Ga naar inhoud

Konijn met Pseudomonas Putida


bino&dido

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Al een hele tijd ben ik bezig met mijn konijn Loki, ze heeft last van snot. Je hoort haar ademen en ze moet vaak niezen. Al een aantal keer ben ik bij de dierenarts geweest en nu de laatste keer heb ik een onderzoek laten doen. Uit het onderzoek is gekomen dat ze last heeft van de bacterie Pseudomonas Putida.

- Aqua drops heeft ze al gehad, ben ik nu weer mee bezig. Staat in het onderzoek alleen (in vivo geen respons) maar weet niet wat dit betekend.

- Enrofloxoral werkt niet op deze bacterie, hadden we ook geprobeerd

- Volgens onderzoek is ook Sulfatrim niet geschikt

Wie heeft dit ook gehad? Of kan mij vertellen wat hieraan gedaan kan worden?? Ik word hier nogal wanhopig van...

attachment.php?attachmentid=62714&d=1344520352

Loki is links en Dido Rechts, deze foto is tijdens het koppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei...Pseudomonas. Het is één van de moeilijkst te behandelen bacteriën. Er is multiresistentie tegen een hele hoop AB en dat maakt het erg moeilijk.

In vivo geen respons, betekent dat het levende organisme niet reageert op de aqua drops (ik vermoed dat je de doxoral bedoelt?). Staat er niks over in vitro?

Want dit maakt het wat moeilijk om te weten waarop de in vivo is gebaseerd... 1) op in vitro onderzoek of 2) op verslag van de DA over het feit dat die AB niet aansloeg

Ik snap een paar dingen niet...

- Indien uit het onderzoek is gekomen dat er geen reactie mogelijk is op de 1e AB, snap ik niet goed waarom je die dan opnieuw gebruikt? (Maar daar stel ik voorhand mijn vraagtekens bij in verband met de in vivo van bovenstaande).

- Er is een kweek genomen en de bacterie is bepaald. Waarom is er niet gekeken (en dus meerdere AB onderzocht) welk AB wel effect heeft? Dan kan ja namelijk doelgericht gaan behandelen.

Deed de Enrofloxoral helemaal niets? Heb je het lang genoeg gebruikt?

Bij Psuedomonas wordt deze toch vaak ingezet, meestal in combinatie met nog een ander AB.

Heeft de DA je geen verdere info gegeven?

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit maakt het een stuk duidelijker.

Je weet nu exact welke AB je sowieso niet moet proberen en welke je wel kan proberen.

Het lastige is alleen dat je er eigenlijk al 2 hebt gebruik die volgens het antibiogram zouden werken en het is nog niet over.

Het is een zeer lastige en niet zo vaak geziene/vastgestelde bacterie bij konijnen. In de literatuur wordt vaak een combi van 2 Ab's aangeraden in geval van een pseudomonas infectie.

Misschien is het handig om het nog eens allemaal met je DA te bespreken.

Ik weet niet of je DA al ervaring heeft met deze bacterie bij konijnen? Anders kan het wel handig zijn om een DA te vinden die er ervaring mee heeft én met de succesvolle behandeling ervan. Contact tussen een DA met ervaring en je eigen DA, kan al heel veel betekenen.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren een afspraak gemaakt bij een andere dierenarts, daar ga ik vandaag naartoe. Deze dierenarts zegt veel ervaring te hebben met konijnen en zal deze papieren meenemen. De dierenarts waar ik eerst heen ging wist geen oplossing meer dus hoop dat deze misschien nog wel iets weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben net weer terug van de dierenarts, ook deze dierenarts gaf aan dat het erg lastig word. Heb nu weer nieuwe medicijnen voor al mijn konijnen omdat Loki ze heeft aangestoken.

Komende 10 dagen behandelen met Marbocyl en hopen dat het hiervan minder word.

Ook heeft Loki sinds vorige week een wond aan haar poot opgelopen in de ren, deze gaat donderdag behandeld worden. Ze moet onder narcose en de wond gaat schoongemaakt en gehecht worden. Daarna moet Loki nog binnen blijven om te herstellen, dat gaat weer een hele opgave worden, want Loki wil niet binnen zitten!!

Hopelijk komt er nog een keer een happy end...

aangepast door bino&dido
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jee Loki is weer thuis en alles is goed gegaan. Toen ik haar op kwam halen zeiden ze al dat ze de boel aan het verbouwen was, nou dat klinkt wel als Loki.

attachment.php?attachmentid=63088&d=1345121154

Nu even wennen aan haar tijdelijke onderkomen, helaas een stuk kleiner dan normaal. Maarja ze moet ook even rustig aan doen met haar pootje. Is wel gemakkelijk want nu kan ik gelijk haar snot goed in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .