Ga naar inhoud

konijn negeert mij, boos of leeftijd?


Klaproos

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een rammetje van inmiddels 15 weken. Vanaf 8 weken oud woont hij bij mij. Nu hadden we het geluk dat ik 6 weken vakantie had en dus alle tijd voor het konijntje. In die weken las ik buiten een boek terwijl hij heel de tuin tot zn beschikking had. Regelmatig kwam hij tegen me aan liggen (of sprong zelfs op mn schoot) of een aai halen. Deed hij dit niet uit zichzelf, dan liet ik hem ook lekker gaan.

Nu is mn vakantie voorbij wat betekent. Dat ik 3x per week 5u weg ben voor werken. Hij zit dan in zijn (dubbele) buitenhok ivm katten in de buurt. Zodra ik thuis ben krijgt hij weer alle ruimte (zo'n 10u per dag) op mn vrije dagen uiteraard weer heel de dag. In zn hok zorg ik altijd voor een speeltje: hooibal, gevuld wcrolletje enz. Nu het 'probleem' hij negeert me nu straal ook als ik buiten bij hem zit. Is wel vriendelijk. Wel is hij vrolijk, maakt binkies, rent rond of ligt lekker languit. Als het bij het karakter/ leeftijd vh beestje hoort dat hij minder aanhankelijk is maakt me dat niets uit. Ik geniet er minstens net zoveel van om hem vanaf een afstandje te bekijken. Maar ik ben bang dat hij "boos" is voor de uurtjes dat hij in zn hok zit. Mijn vraag is dan ook hoort dit bij zijn leeftijd, of is er iets mis?

Ps: als hij gecastreerd is, komt err een vrouwtje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat is moeilijk te zeggen. Wij hebben ook een konijn hier rond lopen en die rent ook altijd weg van ons, maar hij vindt dat wel leuk. Hij maakt dan binkies en draait zich uitdagend weer om om vervolgens weer weg te rennen. Het kan natuurlijk in het karakter zitten, maar dat was eerst dus niet in de vakantie. Ons konijn (trouwens ook een ram, wel gecastreerd) was meteen in het begin zo afstandelijk en uitdagend. Het lijkt me ook een beetje sterk dat hij boos is omdat hij te weinig ruimte krijgt. Jij bent vaak thuis zo te lezen.

Misschien dat jouw konijn structuur belangrijk vindt. Als hij eerst 6 weken lang altijd uit zijn kooi heeft gemogen en lekker geknuffeld heeft met jou en nou is dat in 1 keer anders, kan het misschien zijn dat jouw konijn moet wennen.

Het kan ook zijn dat hij aan het puberen is. Dat is ongeveer met 5 maanden. Dan is hij wel nog wat vroeg.

Mocht jouw konijn boos zijn en dat kan om een of andere reden. Misschien is er wel iets, wat in jouw ogen niet ernstig is, gebeurd. Heb je net zijn bal of zijn eten afgepakt terwijl hij wilde happen. Dat is voor een konijn al een reden om flink boos te worden. Maar zo te lezen valt dat ook wel mee. Ik heb ooit ergens gelezen in een artikel dat wanneer je konijn boos op je is dat je jezelf moet gaan wassen. (jezelf aaien op je hoofd bijv.) Dan wil je daarmee zeggen dat het allemaal mee valt.

Er is in ieder geval niks mis qua gezondheid. Als ik jouw verhaal zo lees is jouw konijn gewoon gelukkig. Ik denk dat het of bij de leeftijd hoort, karakter of dat hij ergens boos om is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit ergens gelezen in een artikel dat wanneer je konijn boos op je is dat je jezelf moet gaan wassen. (jezelf aaien op je hoofd bijv.) Dan wil je daarmee zeggen dat het allemaal mee valt.

Ik denk niet dat het konijn boos is, maar ik had over wat je hier zegt juist iets anders gelezen. Namelijk dat als je boos op hem bent en hij is boos op jou dan kan je je wassen om te laten zien dat je op hem staat te wachten tot hij het weer goed maakt en dat hij dat moet doen omdat jij niet bereid bent de eerste zet te doen, hij zat namelijk fout.

Dat staat hier:

http://language.rabbitspeak.com/ en dan onder "R-E-S-P-E-C-T is What My Bun Demands of Me"

Verder denk ik dat je konijn dus niet boos is maar zich prima vermaakt zonder jou en dat je je geen zorgen hoeft te maken. Mijn konijn was als klein konijn ook erg knuffelig maar hoe ouder hij werd hoe drukker hij het kreeg met andere Zeer Interessante Zaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, denk ook niet dat het konijn boos is. Ow wat raar, in dat artikel staat wat anders :P ik zal de link hier ook neer zetten:

http://www.hetkonijn.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=69:kwaadheid&catid=15:lichaamstaal&Itemid=23

Ik heb dit gelezen in het artikel: Een van de manieren om aanvallen te voorkomen is door jezelf te gaan aanhalen, dat wil zeggen: raak je gezicht aan en strijk met je vingers door je haar. Zo toon je aan dat de situatie niet zo serieus genomen moet worden en dat iedereen even moet afkoelen. Meestal reageert het konijn door hetzelfde te doen, zo laat hij zien dat hij het met je eens is. Ja, konijnen zijn goede diplomaten!

Maar misschien net de verkeerde informatie. Gelukkig heb ik nooit in zo'n situatie gezeten :P

Ik denk niet dat het konijn boos is, maar ik had over wat je hier zegt juist iets anders gelezen. Namelijk dat als je boos op hem bent en hij is boos op jou dan kan je je wassen om te laten zien dat je op hem staat te wachten tot hij het weer goed maakt en dat hij dat moet doen omdat jij niet bereid bent de eerste zet te doen, hij zat namelijk fout.

Dat staat hier:

http://language.rabbitspeak.com/ en dan onder "R-E-S-P-E-C-T is What My Bun Demands of Me"

Verder denk ik dat je konijn dus niet boos is maar zich prima vermaakt zonder jou en dat je je geen zorgen hoeft te maken. Mijn konijn was als klein konijn ook erg knuffelig maar hoe ouder hij werd hoe drukker hij het kreeg met andere Zeer Interessante Zaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaaa maar dan heb je het over een heel andere situatie, namelijk over het afbreken van een aanval. Dat kan inderdaad door wassen, dit heet overspronggedrag.

Maar dan heb je al een héél boos konijn! Dat is hier echt niet aan de orde.

Als je dit wassen in een andere context gebruikt wordt de betekenis ook weer anders. Vandaar het verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .