Ga naar inhoud

hulp gevraagd bij heel erge rui


Sofie

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Ik zit met een probleem waar menig huisdiereneigenaar mee te kampen krijgt: de rui.

Ondertussen is Snuffel nu al meer dan 2 maand aan het ruien, en er is nog bijna niets verbeterd. Zijn vacht komt in plukken los, die je er zo uit kan trekken. Dit heeft hij vooral net boven zijn staart, tussen zijn achterpoten en op zijn achterpoten (eigenlijk zijn hele achterhand zo ongeveer). Ik borstel hem elke dag en probeer de losse plukken waar je zo bij kan eruit te doen. Om de week neem ik hem eens uit zijn hok, zodat ik hem grondig kan plukken en hij niet weg kan lopen. Toen merkte ik dat zo ongeveer al het haar tussen zijn achterpoten en rond zijn staart los zit en ik dat er gewoon uit kan trekken. Toen ik ijverig bezig was, merkte ik opeens dat hij al meerdere kale plekken had door al het haar dat ik eruit heb geplukt. Sindsdien probeer ik het wat kalmer aan te doen, maar ik kan dat losse haar toch niet gewoon laten zitten?!

Uiteindelijk is het resultaat een gigantische berg haar, Snuffel die boos en bang is en ik daardoor met een slecht gevoel.

Sinds een goeie week geef ik hem in zijn water extra vitaminen (Vita Rongeur) die de dierenarts eens heeft meegegeven om tijdens de rui te gebruiken. Ik heb wel de indruk dat zijn haaruitval op zijn rug daardoor beter is, maar aan zijn achterhand is het nog niks verbeterd. Wel komen er in de kale plekken langzaam aan kleine haartjes terug.

Oja, als het van mij afhing, was hij al lang eens bij de DA langs geweest, maar mijn mama vindt dat niet nodig...

Wat denken jullie dat ik moet doen? Gewoon blijven voortdoen totdat hij zo ongeveer kaal is achteraan, of ermee ophouden?

Alle hulp of tips zijn welkom!

Sofie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu je het zegt, ik had op een kale plek wel wat roos gezien. Het was niet zoveel, dus schonk ik er niet echt veel aandacht aan.

Misschien dat ik mijn mama hiermee toch kan overhalen om een langs te gaan bij de DA.

Is dat ernstig stofmijt? Hij lijkt niet echt ziek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zieke huid groeit geen haar terug ;)

Max (Duitse Hangoor, dus dichte vacht met veel wol) is ook zo'n ramp met verharen. Precies wat jij zegt, ook met schilfers. ik heb het eens laten onderzoeken en de DA zei toen gelijk al dat er weer nieuw haar op groeit en dat er op "zieke" huid geen haar groeit en het dus waarschijnlijk "gewoon" extreme rui was.

bij Max zag het er zo uit op een gegeven moment:

IMG_9004.JPG

IMG_8998.JPG

Max heeft er dit jaar een maand of 4 a 5 over gedaan en hij lijkt nu eindelijk na 2 jaar alles eens vervangen te hebben, alleen begint meneer gewoon weer opnieuw....

547871_10151077799679382_2124114805_n.jpg

alleen lijkt hij het nu dus netjes te doen en niet met hele plukken tegelijk.

Ik heb bij Max zijn vacht gemerkt, dat als ik de losse haren en oude vacht neit meehelp eruit te komen dat het helemaal gaat vervilten. Nu haal ik er nog al en toe draedlocks uit maar het zijn geen hele plakaten meer gelukkig.

Max vind het ook niet leuk om geplukt te worden, maar ik probeer hem altijd te belonen na de vachtverzorging met iets lekkers. (positief afsluiten) Mocht de huid wat geirriteerd zijn smeer ik er wat calendula-creme op.

Wat ook goed werkt voor de rug is de furminator :) echt uitvinding van de eeuw haha.

De schilfers komen denk ik doordat de oude haren in de vacht blijven zitten waardoor de vacht dichter wordt en de dode huidcellen meer blijven hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wupsie: ik herken Snuffel echt helemaal in je bericht! De kale plekken, de berg haar... Het haar tussen zijn achterpoten is ook wat samengeplakt in bosjes (dreadlocks), want ik had eerst niet gemerkt dat hij daar ook zo veel plukken had. En net zoals bij Max, lijkt het inderdaad nooit op te houden. Soms lijkt het even gedaan, maar dan begint het weer net zoals daarvoor.

Maar pluk ik dan gewoon lustig door of is het niet goed voor hem dat hij kale plekken heeft? Hij zit van de lente tot de herfst buiten en ik wil niet dat hij koud krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor de zekerheid zou ik even langs dierenarts gaan, als er kale plekken zijn en schilfertjes kan het idd iet meer zijn dan enkel de rui.

Nu hebben 3 van mijn konijnen ook wel een lastige ruiperiode, en het is vooral ook aan de achterhand dat het met plukken los komt (wel geen kale plekken). Het zijn zeker geen enorme knuffelaars, dus ik probeer dan altijd een paar keer per dag een korte tijd wat te "plukken". ik doe het bv als ze aan het eten zijn. ze zijn dan zo gefocust op hun eten dat het hen weinig uitmaakt ;)

zorg zeker ook dat je konijn voldoende drinkt, als hij zich wast krijgt hij haar binnen en dat kan voor verstopping zorgen: dit dus zeker in de gaten houden. ik denk dat je best kan blijven plukken , zolang je het zachtjes doet. ik aai bv gewoon en wat meekomt komt mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt hem dagelijks 1 à 2 theelepeltjes lijnzaadolie over zijn voer doen. Wel even zijn keuteltjes in de gaten houden, de eerste dagen willen die dan nog wel eens donker en/of plakkerig zijn. Lijnzaadolie is goed voor de vacht, maar ook om verstoppingen te voorkomen. Als hij zo verhaard krijgt hij namelijk ook haar binnen wanneer hij zijn vacht poetst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het van mij afhing, was hij al lang bij de DA geweest, maar mijn mama vindt het nog steeds 'niet nodig'. Ik zal nog eens extra mijn best doen om haar om te praten, maar van maandag tot donderdag zijn we naar de zee, dus zal het niet voor meteen kunnen zijn.

Ik probeer hem ook te plukken als hij het niet merkt, maar hij heeft een 6de zintuig ofzo daarvoor... Ik kan dus niet anders dan hem uit zijn hok pakken naar waar hij niet weg kan lopen.

@madammie: bedankt voor de tip! Zal ik zeker eens proberen.

Maar het is dus niet erg dat hij kale plekken krijgt door het plukken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .