Ga naar inhoud

Vanaf wanneer geef je te veel groenvoer? En hoe laat je ze meer hooi eten


Mopske

Aanbevolen berichten

2x per week ga ik naar de markt en vraag dan ineens wat groenafval voor mijn nijnen. Soms is dit weinig maar soms ook veel. Ik spreid steeds wel het gekregen deel over de week. Nu vraag ik mij af vanaf wanneer je te veel groen geeft of kan je nooit teveel geven? Ook vraag ik me af of er een manier is om ze meer hooi te laten eten en of het erg is dat ze er zo weinig van eten.

Mijn konijnen doen het volgende: is er groen dan eten ze het groen en laten een deel van hun biks staan en eten niet echt van het hooi. dat gebruiken ze veel liever om op te liggen:$ Heb ik geen groen (ze krijgen dan wel ieders 1 wortel) dan zijn al hun biks op en eten ze nog steeds niet zichtbaar van het hooi.

PS. Het zijn Franse hangoren en ze krijgen 100gr biks per kg lichaamsgewicht. Ook heb ik sinds kort een dwergje maar dat eet uit zichzelf amper biks en eet enkel groen en hooi. Vandaag had ik het zelfs een hoopje groen gegeven dat bijna even groot was als het konijntje zelf (dacht dan komt het vast wel even toe) en in een paar uurtjes was dit al helemaal op.

Al vast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op knagers.net staat dat je 100 gr groente per kg lichaamsgewicht mag geven.

100 gr biks per lichaamsgewicht is wel heel erg veel, ik weet niet wat je voert maar van het meeste voer moet je 25 gr per lichaamsgewicht voeren en van science selective nog minder dan dat.

Maar op de meeste zakken van voer staat veel meer gram per lichaamsgewicht maar dat is vaak veel te veel omdat ze dan bijvoorbeeld geen hooi meer eten, en gewoon een verkoopspraatje zodat je sneller een nieuwe zak koopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow 100 gram biks per kilo haha. Hier krijgen ze SS en al mijn konijnen wegen rond de 2 kilo. Ze krijgen per kilo 15 gram biks, ik heb 2 koppels dus 30 gram 's morgens, en 30 gram 's avonds. Rond etenstijd krijgen ze een flinke hand vol andijvie, 1 bospeen met loof en 1 kwart appel. En tussendoor soms wat stukjes gedroogd fruit. Ik merk dat ze overdag goed vol zitten van de biks en groente/fruit, maar 's nachts eet elk konijn toch een flinke hand vol hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

100g per kg lichaamsgewicht? Mn nijntjes krijgen op 1 dag maar 40g totaal(wel per nijn).Je geeft teveel groenvoer vanf je konijn plattere keutels vertoont. Misschien kan je wat minder biks geven dan eten ze meer hooi.

tja ze laten de biks nu ook al vaak staan hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties. Vanaf morgen verminder ik geleidelijk aan hun biks en 100 gram groen per kg dan mogen ze behoorlijk wat hebben voor ik mijn fransjes te veel geef. Het "dwergje geef ik dan maar wat minder groen.

En nu het kouder is blijft het groen langer vers dus zal ik het meer verdelen ivm wat Ruthie zei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook altijd maar moeilijk met de hoeveelheid groenvoer! Ze krijgen hier gemiddeld (met zijn tweeën) 1 kleine witlof, 2 kleine penen met loof en 2 takjes vers kruid. Verder natuurlijk onbeperkt hooi en s'avonds een halve snackbal met biks. Maar ik twijfel altijd... geef ik wel genoeg of geef ik teveel? Ik probeer gewoon goed in de gaten te houden of ze te dik of te dun voelen en of ze het eten binnen 5 seconden op hebben of juist uren laten liggen etc.

Maar het blijft lastig en ik blijf altijd een twijfelkont of ik het wel goed doe :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie nu het andere gedeelte van je vraag pas over het meer hooi eten. Mijn konijnen aten ook nauwelijks meer hooi nadat een vriendin die een tijdje op ze paste omdat ik in het buitenland zat ze overvoerd had met biks. Dit heeft bij mij heel erg geholpen om ze weer smakelijk aan het hooi te krijgen:

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?51275-Zelf-een-hooibal-speeltje-met-hooi-en-groente-maken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb ik gemerkt dat ze het lekker vinden om verschillende soorten hooi te eten, zo heb ik

Vitakraft Alpenweide hooi

Vitakraft Bergweidehooi (krijgen ze af en toe)

Vitakraft Kruidenhooi (krijgen ze ook af en toe)

Beaphar Timothy Hooi krijgen ze paar keer per week een ruitje vol.

Beaphar Hooi met Tijm

Beapar Kruidenhooi (krijgen ze ook af en toe)

Dit doe ik dan in hooiballen en daar eten ze heel vele van vaak 2/3 ballen leeg in een nacht.

En dan heb ik buiten nog een hooiruif staan waar ik elke keer een paar plukken hooi indoe.

Eerst deden we hem helemaal vol, en je zag dat ze veel aten mega lichten keutels, maar naarmate de dagen vorderde ze het niet lekker vonden.

Nu geven we een kwart hooiruif en gaat alles zowat op:)

Het is gewoon een beetje aanvoelen wat ze lusten en wat niet, heb wel gemerkt dat de echte merken er beter ingaan dan het hooi van de intratuin ouzo.

Om 1 of and ere reden pikken ze dat toch niet en aangezien5KG vitakraft bergweidehooi maar 4 euro is is er geen probleem hier":)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .