Ga naar inhoud

Steeds terugkerende mijt


Pmk

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben Petra en ik ben nieuw hier, ik hoop dat iemand hier me kan helpen met het volgende probleem....

Ik heb twee konijnen, een daarvan heeft sinds een half jaar last van een huidprobleem op haar neusbrug. Een grote kale plek, zonder schilfers, maar licht geirriteerd (al lijkt ze er zelf geen last van te hebben). De dierenarts zei dat het mijt was en gaf haar meteen stronghold voor in haar nek en een insecticidespuitbus mee voor het hok. Ik heb het hok natuurlijk ook goed schoongemaakt.

Dit ging 4 weken goed en toen was het terug, weer stronghold, weer het hok behandeld. Dit keer ging het 3 weken goed voor het terug kwam. Ik blijf haar en haar vriendje elke keer behandelen, maar inmiddels komt het al na 2 weken terug en ben ik wanhopig aan het worden, de dierenarts weet het ook niet meer.....en ik kan moeilijk iedere 2 weken stronghold geven. Ben ook aan het piekeren wat de bron zou kunnen zijn, heb al van hooi en stro merken gewisseld en alles wat er mee in contact geweest is schoongemaakt. Heeft iemand hier op het forum enig idee wat hier aan de hand is, zie ik wat over het hoofd? (sorry voor de lange mail)

Groeten, Petra

Link naar reactie
Delen op andere sites

het zouden mijten kunnen zijn, maar eventueel ook een schimmel ( wel zie je dan dat dit snel groter word, en u als eigenaar er ook last van gaat krijgen)

eventueel zou er een schimmelkweek kunnen worden ingezet ( duurt +- 10dgn) of met een woodse lamp worden gekeken ( dit kleurt dan groen op, maar kan een valse uitslag geven) mocht het een schimmel zijn zou er eventueel met Surolan op de plek gesmeerd kunnen worden, dit moet er dan voor zorgen dat de plek weggaat

eventueel zou u naar een KKA kunnen gaan kijken wat ze daar zeggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo tash,

bedankt voor je antwoord. Ik heb ook aan schimmel gedacht, maar zou je dan verwachten dat het [steeds] tijdelijk weggaat na gebruik van stronghold?

En misschien een domme vraag, maar wat is en KKA?

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo konijntje400,

Ze zitten buiten, maar toen het begon zaten de konijnen binnen vanwege het extreme winterweer......Overigens zijn de laatste ontwikkelingen dat de dierenarts toch maar een schimmelkweek gemaakt heeft, me heeft aangeraden het heel voorzichtig met teatree olie te behandelen en ze gaat contact opnemen met een expert......dus er wordt aan gewerkt gelukkig.

Van de teatree lijkt het wat rustiger te worden, maar ik vind het doodeng om te gebruiken met alle verhalen over giftigheid en zo.

Groet, Petra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .