Ga naar inhoud

Idde ec?


Melanie

Aanbevolen berichten

Vandaag met het verschonen van het hok buiten viel me op dat mijn nijn idde niet meer zo soepel loopt. Hij is dan wel een bejaarde maar dit zag er niet uit als het hoort. In plaats van dat ie hupt loopt ie. En hij strekt veel z'n achterpoten uit tegelijk en heeft dan lijkt het moeite om ze weer onder z'n lijf te krijgen. Ben naar de da geweest en hij kan ook niet zekerstellen dat het ec is of iets anders maar hij krijgt nu wel medicijnen voor ec: fenbendrops en hij heeft en injectie gehad en krijgt er morgenmiddag weer een. Hij en z'n vriendin zijn buiten konijnen en hoewel het niet echt koud is buiten zei de da dat ie beter naar binnen kan. Dat heb ik dus braaf gedaan maar is dat niet enorm zielig voor z'n vriendin? Die blijft nu alleen achter buiten. Kan ze er niet bij komen binnen? Ik las dat het besmettelijk is maar ook dat elk konijn drager kan zijn en dat de parasiet slaapt en ineens wakker kan worden. Is de kans dan niet al groot dat mocht het ec zijn dat zij het ook al heeft en dat ze beide nu veel meer stress hebben dan noodzakelijk? Idde is verder nog alert en eet en drinkt en keutelt nog normaal, houd niet z'n hoofd scheef of een van de andere symptomen van ec. Ik wil ze zo graag bij elkaar houden want ze zijn helemaal wezenloos van elkaar! Kunnen jullie mij advies geven? Wie heeft hier ervaring mee? Dank voor jullie reacties!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts raadde juist aan om ze lekker bij elkaar te laten. Maar ik heb Hupje wel meebehandeld toen Hummeltje Ec had. Ik kon duidelijk merken dat Hummeltje echt heel veel steun had aan Hupje. En Hupje verzorgde er echt goed, ze waste Hummeltje omdat ze dit zelf niet meer kon en ging ook echt onder Hummeltjes hoofd liggen om haar evenwicht een beetje te houden (mijn Hummel had een scheve kop en tollen als symptoom). Als ze drager zijn dan had zijn vriendin het allang gehad, omdat dit een geruime tijd van te voren gebeurd. Zodra dat je symptomen ziet moet de ander (mogelijk) al besmet zijn, vandaar dat uit elkaar halen bij mij is afgeraden. En ben echt heel blij dat Hupje overal bij is geweest. Helaas heeft mijn Hummel deze ziekte niet overwonnen maar ik wens je ontzettend veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor je reactie fuerza! Ik hoop stiekem dat het geen ec is maar dat ie gewoon stijf is van ouderdom of dat ie een gekke sprong heeft gemaakt of iets dergelijks. Jammer om te horen dat je nijn het niet gehaald heeft:frown:. Ik ga morgen gewoon mijn buitenhok binnen zetten zodat ze lekker samen zijn, vind dit dubbel zielig! Dan gaan ze maar in de gang dan is het temperatuurverschil niet zo groot. Heb je je andere nijn ook fenbendrops gegeven of iets anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb Hummeltje toen behandeld met Fenbendrops en Metacam en later kreeg ik er ook nog een antibiotica kuur bij. Hupje hoefde ik alleen te behandelen met Fenbendrops 2 weken.

Ik heb echt geen moment spijt gehad dat ik ze samen heb gelaten vooral in Hummeltjes laatste dagen. Hupje was zo ontzettend lief voor der! Nooit gezien dat konijnen zo zorgzaam konden zijn.

Ik hoop ook dat er gewoon iets onschuldigs aan de hand is bij je nijntje. Ik ga echt duimen voor je! Ik hoop echt noooooit meer een konijn met Ec mee te maken, het breekt je echt. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn Uke ec had, heeft hij ook eventjes alleen gezeten. Maar hij knapte veel sneller op toen zijn favoriete meisje Tori bij hem zat. Ik heb toen ook alle konijnen behandeld met fenbendrops, alleen duurde bij Uke de kuur veel langer. Hij was ook de enige met symptomen. Hij huppelt hier nog steeds rond, en het gaat heel goed met hem. Hij staat ook weer gewoon op zijn achterpootjes hooi uit de balletjes te trekken! Ik denk dat het voor je konijn beter is als hij gezelschap heeft, maar dat zie je zelf het beste.

aangepast door Chewie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Chewie voor je reactie! Heb zojuist m'n buitenhok naar de gang verplaatst en ga zo na een bezoekje aan de da hem weer herenigen met z'n vriendin. Denk dat het voor beide beter is als ze weer lekker samen zijn. Hoop dat het net zo happie end heeft als bij jou! Zijn jou konijnen ook buiten nijntjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update:hij heeft nu een pijnstiller gehad van de da omdat hij gevoelig reageerde op druk op zijn rug op een bepaalde plek. Ik hoop dat dit het is en niet ec maar als k hem zo zie lopen vrees ik toch het laatste. Ze zijn iig weer samen en ze zitten weer buiten. Maar ook een binnenverblijf tot het voorjaar is in orde gemaakt...ik sta zo in dubio...binnen of buiten....weet niet waar ik goed aan doe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnen kun je hem waarschijnlijk beter in de gaten houden dan buiten. En zie je ook eerder of het beter of slechter met hem gaat. Bij mij zitten ze altijd binnen, maar ze hebben een eigen ruimte. Toen Uke ziek was, heb ik hem naar de woonkamer verplaatst zodat ik hem goed in de gaten kon houden. Dit was ook makkelijker met het geven van de medicijnen, ik kon hem zo uit de kooi pakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de knoop doorgehakt en ze zijn nu lekker binnen waar ze ook hun eigen kamer hebben en ze liggen nu tegen elkaar aan uit te rusten. Ik ga duimen dat ie de nacht overleefd. Hij is in ieder geval weer met zijn vriendin samen en ze vinden elkaar weer helemaal lief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen deed ie het nog jeeh. Hij was ook weer zeer geintresseerd in zn biksjes en witlof. Eten blijft ie dus goed doen. En ook de drinkfles was weer goed gebruikt. De schrik zat er gisteren goed in omdat ik hem wat verder achteruit zag gaan. Maar dat kan miss ook wel komen omdat ie weer druk in de weer was met zn vriendinnetje Dawn.

is er wel eens iemand die zijn konijn hiervoor heeft laten opnemen? Ik zie op de site van dierenkliniek Wilheminapark dat ze ook nijntjes opnemen en 3dagen intensief behandelen...heeft iemand hier ervaring mee en is dit alleen een behandeling die ze daar doen of kan zoiets ook bij je eigen da?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry dat ik zo binnenval in het topic, maar laten we hopen dat Idde er weer bovenop komt! Mijn Beer heeft ook EC gehad. Mijn dierenarts heeft toen niks genoemd over opname, maar ik denk dat ik wel weet waarom ze het doen. De eerste 3 dagen van de behandeling moest Beer dexamethason en baytril injecties krijgen, daarnaast panacur en dwangvoeding. Dit is natuurlijk behoorlijk intensief en als je fulltime werkt, is het erg lastig om dit thuis te doen. Daar komt nog eens bij dat niet iedereen zomaar zijn/haar konijn injecties durft te geven. Ik vermoed dat dat de reden is waarom ze bij Wilhelminapark de eerste 3 dagen opname in de kliniek doen. Dit zal vast op meerdere plekken gebeuren.

Ik heb zelf de injectiespuiten meegekregen naar huis en heb de eerste drie dagen al mijn afspraken afgezegd om voor Beer te kunnen zorgen.

Maar als ik het zo lees, weet je dus nog niet zeker of Idde EC heeft? Dan ga je natuurlijk niet zomaar allerlei injecties geven.. Hij krijgt nu alleen panacur? En wat zou het verder nog kunnen zijn dan, volgens de DA, behalve EC?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met idde gaat het in ieder geval niet slechter, hij eet drinkt en keutelt als normaal. Hij is ook nog steeds alert en ik heb het idee dat ie het wel lekker vind zo binnen! Ik heb een binnen hok gekocht en een ren eraan vastgezet en soms zit ie binnen maar hij komt ook vaak zat naar buiten in de ren. Gisteren nog telefonisch contact gehad met de da: woensdag heeft ie injectie gekregen met dexamethason en gestart met panacur, donderdag injectie met carprofen maar ik had niet het idee dat er enig verschil in zat. Heb gevraagd of dat hij ook nog andere medicijnen moest krijgen maar omdat hij verder alles goed doet en alleen zijn achterhand verslapt of slap is wilde hij alleen de panacur doen en carprofen. Hij zit verder geen aanleiding voor alle andere medicijnen die ik genoemd heb welke ik hier op het forum allemaal voorbijzag komen. Toen hij donderdag naar de da ging duwde ze op zijn rug op een plekje en daar reageerde hij op. Dus vandaar dat ze niet helemaal zeker zijn dat het ec is maar ze willen hem wel als dusdanig behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En mijn da heeft wel opvang maar ook daar is in de avond/nacht niemand aanwezig en met het weekend voor de deur vond hij het beter als tie lekker thuis blijft bij zijn vriendin en mij in de buurt, ik kan immers nu dag en nacht hem in de gaten houden, meer als bij de da. Als het toch onverhoopt slechter gaat zou ik hem wel graag willen laten opnemen zodat er 24/7 kundig toezicht is die gelijk kunnen ingrijpen daar waar nodig. Ik wil alleen t beste voor hem!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij EC wordt altijd Metacam gegeven. Misschien heeft Idde daar meer baat bij? Hopelijk wordt hij weer beter. Verstadndig dat je ze naar binnen hebt gehaald want nijntjes met EC hebben moeite om hun lichaam op temperatuur te houden. Ook is mij verteld dat EC veel energie vreet. Ik heb er zelf geen ervaring mee en hoop het ook niet mee te hoeven maken maar wens je veel succes met de behandeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat Ec energie vreet dat is ZEKER waar. Mijn Hummel at nog mega veel maar viel echt heel erg af. Gelukkig was ze van zichzelf wat aan de zware kant dus kon wel wat spekjes missen maar op het eind was haar buik gewoon ingevallen, ondanks het goede eten. Maar bij m'n Hummel was het wel 10x zo erg als wat jij meemaakt gelukkig. Want Hummel kon niet eens meer zitten, liggen of staan, ze tolde steeds rond doordat ze geen evenwicht kon houden. Er is 24/7 telkens iemand bij der geweest om haar aanvallen te stoppen. Het was een hele zware tijd, maar ik weet, we hebben ECHT geknokt voor der. De dag dat ze ingeslapen werd hebben we echt vanalles aan der gegeven wat ze lekker vond, of slecht voor der was etc. vond dat ze nog 'n keer lekker verwend moest worden haar laatste uurtje. *pikt een klein traantje weg, want mis dat kleine schatje zo!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Metacam heb ik ook genoemd bij de da maar daar zag hij geen aanleiding voor. De panacur zou z'n werk moeten doen. Ging net weer ff spieken bij ze en idde zit wel gewoon op z'n 2 achter pootjes zichzelf te wassen en hij kan ook nog van z'n achterpoten z'n voeten oppoetsen. Als hij een zeer slappe achterhand zou hebben kan hij dit toch allemaal niet meer kunnen doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De fenbendrops is idd voor 28 dagen en de carprofen is 2x per dag voor de komende 7 dagen en daarna weer bellen met de da. Maar wat ik wel vervelend voor hem vind is dat ie nu 2x per dag eruit moet voor z'n medicijnen. Maar het is voor zijn eigen bestwil maar ja...maak hem dat eens wijs! Fuerza wat je beschrijft met hummel heb ik ook gehad met mijn andere inmiddels ook overleden konijn en het was vreselijk. Je doet alles wat in je macht ligt en dan nog is het niet genoeg...zo triest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .