Ga naar inhoud

E-cuniculi


pxsy

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

We hebben hier niet veel geluk met het houden van konijntjes.

Ik wilde toch even mijn verhaal hier vertellen.

Het begon al met een konijntje dat is overleden aan gas, toen mijn voedster die een ram bleek te zijn waardoor de andere ram terug moest naar de opvang. En nu we net 2 weken dachten een droom koppeling gehad te hebben en eindelijk geen problemen meer begonnen er dingen op te vallen aan de voedster.

Ze kon niet zo goed meer springen met haar achterpoten, die kwamen niet helemaal meer mee, en aan de onderkant zat ze onder het plas, ook schud ze wat met haar pootjes en soms met haar hoofdje. ook kwam ze wat anders over an normaal zo af en toe. (ik vind het echt verschrikkelijk en eng om aan te moeten zien)

Ik de opvang bellen en de symptomen uitleggen. Werd er verteld dat het EC kon zijn en ik wel even langs kon komen voor medicijnen. Dus Fenbendrops mee gekregen een een injectie (omdat we haar niet mee wilde nemen ivm stress).

Thuis de injectie gegeven en de eerste lading Fenbendrops. Ik hoop heel erg dat ze er gewoon weer boven op komt en het straks weer wat beter gaat. Ik ben echt niet gemaakt om hier goed mee om te kunnen gaan al zal ik nu natuurlijk wel moeten. ik vind het verschrikkelijk en word helemaal gestrest als er iets is waar ik niks aan kan doen.

Ze eet en drinkt en keutelt gelukkig nog goed, en lijkt zelf nog niet heel veel last te hebben van de omstandig heden.

ik weet ook niet waarom ik het hele verhaal hier vertel, ik denk dat ik wat hoop op steun en e.v.t. tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat vervelend allemaal. Mijn voedster heeft helaas precies dezelfde symptomen, op het schudden met haar hoofdje na.

EC heeft bij haar daarnaast voor urinebrand gezorgd. Ze word inmiddels al voor de 2de keer behandeld tegen EC.

Na de 1ste kuur ging het namelijk al snel weer bergafwaarts. Ook ik word er behoorlijk moedeloos van. We zijn ook regelmatig genoodzaakt om haar te wassen, wat ze echt verschrikkelijk vind. Gelukkig is ze er zelf verder niet anders onder.

Het enige wat ik aan haar merk is dat het haar soms erg frustreert dat ze niet goed kan springen.

Ik ben regelmatig bang dat mijn ram het ook krijgt, maar tot nog toe is daar gelukkig geen sprake van.

Ik hoop voor je dat je voedster snel weer opknapt. Heel veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff vervelend he. Vind het ook zo erg als ik dan op mn werk ben, kan ik er niet echt in de gaten houden. Gelukkig is mn vriend wel thuis. Het schudden met er hoofdje valt gelukkig mee dat is af en toe. Verder doet ze zelf alsof er niks aan de hand is terwijl ze wel wat moeiljk rond hupst. Gelukkig eet en drinkt ze prima en gaat het medicijnen geven goed. Mn ram krijgt nu een paar dagen prefentief het zelfde maar daar moet je trucjes uit de kast halen om de medicijnen te geven.

Wassen hoeft gelukkig nog niet, af en toe met een doekje er over is nu ng voldoende. Ik hoop nu gewoon dat het steeds beter gaat omdat we er nog vrij snel bij waren.

Jij ook veel succes en sterkte hopelijk zijn we er snel van af!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat het geven van de medicijnen probleemloos verloopt. De enige manier om het bij mijn voedster naar binnen te krijgen is door het door een beetje verse banaan te mengen en haar de restjes die overblijven met verse basilicum te geven. Tja je moet wat.

Gisteravond liep mijn voedster voor het eerst ook te schudden met haar hoofdje, nog best lang ook, het zag er uit alsof ze hier zelf totaal geen controle over had. Ik meteen weer helemaal in de stress. Hopelijk was het een eenmalig iets.

Wat is EC toch een vreselijke ziekte. Ik hoop dat beide konijntjes snel weer opknappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mmm, ze hebben alleen bodembedekking in de toilet. Die zou ik misschien wel kunnen aanpassen maar of het helpt. ze plast ondertussen overal anders ook. Het is niet echt alsof ze er geen controle over heeft, maar meer dat ze gaat plassen en vervolgens er in blijft zitten ofzo. (op de vloer zeg maar) (het is een langharig konijn, wel kort geknipt maar toch)

Ja rot is dat he, het schudden met het koppie of het niet goed over een rand kunnen springen.

Ik vind het ook echt verschrikkelijk om te zien hoe ze af en toe met er pootjes achter de bak blijft hangen, wou dat ik er iets aan kon doen dat het in een keer weg is.

Ik ga haar morgen of dinsdag weer even wegen om te kijken of ze al wat is aangekomen, ze is ook zo mager.

Het is echt jammer, ze is net 2 weken hier en in plaats van eindelijk te kunnen genieten van mn nieuwe koppeltje zit in nu met mn hoofd in de zorg voor het beestje.

Ik hoop ook zeker voor beide konijnen het beste! en natuurlijk ook voor ons zelf. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich gaat het wel aardig, er word goed gegeten en gedronken en nog vrolijk rond ge hupst.

Net probeerde ze naar boven te gaan in de kooi maar dat lukte niet, zo zielig :(

Ik ben ook constant bang dat het erger gaat worden terwijl het nu met die medicijnen juist beter zou moeten gaan? (In het beste geval dan natuurlijk)

Bij de opvang zei ze dat ik binnen/met een week verbetering zou moeten zien anders schoot het niet op, maar hier op het forum lees ik ook verhalen van mensen die na 2 weken pas verbetering zagen.

Ik moet morgen weer aan het werk helaas, gelukkig is mn vriend er om op er te passen..

Ik hoop dat het al veel beter gaat als we straks beide weer naar school moeten..

Stomme rot ziektes allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster is inmiddels met de 2de kuur bezig. De 1ste keer duurde het hier 2/3 weken voordat het eindelijk weer iets beter leek te gaan. Toen we eenmaal klaar waren met de kuur, ging het alleen al snel weer bergafwaarts. We moeten haar nou zodoende 2 maanden behandelen inplaats van 28 dagen. Volgens mijn dierenarts komt het wel vaker voor dat 28 dagen behandelen niet genoeg is. Het ene konijn is er al snel weer helemaal bovenop, een ander konijn heeft meer tijd nodig om weer helemaal te herstellen.

Het is dus vooral veel geduld hebben en hoop blijven houden, wat soms wel heel lastig is. Ook ik ben vaak bang dat het misschien erger word of dat ze er misschien wel nooit helemaal vanaf komt. Je voelt je soms ook gewoon zo machteloos. Je gunt zo'n beestje zoveel meer dan dit. Ik lees hier op het forum ook regelmatig verhalen van mensen die hun konijn hebben verloren aan deze ziekte.

In het ergste geval kan dat dus ook, maar daar probeer ik maar niet al te veel bij stil te staan.

Ik hoop dat de medicijnen snel aan zullen slaan en dat beide konijntjes straks helemaal genezen zijn van EC.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog maar even een soort van klaagzang van mij, ik zelf trek het erg zwaar.. slaap slecht, en maak me de hele dag zorgen. Ik ben absoluut niet gemaakt voor dit soort dingen, ik heb ook constant horror scenarios in mn hoofd! De situatie is ook wat verslechterd. Ze kan niet meer goed lopen omdat haar achterpoten niet meer mee werken, zo zielig om te zien.

Ze eet opzich nog wel goed.. en probeerd nog mee te komen met mn Ram, die echt veel te druk en onvoorzichtig is voor haar op dit moment. Ik hoop maar dat het beter word ipv slechter meer kan ik nu ook niet doen..

Pff ik moest het even van me afschrijven, ik ga nu maar proberen te slapen..

Heeft iemand nog tips om er zelf iets rustiger onder te blijven of zijn Jullie ook van die stresskippen als ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

He wat vervelend dat het nog niet beter gaat. Hier ook een en al stress al er iets met mijn beestjes is hoor.

Toen Paco EC had (dat was alleen nog niet zo erg) heb ik ook kruidenelixer besteld van Jan Smit en kreeg hij groenten en kruiden die goed zouden zijn voor het zenuwstelsel en zijn afweersysteem. Dat krijgt hij nu nog steeds en het is een gezond ventje. Vitamine B schijnt belangrijk te zijn voor het zenuwstelsel. Mijn DA zei dat ik ook biergistsnoepjes (voor katten) of biergisttabletten zou kunnen geven. Ik heb dit zelf niet gedaan.

Misschien heb je iets aan mijn tips. Veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is in ieder geval fijn (misschien niet het goede woord) om te horen dat ik niet de enige ben die zich zo druk maakt. Mijn vriend blijft er vrij rustig onder en dan vraag ik me wel eens af of ik misschien een beetje overdreven reageer.

Zelf blijft ze er aardig vrolijk onder, ze komt alleen niet meer zo goed in en uit het toilet en in en uit de kooi, daar proberen we ondertussen allemaal oplossingen voor te vinden zodat, dat wat beter gaat.

Ik ga eens kijken voor dat kruiden elixer want ik ben momenteel voor alles in dat helpt. Ik ben nog geen week bezig met het geven van de medicijnen, dus het is niet zo heel gek dat ik nog niet heel veel verbetering zie. Maar toch wil ik er natuurlijk alles aan doen om het beter te maken.

Ik heb in ieder geval veel aan de reacties hier en de tips die ik krijg. ik heb zelf pas een half jaartje konijnen en alleen nog maar gedonder gehad eigenlijk. Ik ben daarom erg blij dat er een forum is als dit waar ik al mijn vragen kan stellen en ook gewoon snel en goed geholpen wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe gaat het nou met je voedster? Trek je het nog een beetje?

De situatie is hier inmiddels ook verslechterd. Ook ik maak mij vreselijk veel zorgen en heb het gevoel dat ik de hele tijd wel kan janken. Ik hoop echt zo dat het weer goed komt met mijn kleine meisje. Zo nu en dan vrees ik alleen het ergste.

Het valt mij allemaal erg zwaar. Ook ik ben niet gemaakt voor dit soort dingen, word er echt wanhopig van.

Ik hoop dat het met jouw voedster inmiddels weer wat beter gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ontzettend rot dat je zo'n pech hebt met je nijntjes!

Waarschijnlijk is juist de verhuizing en de koppeling de trigger geweest. EC kan namelijk opspelen bij stress. Daar kun je helaas niks aan doen. Veel konijnen dragen EC bij zich, het komt alleen niet altijd tot uiting.

Van EC kunnen ze inderdaad ook incontinent worden. Ik heb hier ook zo'n meisje zitten. Bij haar is t echter alléén maar de natte kont, dus wat het is ben ik nog niet zeker over.

Ik heb nu een vetbed in de ren liggen waar ze veel op zit. Dat neemt toch enigszins wat urine op, en ze plast er veel op. Verder ook geen bodembedekker, dus dan is zo'n bedje erg handig.

Verder kun je overwegen om je voedster alleen te zetten als ze echt geen rust krijgt. Dat zou ik alleen maar doen als ze zichzelf niet meer goed redt, of als hij haar rust niet met laat.

Ik hoop dat je wat aan mijn ervaringen hebt. Ik ben nog absoluut geen kenner, maar tis slechts ervaringsdeskundige in dit geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, lief dat je bog even aan me dacht. Ben eg druk er mee geweest en had me handen er aan vol!

Kwa gedrag gaat het beter, eerst was ze heel rustig en kwam ze niet uit haar hoekje behalve voor eten. Ik merk nu dat ze al wat actiever is en weer op me afkomt als ik binnen kom.

Verder is ze nog wel erg mager, en kan ze nog steeds haar achterpoten niet gebruiken zoals het hoort. Ze laat zich wel iets minder snel omver duwen door mn ram en daardoor denk ik dat ze dus wel al iets steviger staat.

Al met al denk ik dus kleine verbeteringen te zien en daar ben ik blij mee.

Hoe gaat het met jou voedster? Is de situatie al wat beter geworden?

Ik hoop maar van wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn om te lezen dat je inmiddels wat verbetering ziet. Hopelijk gaat het vanaf nou steeds een beetje beter en is ze snel weer helemaal de oude.

Hier gaat het heel erg met ups en downs. De ene dag lijkt het weer wat beter te gaan. De andere dag is het weer drama.

Het is en blijft lastig. Ik heb sterk het gevoel dat we er na deze kuur nog steeds niet zijn. Ik hoop er maar het beste van.

Ik moet zeggen dat ik er veel spijt van heb dat ik haar in het voorjaar in heb laten enten. Daarna is de hele ellende namelijk begonnen. Helaas verander ik daar nou niks meer aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .