Ga naar inhoud

Voeding Franse Hangoor


Viev

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Sinds gisteren ben ik in het bezit van een Franse hangoor. Ik had al een 'vuilnisbak' konijntje :biggrin:

Ik heb even wat vraagjes over het voeren.

Ik lees op dit forum dat je vanaf jongs af aan ongeveer 150gram biks per dag kunt voeren.

Mag dit in 1x of is het beter om dit te verdelen over 2 voermomenten per dag?

De FH fokker heeft voer van Havens. Weet iemand waar ik de verkooppunten van dit voer kan vinden? Of verkopen ze dit bij Intratuin of Boerenbond ofzo?

En voeren jullie ook iets van muesli aan jullie nijnen of gewoon alleen biks? (en groenten en hooi natuurlijk)

Ben eigenlijk wel gewoon benieuwd naar jullie voedingsschema voor jullie konijnen?

Wil het wel graag goed doen allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel biks je mag/kunt voeren is afhankelijk van het verwachte volwassen gewicht van het konijn.

Hier krijgen ze de biks verdeeld over 2 keer, 's morgens voor ik naar het werk ga en 's avonds voor we naar bed gaan. Rond 17.00 uur krijgen ze een groenteschotel en verder altijd genoeg hooi. :)

Het voer dat jij noemt, ken ik niet.. Hier op het forum geven veel mensen science selective of hope farms super trio, dat schijnen de twee beste te zijn. ;)

Ik geef ze alleen gewone biks, en af een toe wat zonnebloempitjes als snoepje, maar geen muesli oid..

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb ze hier ook nog nooit muesli gegeven. de biks (Science Selective) verdeeld over 2 keer (ochtend en avond), onbeperkt hooi en als ik van werk thuis kom lekkere groentes of paardenbloemen.

hoeveel je je konijnen moet voeren is inderdaad afhankelijk van hun gewicht/grootte.

het voer wat je noemt ken ik ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier op BB, maar in heel veel DW kun je die kopen. In alle DW waar wij het hebben gevraagd hadden ze HFST, bij de goedkoopste bestellen we nu. Dat is een dierenspeciaalzaak waar ze alleen voeding verkopen, daar is er maar eentje van. Is een hele goede, hebben er verstand van, verkopen goede dingen, en geen dieren.

Vaak moet je dan wel even vragen naar de zakken van 15 kg, meestal moeten ze die voor je bestellen. Maar dat is veel goedkoper, maar 15 euro voor 15 kilo, ipv. 7 euro voor 3 kilo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, ik zal dan wel eens bij de dierenwinkel kijken waar ik altijd kom of ze dat merk hebben.

Ik weet eigenlijk niet van het verwachte eindgewicht van mijn fh wordt.. Hoe weten jullie dat? Kijken naar de ouderdieren?

Hoeveel en wat voor groenten geven jullie? Ik geef meestal wortels en af en toe een appel. En als wij bloemkool of broccoli eten krijgen ze daar ook wat van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn FH's 100 gram per dag van HFST verdeelt over twee keer, het is wel afhankelijk welke voeding je gaat geven voor de hoeveelheid. Mijn nijnen doen het goed op 100 gram per dag, ze blijven mooi op gewicht. Franse hangoren wegen als ze volwassen zijn tussen de 5 en de 6,5 kilo. Dit kan wel verschillen door ram/voedster of idd ouderdieren. Mijn nijnen krijgen 20 gram per kilo. Verder veel hooi en groenvoer.

In wortels zitten veel suikers dus daar moet je mee opletten, ook met koolsoorten moet je opletten, kan gas veroorzaken!

Je vind hier op BB een lijst met verschillende groentens die ze onbeperkt mogen eten, erg leuk om door te leven ( heb ik zelf ook al goed bestudeerd voor een gevarieerde maaltijd ^^) Wat ze zowiezo erg lekker vinden is witlof, komkommer, paprika, tomaatje ect.

Hoeveel groente ik geef weet ik niet precies, voel altijd aan het bakje of het gewicht redelijk gelijk is. Misschien dat iemand anders het weet hoeveel ze mogen/moeten hebben.

Het is wel belangrijk om ze te laten wennen aan nieuwe groentens, dus eerst kleine stukjes en kijken hoe ze erop reageren!

Hoop dat je hier wat aan hebt en veel plezier met je FH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Loesje24, harstikke bedankt voor je reactie! Oke, eerst dus even kijken welke voeding ik ga geven en dan kijken hoeveel ze daar ongeveer van mogen hebben. Hm, wist niet dat wortels veel suikers bevatten. Fokster gaf wel iedere dag wortels volgens mij. Koolsoorten wist ik idd wel. Ik zal eens op zoek gaan naar die lijst op BB, is wel erg handig denk ik :)

Dank je wel voor je tips, heb ik zeker wat aan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn FH 2x per dag eten en ik voer SS. Daarvan krijgt hij per keer +-45 gram. (Van SS hoef je minder te voeren dan HFST vandaar het verschil).

's Avonds rond een uur of 11 krijgt hij groenvoer, altijd een stuk winterpeen, die bevatten minder suikers dan bospeentjes bv, witlof en als hij boft een stukje banaan. Broccoli ben ik mee gestopt. Andijvie of zo wil ik er nog bij gaan doen in de toekomst.

Het "standaard" eindgewicht van een FH is rond de 6 kilo. Ik bepaal de hoeveelheid aan de hand van dat ze van SS +- 15 gram per kilo lichaamsgewicht mogen hebben. Sterkte met het vreetmonster!! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij kreeg normaal ongeveer een halve winterpeen (alsie heel dik is 1/3), ongeveer een halve witlof en een dikke stronk broccoli. Ik merkte alleen dat hij slechte keutels kreeg van de broccoli dus daar ben ik mee gestopt.

Nu heb ik echter een kleine nijn erbij sinds nog geen week dus heb ik het groenvoer even moeten terugschroeven. Als snoepjes (en daar is die van mij dol op) geef ik wel mandarijn (nooit een hele) en toast. Daar verhangt ie zich voor haha! ;)

Het is overigens per nijn verschillend wat ze aankunnen. Gewoon langzaam opbouwen en als zijn keutels of zijn hooi eten achteruit gaan de hoeveelheid terugschroeven.

aangepast door Contrastique
Link naar reactie
Delen op andere sites

havens kan je volgens mij bij de intratuin kopen, het is gewoon biks, dus niet gemengd.als je fh eerst havens heeft gehad moet je hem laten wennen wanneer op je op ander voer overgaat. ik heb mijn fh ook eerst havens gegeven en ben langzamerhand over gegaan op SS.( je kan n zakje junior kopen om hem te laten wennen)

nu eet mijn oudje SS en de gekleurde korrels van care +.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus winterpeen is minder erg dan wortel? Dat mag wel dagelijks?

Ik typte overal wortel terwijl ik winterpeen geef, kreeg dus te horen dat er teveel suikers in zaten en ben gestopt met wortel.

Wat ik begreep is dat winterpeen minder suikers bevat dan kleinere wortelsoorten dus beter. Ik geef Dino iedere dag een stukje winterpeen. Appel vindt hij inderdaad ook heel lekker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgt Binky ook iedere dag een plakje winterpeen. Hij is prima op gewicht verder. ;) En verder krijgt hij 3 blaadjes andijvie, 6-7 blaadjes witlof, 1 blad paksoy + stengel en 1 takje peterselie. Verder natuurlijk onbeperkt hooi en gedroogde kruiden zoals weegbree, brandnetelblad, paardenbloemblad, dille en tijm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze FH (4 jaar en een beetje) die volgens de dierenarts scherp staat (mager, maar niet ongezond en beter zo voor binnenkonijnen blijkbaar) eet geen brokken of korrels.

Hij heeft onbeperkt hooi en krijgt twee keer per dag een pijl (soms 2) witloof, een half bosje peterselie, een halve wortel (winterpeen? Geen idee wat dat is, maar ik vermoed dat jullie zo'n dikke wortel zo noemen?), gedroogde kruiden, wanneer er selder of zo is selder, soms wat wortelloof en één brocoli per dag.

Als er eens iets niet is, krijg hij wat anders.

Allé, veel groenten, nog meer hooi en that's it. Heel af en toe gebruiken we een paar SS-jes als snoepje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .