Ga naar inhoud

Bultjes op het oor


Orisius

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een dwergkonijntje van zo'n 6 maanden en ik maak me ernstig zorgen. Anderhalve week geleden is Nom ingeënt en gecontroleerd, toen was het nog een kerngezond konijntje. Sinds de inenting is ze steeds minder gaan eten en is ze steefs suffer geworden. Ik ben toen vrij snel naar de DA geweest, de conclusie was dat haar maag/darm stelsel stil was komen te liggen dus heb ik dwangvoer/pijnstillers en antibiotica gekregen. Ik heb haar de afgelopen dagen wat zien eten en drinken, dus ik dacht dat het de goede kant op ging. Nu verschijnen er echter bulten in en op haar oren, en is er een bult te zien op/boven haar snuitje. De DA denkt aan Myxomatose, ze is daar alleen net voor ingeënt (al heb ik begrepen dat het virus er al eerder kon zitten, en het inenten dus te laat was).

Nou is mijn vraag: zouden de bulten (sommige met korstjes, oppervlakkig of onder de huid) ook iets anders kunnen zijn dan myxomatose?

Ik moet morgen weer naar de DA, ik vroeg het me gewoon af (en hoop) dat het iets anders is dan deze verschrikkelijke ziekte...

Baasje en Nom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben ook wel eens nijntjes in de opvang met korstjes, het kan ook een vorm van herpes zijn wat konijnen hebben... maar gezien je verhaal ben ik ook erg bang voor Myx.

Zeker omdat wanneer het konijntje het al had, de enting de ziekte alleen maar versterkt.

Ik help met je hopen en duim dat het wat anders is!! Sterkte morgen!!

Enne... als je er op tijd bent, er zijn ook veel nijnen die het overleefd hebben!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je misschien nog tips wat ik er nog meer aan kan doen om de kans op overleven te vergroten?

Ik vroeg me ook af hoe konijnen met myx. zich gedragen, ze heeft vanavond wel lekker een uurtje uit de kooi gespeeld en ik heb toch een paar vreugde sprongetjes gespot.

dankjewel voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt toch wel heel erg als myx. Het kan een bijwerking zijn van de enting hoor. De korstjes worden zwart en vallen er vanzelf af en je houdt een littekentje over.

Maar het kan ook inderdaad dat je konijn al besmet was op het moment van enten.

Zijn de ogen wel in orde? Niks aan de ogen te zien?

De konijnen die ik heb gezien met echte myx (dus niet gevaccineerd waren) kregen als eerste last van de ogen.

1 konijn van mij en ook het konijn van andere mensen hier op het forum hebben ook een entreactie gehad die zich uitte in myxomen (die bultjes) op oren en neus en ook op de ogen geloof ik. Dit staat ook in de bijsluiter van het vaccin vermeld als bijwerking.

Mijn konijn had echter maar 1 bultje, ik weet niet of de oren bij jouw konijn helemaal volzitten met myxomen of dat het er bijvoorbeeld maar 3 zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je misschien nog tips wat ik er nog meer aan kan doen om de kans op overleven te vergroten?

Ik vroeg me ook af hoe konijnen met myx. zich gedragen, ze heeft vanavond wel lekker een uurtje uit de kooi gespeeld en ik heb toch een paar vreugde sprongetjes gespot.

dankjewel voor je reactie!

Een konijn met myxomatose wordt heel stil. Blijft gewoon zitten als je iets doet waar hij van hoort weg te rennen.

Ze eten in het begin nog wel gewoon, en lopen ook nog wel rond.

Maar naarmate ze minder gaan zien en minder kunnen ruiken omdat alles ontstoken en dik is worden ze steeds stiller. Vreugdesprongetjes bij een konijn met myxomatose lijkt me toch nogal a-typisch. Dan denk ik toch eerder aan een entreactie! Daar hoef je niets tegen te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja laat je even horen wat de dierenarts zei? Wel heel verstandig om morgen langs te gaan hoor! Met myx is het trouwens belangrijk dat het konijn warm zit, dat zou je nu al kunnen doen mocht hij buiten zitten, even naar binnen halen. Het wordt maar 10 graden vannacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ogen zijn tot nu toe in orde.

Als een konijn myxomen heeft, heeft het dan ook gelijk de ziekte zelf?

Ze heeft in totaal denk ik zo'n 7/8 plekjes op haar oren. Ze verschillen alleen heel erg van elkaar, sommige zijn duidelijk wondjes met een bloedkorstje erop, anderen zijn weer echt een hard stukje in de huid zelf. Ze zitten ook vooral langs de buitenrand van de oren en niet in het midden.

Maar kan ik nog hoop halen uit het feit dat ze nog wel ging spelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA twijfelt over myxomatose omdat Nom niet álle symptomen heeft, maar wel veel. Het zou ook een entreactie kunnen zijn, of een mildere vorm van myxomatose als de vaccinatie en besmetting simultaan hebben plaats gevonden. Ze denkt niet dat Nom Myxomatose heeft gekregen door de inenting.

Ik moet nu afwachten en hopen op het beste. Ondertussen blijven dwangvoeden, medicatie etc.

de DA heeft hoop omdat ze wel wat eet en ook wel speelt af en toe, alleen de grote (groter wordende) bulten baren haar zorgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze denkt niet dat Nom Myxomatose heeft gekregen door de inenting.

Nee dat lijkt me ook niet, ze krijgen zo ontzettend weinig van het virus binnen dat ze daar echt geen myxomatose van horen te kunnen krijgen.

Het is óf een entreactie, óf myxomatose.

Maar dwangvoeding? Eet ze nog steeds niet dan?! En medicijnen? Nog steeds die antibiotica?

Waar is die antibiotica voor?

Haar immuunsysteem moet wel de kans krijgen om resistent te worden tegen Myxomatose en VHS, als ze ondertussen ook anti-biotica krijgt e.d. is het immuunsysteem met hele andere dingen bezig ondertussen en dan kan ik me voorstellen dat de virus-stam zich verder ontwikkelt dan de bedoeling is en vandaar deze heftige reactie misschien wel.

Ik snap dus eigenlijk niet, als ze nog medicatie krijgt en als dat dan antibiotica is, is dat dan om te ondersteunen voor het geval ze wel echt myxomatose heeft en bijkomende infecties te bestrijden of wat is de gedachte daarachter?

En heeft ze wel iets als metocloral gehad als de darmen nu nog niet terug op gang zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eet inmiddels wel wat, maar vooral lekkernijen, tis volgensmij belangrijk dta ze ook weer gewoon hooi en biks gaat eten. vandaar dus nog de dwangvoeding. Nog steeds dezelfde medicijnen. maag/darm stimulatie en pijnstillers.

De DA denkt ook aan een lichte vorm van myxomatose, en dat zou dmv goede verzorging me tmedicijnen enzo wel verholpen moeten worden.

Het zou niet door de inenting kunnen komen volgens de DA, omdat ze direct na de inenting minder begon te worden, en myx een langere incubatie periode heeft.

Nom gedraagt zich nog steeds hetzelfde als de voorgaande dagen, het is iig niet slechter geworden en dat geeft me wel wat hoop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas door de enorme myxomathose uitbraak onder de wilde konijnen hier bij mijn werk in de omgeving ben ik een behoorlijke ervaring rijker op de symptomen. En ik kan je zeggen dat geen enkel konijn standaard dezelfde volgorde aan houdt, of blind wordt ect. Sommige blijven tot het laatst eten, anderen stoppen er al vrij snel mee.

Het is in ieder geval belangrijk in jouw geval te zorgen dat je konijn blijft eten. Maar gezien je ook antibiotica geeft, vergeet niet om dwangvoeding met yoghurt te geven om de darmen toch iets in balans te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .