Ga naar inhoud

Oogproblemen door schilfermijt? + stronghold herhalen na 30d?


Yicke

Aanbevolen berichten

Onze Franse Hangoor ruifde altijd ontzettend hard. Het hele jaar door. Soms met hele kale plekken. Herhaaldelijk hebben we dat laten nakijken, vachtonderzoek, boel onder de microscoop, neen, er was nooit iets te zien.

Tot ik zelf haren ben beginnen bij houden en het arme beestje gewoon schilfermijt begon te hebben. Bizar dat geen van de twee dierenartsen, noch het labo, dat ooit hebben vastgesteld. Die schilfertjes waren er immers al heel lang, de haartjes waren wat stugger dan gebruikelijk... Maar goed, schilfermijt vastgesteld, stronghold toegediend et voila... Onze woonkamer blijft véél properder en Ralph ziet er gelukkiger uit. Zijn vacht is ook een pak glanzender geworden er het groeit allemaal netjes terug dicht.

Hier en daar zijn er nog schilfertjes. Moeten we de stronghold nog eens herhalen? Hier en daar lees ik dat je na 30 dagen nog eens zo'n pipetje moet geven, klopt dat? Onze dierenarts, die nochtans zeer konijnkundig is voor de rest, heeft daar niets van gezegd.

Verder stellen we ook vast dat de problemen met zijn oogjes, die altijd heel snel ontsteken en lopen, bijna opgelost zijn. Zou dit ook van de vachtmijt kunnen geweest zijn? Wij zien duidelijk een correlatie, al weten we niet of het toeval is of niet. Af en toe heeft hij nog een klein slapertje in zijn ooghoek, maar de oogjes zijn al drie weken rustig, sinds de stronghold eigenlijk. Heeft er nog iemand opgemerkt dat de oogproblemen minderen na het behandelen van een huidprobleem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het echt schilfermijt is kunnen ze daar niet alleen vachtproblemen door krijgen maar ook serieuze jeuk en allergie.

Wij behandelen nooit met Stronghold omdat deze behandeling zo kort is bij sommige konijnen die daar vaatbaar voor zijn.

Ik wil natuurlijk omdat ik meedoe met tentoonstelling ook het risico op besmetting uitsluiten.

Daarom behandelen wij met Ivermectine injecties dit is duurder maar werkt veel langer en veel krachtiger zowel tegen inwendige als uitwendige parasieten. Er zijn zelfs dierenartsen die er sterk in geloven dat konijnen die jaarlijks daarmee behandelt worden minder vatbaar zijn voor Ec.

Met schilfermijt ook opletten want is overdraagbaar naar de mens in de vorm van Katrinewiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeuk zal hij wel gehad hebben, de arme duts. Maar goed, als je het ettelijke keren laat nakijken door verschillende dierenartsen en ze vinden niets... Veel meer konden wij niet doen denk ik.

Ik informeer even bij onze dierenarts of er niet nog een 2e pipetje nodig is. Ondertussen is zijn vacht veel beter, maar hier en daar zie ik nog een schilfertje.

Hij loopt los in huis en heeft dus geen hok dat we kunnen extra ontsmetten. Zijn dekentje is afgekookt (wordt altijd maandelijks apart afgekookt), de vloer is hard en wordt wekelijks met nat gekuisd. De plasbak wordt buiten dagelijks leeg gemaakt sowieso om de paar dagen met detol gedaan, dus dat zit wel OK denk ik. Zelf hebben we geen symptomen. Gelukkig. Ik hoop dat te vermijden en aangezien we geen zetels delen (komt hij niet in) en hij niet in de slaapkamer komt en we onze handen wassen is dat risico wat beperkter. Gelukkig maar.

Ralph is een binnenkonijn en komt nooit ergens. Herbesmetting kan dus alleen van zichzelf komen, of van wat wij binnen slepen. Ik informeer eens naar de ivermectine, als ze daar geen bijwerkingen van hebben is een krachtige behandeling voor mij prima, als hij dan echt van alle beestjes af zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .