Ga naar inhoud

Mager konijn


Bootje10

Aanbevolen berichten

Ik heb een konijn(ram, vlaam)

Hij is twee weken geleden ziek geweest(hij had een infectie) hij is al beter, met hulp van AB.

Alleen is hij daar toen heel mager van geworden, en nu is hij nog steeds te mager.

Bij zijn kont steken zijn botten uit, hij eet heel goed en is levendig.

Hoe kan ik hem aan laten komen?

Hij heeft gewoon biks en hooi, en hij krijgt elke dag groentes(wortel, witlof en andijvie)

Is er iets waardoor ze aankomen, hij loopt met nog drie andere konijnen dus als ik meer biks moet geven moet ik dat denk ik apart doen. Of elke dag een stukje brood?

Of is het gewoon een kwestie van tijd? Hij is wel wat aangekomen maar sinds een week zie ik niet echt verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt ook van die honingsticks. Dat zijn ook echte dikmakers. Het is wel allemaal niet gezond voor je konijn. Ik zou ff de dierenarts bellen voor advies. Misschien heeft het idd tijd nodig. IIg de eetlust is er en zijn eetsysteem werkt, daar gaat het om. Het kan zijn dat het een tijdje duurt, dat al zijn energie in het sterker worden zit. Hoop dat ie weer snel wat dikker wordt. Weet niet of hij het dan kouder heeft, anders moet je goed opletten als hij buiten zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je hem best wat tijd geeft. Als hij zo mager geworden is door de ziekte gaan zijn darmpjes teveel voeding ook niet al te best verwerken. Dit moet hij terug stilaan opbouwen. Elke dag wegen is een goed hulpmiddel zo zie je beter of hij effectief bijkomt.

Opletten met brood als hij zo ziek is geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan hem idd wel elke dag gaan wegen, want van de buitenkant zie je natuurlijk niet zo veel.

Hier staat de biks er gewoon de hele dag, het is niet zo dat wanneer ik het neerzet ze alles in een keer opeten.

Eerst had ik niet zoveel kennis over voeding en toen gaf ik de konijnen elke dag een snee brood, ik kwam er later achter dat dat helemaal niet goed is, en dat ze daar heel dik van werden, ze hadden ook onbeperkt biks, gelukkig geef ik ze nu heel af en toe een stukje brood, meer niet.

Nu geef ik ze elke dag de helft van een bak ter grootte van een hondenbak, voor twee vlamen en twee FH's, is dat teveel? Ze hebben ook heel veel hooi nu(hadden ze vroeger ook niet:$)

Ik zal het brood niet teveel geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet teveel suikerige dingen geven en ook geen brood!

Ik geef Gijs hier elke avond iets bik bij. Niet veel, hij is ook aan de dunne kant en zijn vriendin Miep juist net andersom, die moet opletten om niet te dik te worden. Gijs komt altijd erg enthousiast aanrennen en krijgt dan die biks ongeveer 15 stukjes trovet hooguit. Miep durft niet te komen en merkt niets. Gijs is ook iets groter van origine en ze wegen hetzelfde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het gisteravond met een bakje geprobeerd, maar helaas kwam iedereen gezellig mee eten haha.

Alleen toen ik het uit mijn hand deed, konden de anderen er niet meer bij dus dan doe ik het maar zo.

Ik had ook op internet gelezen dat het wel even kan duren voor hij weer op gewicht is.

Hij heeft alleen soms wel soort van plakpoep, het zit niet aan zijn kont maar de keutels zijn soms normaal en soms heel zacht, niet nat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor voer geef je eigenlijk?

Plakpoep kan ook komen door te veel eiwitrijke brok misschien, omdat je hem nu extra voert?

Ik zou dus wel echt voor een goed merk gaan.

Als je weet hoeveel je konijnen wegen (en van de 2 kleintjes hoe veel ze zouden moeten gaan wegen) weet je hoeveel voer je moet geven. (25 gram per kilo konijn per dag, tenzij je SS voert, dan is het 20 gram, sommigen zeggen zelfs 15.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt heel stom, maar ik weet niet hoe het voer heet.

Ik haal het bij een (kleine) dierenwinkel, en die doen het voer in zakken van hun zelf. Ik zal eens vragen welk voer het is.

Dus wel of niet bijvoeren?

Die plakboek had hij de dag voordat ik het gaf ook al, ik heb hem gister voor de eerste keer bijgevoerd.

Ik zag net dat de keutels wat harder waren, wel een beetje donker, maarja soms is het normaal en soms niet.

Ik weet alleen niet hoe zwaar het halfwildeXvlaamse reus gaat worden.

Ik zal het eens gaan uit rekenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kun je inderdaad niet echt weten. Ga ergens in het midden zitten, een half wild konijn weegt tussen de 2 en 2,5 kilo. Als je weet hoeveel Bijou woog zou ik het gewicht nemen wat daar tussen in ligt.

Je weet dus eigenlijk ook niet wat de ingredienten en de verhoudingen van je voer zijn? Goed voer is zo belangrijk...

Ik zou zeggen neem voortaan een goede brok zoals Hope Farms Super Trio en voor de jonge kleintjes en het magere herstellende konijn misschien gewoon even het allerbeste (maar wel duurdere) Science Selective.

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor de slechte keutels. Voedingsfouten in combinatie met herstel van de ziekte en ook anti-biotica is niet zo goed voor de darmen.

Voedingsfouten is iets waar je zelf wat aan kan doen. Wortel bijvoorbeeld bevat veel suiker, ook niet goed voor de darmen. Dus ik zou denken geef de darmen even wat rust en tijd om te herstellen. Dat kan je normaal gesproken doen door een konijn op water en hooi te zetten maar da's niet handig met een mager konijn dat juist aan moet komen. Dus een echt goede voedzame brok en even geen wortel meer.

Ik hoop dat het snel de goede kant weer op gaat maar hou het goed in de gaten, misschien is hij toch nog niet helemaal beter en je weet niet welke ziekte je in huis hebt gehad met Bijou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijou woog denk ik 8 kilo of iets meer.

Het voer ziet er hetzelfde uit als wat de meeste hebben, ik denk wel dat het van een merk is maar ik zal anders zo wel even vragen.

Ik zal hem geen wortels meer geven, witlof en andijvie kan wel?

Ik heb nog eens op het internet gekeken, ik dacht misschien aan iets van dikke buiken ziekte(ik weet niet of dat wel kan) omdat Bijou absoluut GEEN hooi at, heeft ze ook nooit gedaan, maar dat was mijn schuld ik wist niet dat ze zoveel hooi moesten hebben.

En daardoor kunnen de darmen stil gaan liggen, en de keutels werden dan slijmerig, en dat had ze ook.

Dus misschien dat dat het was?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je weet het gewoon niet, maar ik de kans lijkt me niet zo groot aangezien Bijou al wat ouder was, nota bene zelf al moeder en het vooral voorkomt bij jonge konijnen die te veel brokjes krijgen en te eiwitrijk voer. Het kan zo veel zijn geweest, ook nog steeds Pasteurella, je zal het gewoon nooit meer te weten komen ben ik bang :(

Er zijn zo ontzettend veel ziektes en oorzaken te bedenken, helaas.

In witlof en andijvie zit helemaal niet zo veel suiker als in wortel, dus dat is prima. Het is de suiker die slecht is. Wortelloof kan wel, maar wel alleen als hij dat al gewend was om te eten, dat geldt natuurlijk ook voor de witlof en andijvie.

Als je weet hoe het voer heet dan kunnen je even opzoeken wat de ingredienten zijn. Eiwitgehalte mag bijvoorbeeld niet meer dan 14% zijn als je gezond voer wilt geven. Vraag ook even de naam van het voer. Veel merken hebben verschillende soorten voer op de markt. Dus merk/fabrikant en naam. Misschien geef je dan al gewoon prima voer hoor :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry ik zeg net een half wild konijn weegt tussen de 2 en de 2,5 kilo zie ik.

Ik bedoel een wild konijn.

Dus als je tussen de 2 en de 8 gaat zitten kom je op 5 kilo. Dat zou inhouden dat Julia 25x 5= 125 gram voer per dag mag. Hele ruwe schatting om maar een richtlijn te hebben. Als ze minder eet dan dat of echt duidelijk meer wil moet je gewoon maar een beetje expirimenteren tot ze uitgegroeid is en weet wat haar uiteindelijke gewicht nou echt is, dan pas weet je zeker of je naar gewicht voert. Succes :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er net even geweest(is heel dichtbij)

Maar ik ben er niet echt wijzer uit geworden. Het is niet van een merk, maar van een diervoeder(of hoe je dat noemt)

Ze zei wel dat het waarschijnlijk niet aan het voer ligt, omdat er niet teveel eiwitten inzitten, ze zei ook dat het een vaste samenstelling is. Maar hij heeft dit eigenlijk altijd gehad en had er nooit problemen mee, of kan dat nu ineens anders zijn?

Bedankt ik zal eens kijken of die hoeveelheid klopt, maar ik heb voor ze samen een grote bak dus kan ik dan gewoon alles bij elkaar optellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het even uitgerekend en ik kom uit op totaal 600 gram.

Julia-125 Gr.

Teddy-150 gr. Ze is iets te zwaar dus doe ik voor een kilo minder. Toch?

Chef-175 gr. Hij weegt nu geen 7 kilo, maar eerst wel.

Isabel-150 gr. FH's worden toch zo'n 6 kilo?

Kan ik dat gewoon samen in één bak doen( heb ik altijd al gedaan)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk wel dat dat kan als ze het altijd goed deden zo. Wel opletten dat Teddy niet te veel eet ten koste van de anderen, want die hebben het allemaal meer nodig nu.

Of er te veel eiwit in zit kan je eigenlijk zo niet zeggen, voor slachtkonijnen moet je bijvoorbeeld veel meer eiwit hebben want daar worden ze gauw dik van, en vezels hoeven ze niet zo veel want ze hoeven toch niet lang mee te gaan.

Het voer hangt dus af voor welk doel je konijnen hebt. Veel voer wat verkocht wordt is prima voor slachtkonijnen, maar er is veel minder voer geschikt om je konijnen gezond op oud te laten worden.

Dus als er gezegd wordt 'er zit niet te veel eiwit in' weet je nog niets. Je moet weten hoeveel eiwit erin zit en hoeveel vezels.

Verkopen zij niet ook HFST of SS?

Ik weet dat ze het goed gedaan hebben op dit voer tot nu toe natuurlijk, maar als je Chef goed aan wilt laten sterken zou ik eens beginnen met goed voer waar gezonde dingen in zitten om beter van te worden en ook omdat hij nu misschien wat last heeft van zijn darmen die even proberen te ontzien :) Daar wordt hij gezonder van dan brood en dat soort dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .