Ga naar inhoud

Te weinig voeren?


hawahaai

Aanbevolen berichten

Kun je je konijn ook te weinig biks voeren, als er altijd voldoende hooi aanwezig is en er ook bijna iedere dag groente of een beetje fruit gevoerd wordt?

Mijn konijnen lijken geobsedeerd door eten sinds ik ze minder biks geef, omdat ze dikker werden. Ze trekken het maatbakje uit je handen, duwen en trekken aan elkaar bij het eten en hebben binnen 5 minuten alles op. Normaal hadden ze na 12 uur een stronk broccoli nog niet op, maar gisteren was deze binnen een uur helemaal verdwenen, dus vroeg ik me af of ik ze soms te weinig voer. Ze krijgen sinds ik minder voer ook een ander merk hooi (het vorige was kennelijk niet lekker) en ze eten nu twee ruiven leeg per dag, dat deden ze eerst niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En welk hooi voer je (omdat ze dit zo lekker vinden, dus die zou ik eens willen proberen).

Als ze onbeperkt hooi krijgen aangeboden en 25 gram biks per kilo konijn, is het prima. En je geeft bijna dagelijks groente, waarom niet iedere dag? Ze moeten ook even wennen aan de nieuwe hoeveelheid natuurlijk. Je zou ze ook nog gedroogde kruiden kunnen geven dagelijks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen +/- 60 gram per dag, en ze wegen samen nu 2,5 kg. Dit voer ik sinds september zo. Groente krijgen ze 'wat de (mensen)pot schaft', dus het komt wel eens voor dat er niets geschikt bij zit. In dat geval krijgen ze dan een klein stukje fruit.

Het vorige hooi kwam van Van Cranenbroek, onbekend merk. Zag er goed uit, maar vonden ze niet lekker, zelfs niet gemengd met kruidenhooi van Kenner. Nu hebben ze gewoon hooi dan Kenner gemengd met kruidenhooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

60 gram is volgens mij gewoon voldoende hoor! Zeker als ze onbeperkt hooi hebben.

Bij de AH hebben ze trouwens zakjes worteltjes voor een euro, deze blijven erg lang goed in de koelkast, dat is wel een aanrader voor als je geen andere groenten voor ze hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het genoeg is, hoef ik me dus niks aan te trekken van hun fascinatie voor eten?

Ze krijgen (behalve in de winter) regelmatig verse kruiden, maar zijn hier niet bijzonder dol op, dus ik ga geen gedroogde kruiden kopen. En af en toe koop ik aparte groente voor ze, maar dat zie ik niet altijd zitten en vergeet ik ook wel eens. Wortel schijnt dan ook weer niet heel gezond te zijn, dus ik probeer af te wisselen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk het ook aan mijn konijntje. Sinds ik toch iets minder biks voer terwijl hij toch onbeperkt zou mogen, eet hij wel hooi naast de verse groenten maar valt het bakje biks aan zodra hij die krijgt alsof ie uitgehongerd is.

SS lijkt me echt super lekker want mijn vorige konijn beet me in me vingers als hij biks kreeg en deze lijkt het minstens net zo lekker te vinden. Zelfs mijn hondje neemt af en toe een brokje :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, dat is heel normaal dat ze helemaal gek worden als ze eten krijgen en dat het binnen 5 minuten op is. Is hier nooit anders geweest en ze zien er heel gezond uit. Volgens mij hoort dat zo. Als ze maar altijd hooi hebben dan is het goed. Hooi en groenvoer zijn belangrijker dan brokjes. Ik weet niet welk merk je voert maar 60 gram SS zou zelfs nog wat te veel zijn. Voor HFST of andere biks is het ook het maximale. Dat lijkt me echt niet te weinig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp me niet verkeerd, het ging altijd al snel op, maar nu nog sneller en ze trekken nu het maatbakje uit mijn hand als ik niet oplet. En dat gebeurde eerst nooit.

Ze krijgen gewone biks, en ik hou me aan een lagere dosering dan op de verpakking staat. Te veel krijgen ze (nu) in ieder geval niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil er toch nog even op terugkomen... we hebben onze nijnen nog eens geobserveerd en we zijn van mening dat ze toch echt geobsedeerd zijn door eten. Dat was voor de zomer niet, toen hadden ze gezonde eetlust.

Groente gaat nu compleet op in rap tempo (dat was eerst niet) en als ze losmogen lopen, storten ze zich op alles wat eetbaar lijkt in plaats van lekker te gaan ravotten. Ze eten echt handen vol hooi nu.

Ik twijfel nu dus of ik ze niet toch weer wat meer gram moet gaan voeren. Wat zouden jullie doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is alleen maar fijn, hoe meer hooi hoe beter!

Het is gewoon even wennen voorjezelf.

Hier gaan ze rondjes racen om de boomstam als ze in de avond hun snackbal met beokjes krijgen.

Als ze de koelkast voor de groente open horen gaan dan beginnen ze al te springen.

In de ochtend predies hetzelfde, ze racen heel het hok door voor brokjes.

Als ze goed op gewicht zijn is het fijn om zo min mogelijk brokjes te geven.

Vul dat lekker aan met groente en hooi.

Voor ons is het gewoon wennen!

Ik denk altijd maar, ze hebben veel hooi dus ze hebben eten genoeg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .