Ga naar inhoud

Help, volgens mij is mijn babykonijntje ziek


Manontje

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb sinds 4 weken twee enorm schattige minidwergkonijntjes (vrouwtjes), ze zijn nu 12 weken oud.

Enkele dagen geleden heb ik ontdekt dat de kleinste van de twee constant nat is rond de geslachtsorganen. Dit gebied is ook verdikt en ruikt sterk naar urine en ontlasting. Ik ben bang dat er iets niet in orde is. Voor de rest eet en drinkt het konijntje goed en maakt het ook geen zieke indruk op mij. Wie heeft er een idee wat er aan de hand kan zijn. Zie hierbij de foto's:

ziek2.jpg

ziek1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker met dit weer is het belangrijk om heel snel langs de da te gaan.

Als het zo naar urine stinkt komen er snel vliegen op die eitjes leggen met maden als gevolg.

Het is dus belangrijk snel hiermee langs de da te gaan om de oorzaak vast te stellen, want dat kunnen wij zo niet van een foto zeggen, daarvoor moet je het gehele konijn zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gisteren direct met het konijntje naar de dierenarts geweest. Ze bleek last te hebben van een verkoudheid, het snot was ze blijkbaar niet goed kwijt gekomen en heeft ze gedeeltelijk doorgeslikt waardoor dit in het darmkanaal en de urinewegen terecht is gekomen. Hierdoor was de darmstelsel van streek geraakt. Het dikke knobbeltje dat op de foto's te zien is een gevolg van irritattie dientengevolge. Ze heeft een antibiotica spuitje gekregen en ik moet haar nu 10 dagen lang antibiotica met een spuitje in de mond toedienen. En dan maar hopen dat het goed komt, maar de da was blij om te horen dat het konijntje wel altijd nog heel goed deed eten en drinken, dat is het belangrijkste om er weer bovenop te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

meen je niet? dat zoiets uberhaupt kan vind ik al raar! echt beterschap met je konijn.

ik begin me nu toch maar wel zorgen temaken, want mijn konijn is namelijk ook verkouden denk ik. hij niest en heeft snot uit zijn neusje.

had de jouwne dat ook?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik begin me nu toch maar wel zorgen temaken, want mijn konijn is namelijk ook verkouden denk ik. hij niest en heeft snot uit zijn neusje.

had de jouwne dat ook?

Mijn konijntje was op het moment dat ik haar kocht inderdaad al een beetje vies rond het neusje. Ze had echter altijd buiten gezeten en toen ik haar ging kopen had het net flink geregend en ik dacht dus ze gewoon een beetje nat was en dat er wat rotzooi rond haar neusje was blijven plakken. Dat was echter niet het geval, ze bleek toen al een lichte verkoudheid te hebben gehad. Geniest heeft ze echter nooit.

Ik zou het in ieder geval maar goed in de gaten houden als ik jou was.

Ik heb er wel vertrouwen in dat het met mijn kleine meid goed komt, de antibiotica drinkt ze namelijk uit het spuitje alsof ze wat overheerlijks krijgt voorgeschoteld hihi :bunny:. De da heeft wel gezegd dat je de plekjes rond het neusje die vies zijn, (voorzichtig) mag wassen met lauw water. Dan blijft alles schoon en ontstaan er minder snel een ergere verkoudheid. Het diertje komt het snot dan beter kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje was op het moment dat ik haar kocht inderdaad al een beetje vies rond het neusje. Ze had echter altijd buiten gezeten en toen ik haar ging kopen had het net flink geregend en ik dacht dus ze gewoon een beetje nat was en dat er wat rotzooi rond haar neusje was blijven plakken. Dat was echter niet het geval, ze bleek toen al een lichte verkoudheid te hebben gehad. Geniest heeft ze echter nooit.

Ik zou het in ieder geval maar goed in de gaten houden als ik jou was.

Ik heb er wel vertrouwen in dat het met mijn kleine meid goed komt, de antibiotica drinkt ze namelijk uit het spuitje alsof ze wat overheerlijks krijgt voorgeschoteld hihi :bunny:. De da heeft wel gezegd dat je de plekjes rond het neusje die vies zijn, (voorzichtig) mag wassen met lauw water. Dan blijft alles schoon en ontstaan er minder snel een ergere verkoudheid. Het diertje komt het snot dan beter kwijt.

dat zal ik vanavond is proberen, want rond zijn neusje hangt wat harde snot en ik durf het net zo met me vingers weg tehalen omdat het aan zijn haartjes vast zit. Morgen heb ik een afspraak met een da die me waarschijnlijk ook antibiotica gaat voorschrijven. gelukkig ook maar, want Louis mag niet nog zieker worden. misschien een beetje groffe of rare vraag :slap: maar hoeveel heeft het ongeveer gekost, onderzoek plus antibiotica?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoeveel heeft het ongeveer gekost, onderzoek plus antibiotica?

Ik was in totaal (dus voor consult en medicatie) 19 euro kwijt. Maar er zit veel verschil tussen de dierenartsen. Een andere da die ik opbelde vroeg enkel vor het consult al 28 euro. Dat moet je dus ff vergelijken, want dat kan je veel geld schelen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben morgen voor het consult, exc. medicatie 48 euro kwijt, dat is mij verteld toen ik de da belde. niet dat ik dat erg vind, ik vind het allemaal prima, :-) maar 20 euro en 50 euro is toch wel een verschil :P. Als je 44 euro moet betalen per vaccinatie die 2 keer per jaar herhaald moet worden, is dat veel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ooh dat valt dan hardstikke mee, maar ik had een mail gekregen van die kliniek, en er stond dat het 28 euro koste tijdens vaccinatiedagen... wat bedoelen ze daar precies mee? Hebben ze dat elke week oid. want dat zou toch on eerlijk zijn? want dan zou iedereen zijn konijn bv op donderdag willen inenten oid :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga zometeen de konijnen laten inenten, kost 7 euro per spuit en ze moeten er 2 heb ik begrepen, dus 14 euro per konijn!

Moet er wel zeggen dat het speciaal konijnenspreekuur is vandaag, heb ik me voor opgegeven en toen werd ik netjes gebeld over de datum. Doen ze hier 2x per jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja die dierenartsen durven verschillen. Ik heb hier de duurste dierenarts :( dus voor mij zijn die van jullie allemaal heel goed te doen.

Ik ben vanmiddag met mijn kat geweest en die heeft enkel een onderzoekje van gebit en oren enzo een standaard consult dus en dan een ontworming gekregenen wat vlooienspul.

Was toch ook weer 50 euro kwijt.

Ik moet overigens dan nog eens terug over een week want ze wilden de vaccinaties nog niet geven omdat het katje eerst nog wat moet stettelen om zo meer stress te vermijden.

Dan moet je je indenken dat de kat lag te slapen bij de dierenarts en uit het doosje zat zonder iets en spinnen dat ze deed.

Dus volgens mij gaat het hier weer om een goedkope manier om mij een tweede consult te laten betalen volgende keer maar dat ben ik dus lekker niet van plan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .