Ga naar inhoud

Myasis (maden, vliegeneitjes) HELP AUB?!


konijnluna

Aanbevolen berichten

Best konijnenbezitters,

Ik heb een Vlaamse reus van ongeveer 3 jaar oud.

Ze zit een een grote ren van 5 bij 7, nu in haar eentje maar had 2 zussen, die beide zijn overleden.

Een paar weken terug zaten er ontzettend veel vliegen rond haar heen. Leek me vervelend voor der dus zette haar tijdelijk een een kleine ren (ong 1,5 bij 1,5) met een klamboe er omheen zodat er geen enkele mogelijkheid is dat er nog een vlieg bij zou kunnen komen. Later ontdekte ik vliegeneitjes bij haar, erg vervelend want daar een haar zus aan overleden aangezien de maden wonden in haar hadden gemaakt, en er nog vrij weinig aan te doen was! ):

Wij snel naar de dokter en het enige advies wat hij kon geven is kammen, kammen & nog meer kammen.

Dat hebben we dus gedaan, een hele week lang 3 keer per dag haar helemaal doorgekamd.

Met succes want ze heeft nu helemaal geen vliegeitjes meer in haar vacht zitten. Wel hebben we een ander probleem; over een week gaan we op vakantie en Luna zit dus in een kleine ren met klamboe er om heen tegen de vliegen. De mensen die Luna komen verzorgen zitten hoogstwaarschijnlijk niet te wachten om elke dag dat hok schoon te gaan maken en die klamboe met wasknijpers vast te binden. Ook vind ik dit gewoon zielig omdat ze veel ruimte gewend is, ze kan hier haar energie niet kwijt. Dus de vraag is eigenlijk gewoon; Bestaat er een spray/zalfje/middel tegen vliegen? Iets wat stinkt waardoor er minder vliegen naar haar toe komen? Als je enig idee hebt zou u dan aub willen reageren? Bij voorbaat dank. Groetjes Dorien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor dat bestaat,er is een middel wat je op de kont kunt spuiten en dan blijven ze 3 maanden vrij van maden,verder schijnen citroen panten om het hok ook te werken...je kunt een middel tegen maden ziekt krijgen bij het web winkeltje van Bunnybin,daar help je dan ook andere opvang konijnen weer mee want we doneren onze winst uit het winkeltje aan konijnen opvangen..

Verder komen de vliegen alleen af op die blindedarm keutels en als ze die niet opeten of aan hun kont blijven plakken is er een voedings probleem...en dat moet je dan ook aan pakken..maar de spay voorkomt in ieder geval dat het dier door made aan gevallen wordt..het heet rear geard en is een produkt wat uit Engeland komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor uw reactie. Is het niet gevaarlijk als Luna aan haar kont gaat likken, wat ze regelmatig doet? Weet u toevallig ook of Beaphar Anti myiasis helpt? Dit kan je gewoon halen bij de Pets Place dus daar zo ik morgen ochtend nog heen kunnen rijden! Mvg Dorien

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook ik heb maden gehad bij mijn konijnen en heb ook de beaphar

spray op mijn konijnen gedaan

volgend jaar wil ik de boven genoemde spray doen

ook heb ik een vliegenval hangen dit is een zak met lokstof

en die werkt heel goed

ik heb nauwelijks vliegen bij mijn konijnen

deze is te koop bij intratuin en boerenbond en de weideloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die vliegenzak waar Paula het over had was een vliegenzak die Loesss ook heeft, ik had haar eergisteren even gemaild want zij is er ook erg tevreden over dus ik wilde die ook vandaag gaan kopen (andere dingen tussen gekomen dus heb er nog geen ervaring mee) en de zak is van het merk BSI. Zoek maar even op internet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .