Ga naar inhoud

Hoeveel biks voor onze bunnys?


Jennelyn

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Ik zou graag willen weten hoeveel we onze konijntjes moeten geven aan biks.

We geven ze Hope farms Balance.

voedingsadvies op de verpakking:

Dwergrassen, kleine rassen: 30 tot 50 gram

Middelgrote rassen: 50 tot 75 gram

Grote rassen: meer dan 75 gram

Alleen nu hebben wij allemaal mengelmoesjes hier thuis zitten.

Dus heb ik eigenlijk niet echt een idee hoeveel ik ze nu moet geven.

Ik zal ff uitleggen wat de situatie is per konijn zodat jullie er misschien een beter beeld van kunnen krijgen ;)

Koppel 1:

Pommy: Ze is een gesteriliseerde voedster. Zilvervos/dwergje. Ze is 1 jaar oud en weegt 3kilo en 750 gram. Dit is te veel zei de dierenarts al er moet zeker 750 gram af! (Ze woog 4 maanden terug 4kilo dus ze is al 250gram afgevallen!) Alleen hoeveel biks mag ze hebben? Want eerst kreeg ze onbeperkt tot ze 6 maanden oud was. Toen kreeg ze 60gram en dat vond de dierenarts te veel. Dus die zei dat we haar 30gram moeten geven.

Luffy: Hij is een ex-ram van 7 maanden oud. Hij is verkocht aan ons als een dwergje. en zoals het er nu uit ziet kan dit wel kloppen.

Luffy & Pommy zijn extreem gericht op eten. Ze denken constant dat ze iets krijgen en stelen het ook bij elkaar uit de mond weg.

Koppel 2:

Molly: Ze is een gesteriliseerde voedster. Vosje/Dwergje. Ze is 1 jaar oud en houdt eigenlijk niet zoveel van eten. Ze eet heel specifiek wat ze lekker vind. Ze is wel goed op gewicht dus!

Dewey: Hij is een ex-ram van 7maanden oud. Hij is verkocht aan ons als dwergje (Broertjes van Luffy&Skippy) alleen hij is een stuk groter dan de rest. ik denk dat hij rond de 2 kilo weegt. Hij is net als Molly best wel kieskeurig.

Mag ik Molly&Dewey gewoon onbeperkt biks geven? Omdat ze het zelf goed te lijken reguleren?

Koppel 3:

Skippy: Hij is een ex-ram van 7maanden oud. Hij is ook verkocht als een dwergje (broertje van de andere jongens) Alleen is een stuk kleiner. Hij is erg ziek geweest en heeft ook onder gewicht gehad enz. Nu is hij volgens de dierenarts goed aangesterkt hij weegt denk ik nog geen kilo.

Hayley: Ze is 2 maanden oud en hier nu net 10 daagjes. Ze eet onbeperkt.

Het lijkt mij het beste om hun gewoon onbeperkt te blijven voeren of niet?

Omdat Skippy nogal weinig weegt en Hayley nog groeit.

En dan hebben we nog onze Stewie.

hij is een ex-ram van 6 jaar oud. en woont op mijn broers kamer. Daar loopt hij 24/7 rond.

Zodra mijn broer op staat uit bed of bij zijn bureau weg. VLIEGT Stewie de kamer door omdat hij denkt dat hij eten krijgt. als hij niks krijgt word hij boos en gaat hij stampen,grommen, knagen aan de plintjes, tegen bij broers benen aan duwen. Ook al heeft hij 5min geleden al gegeten doet hij dit nog.

Stewie is verkocht als een dwergje. Maar dat is hij denk ik niet... Is hij te groot voor denk ik: hij weegt ongeveer 2.5 kilo nu. Hij kan niet zijn eigen eten controleren. Want alles moet in 1x op

Dus mijn broer geeft hem kleine beetje per dag . Hoeveel gram mag hij eigenlijk?

Ohja alle konijnen krijgen Onbeperkt hooi en groenten/kruiden (dagelijks... alleen de hoeveelheid is niet altijd het zelfde.)

Sorry voor het lange bericht... alleen ik wil graag weten wat er moet veranderen en of ik sommige dingen wel goed aanpak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De richtlijn is van gewone biks 25 gr per kilo lichaamsgewicht bij volwassen konijnen.

Van Science Selective is de richtlijn 10-15 gram biks per kg lichaamsgewicht.

Maar dit zijn slechts richtlijnen, je moet je konijnen regelmatig wegen om te juiste hoeveelheid voor jouw konijnen te bepalen.

Mijn konijnen bijvoorbeeld hebben maar 7,5 gram per kg lichaamsgewicht nodig.

En de adviezen op de verpakkingen moet je nooit aanhouden,dat is altijd veel te veel.

Het belangrijkste in het dieet van een konijn is hooi en niet biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef hier 100 gram HFST per dag voor drie konijnen.

ex-ram weegt 1,5 kilo en de andere twee 2,3 kilo.

eigenlijk zouden ze dus meer mogen hebben maar dan eten ze bijna geen hooi meer.

Ik geef ook HFST (dus geen balance). Je moet eigenlijk naar je konijnen kijken. Je ziet het idd snel genoeg als ze minder of te weinig hooi gaan eten, dan moet je dus minderen in biks. Hooi is het aller belangrijkste. Biks is een bij voeding.

Mijn konijnen krijgen 13 gram per kilo lichaams gewicht, anders eten ze idd geen hooi meer en/of laten ze hun bdk's liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag even de keukenweeg schaal er bij gepakt.

en voor Pommy&Luffy 30gram biks in een potje gedaan. lijntje er op gezet zodat iedereen weet hoeveel ze mogen.

een ander potje gepakt voor Molly&Dewey en daag 40gram biks in gedaan. daar ook een streepje op gezet.

Ben benieuwd hoe het dadelijk gaat.

Bewust heb ik voor Pommy&Luffy wat minder gedaan omdat Pommy wel echt moet gaan afvallen.

Bedankt voor jullie goede advies! Nu heb ik ook iets wat ik kan laten zien aan mijn vader&moeder.

Want die vonden namelijk dat ik ze altijd TE weinig gaf... (Mijn vader gaf ze een volle bak onderhand)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het ooit eens uitgezocht, maar weet niet meer wat er nu precies anders was aan de balance. Ik vond de Super Trio er destijds beter uit komen en ben dat toen gaan voeren. Ik dacht (maar bind me daar niet op vast) dat de balance meer calcium bevatte als de super trio.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wat uitgebreiderde analyse van HFST:

Ruw eiwit 14,0 %

Ruwe vet 3,0 %

Ruwe celstof 18,0 %

Ruwe as 8,5 %

Calcium 0,8 %

Fosfor 0,5 %

Vitamine A 15 000 IE/kg

Vitamine E 40 IE/kg

Vitamine D3 1 200 IE/kg

In de balance zit dus meer:

- Calcium

- Vet

- Eiwitten

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .