Ga naar inhoud

Toedienen medicijnen


Stamper2011

Aanbevolen berichten

Vanmiddag zijn mijn vriend en ik met Puk naar de dierenarts geweest vanwege urinebrand.

Bij de dierenarts hebben we te horen gekregen dat de oorzaak waarschijnlijk een blaasontsteking is maar dat het ook E.Culiculi kan zijn. Het is in elk geval niet normaal dat een konijntje van nog geen halfjaar oud, dit soort klachten heeft. Ze word nou voor beide aandoeningen/ ziektes behandeld.

Puk heeft bij de dierenarts een spuitje met antibiotica gehad en voor thuis hebben we Fenbendrops meegekregen wat we haar 28 dagen moeten geven. Zostraks hebben mijn vriend en ik geprobeerd om dit in haar mondje te spuiten.

Dit was alleen totaal geen doen. Puk word zo ontzettend wild dat we het zelfs met 2 man niet voor elkaar krijgen.

Uiteindelijk hebben we gelukkig toch nog een beetje bij haar naar binnen gekregen door het in een stukje banaan te spuiten. Weet iemand toevallig of het kwaad kan dat ze het op die manier toegediend krijgt? Het belangrijkste lijkt mij sowieso dat ze het binnen krijgt.

Ik hoop dat onze kleine meid snel weer helemaal de oude is! Mocht iemand nog tips/ advies hebben, dan hoor ik het graag!

aangepast door Stamper2011
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het gedaan door het te mengen met babyhapje banaan. Je kunt het ook met peren of een ander hapje dat ze lekker vindt doen. Omdat die potjes best prijzig zijn en je het nietzo lang goed kunt houden en maar weinig gebruikt ben ik het op een gegeven moment zelf gaan maken. Ik heb daarvoor een klein stukje banaan met een heel klein beetje water in de blender gedaan. Van die mix pakte ik dan een theelepel en daar mengde ik de medicijnen door. Dat werd altijd als een verwennerij gezien en werd met veel gesmak opgesnoept. Hopelijk heb je er iets aan, succes en beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt niet alle potjes gebruiken, je hebt potjes met dingen die niet goed zijn voor konijnen ;) Appel, peer, banaan en wortel voor baby's van 4 maanden zijn veilig. (bevat wel véél suikers, je konijn moet wel tegen fruit kunnen natuurlijk!!!)

Als je het huismerk neemt, valt de prijs overigens wel mee. En met zo'n potje kun je langer doen dan de 24u of de 48u die er op staat.

Medicatie is een regelrecht feest hier. 2 theelepeltjes perenprutje (onze codetaal hier :P) gemengd met medicatie. Ze lopen er om te bedelen ;) Wij zijn nu voor de 2de keer bezig aan de beruchte 28 dagen en ze blijven het een feest vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt misschien ook eens proberen om te kijken of Puk de medicatie 'lekker' vindt, moet je het voeren met zo'n spuitje? Wij moesten dat namelijk laatst ook voor het eerst doen bij Buffeltje en kregen het ook niet voor elkaar, totdat ik haar het spuitje gewoon voorhield en ze begon er gewoon aan te likken en ik kon het zo druppelsgewijs leegspuiten, ze likte het zo op.. :)

Was hier zelf heel verbaasd over, maar in jullie geval misschien ook het proberen waard? Je weet natuurlijk nooit, misschien werkt het ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties! We hebben inderdaad te horen gekregen dat we een afgemeten hoeveelheid met spuitje moeten geven.

Dit blijkt dus alleen niet te werken omdat Puk totaal niet meewerkt. Als we het gewoon voor haar houden, wil ze het ook niet hebben.

Ik wil het haar vanavond dan ook met wat geprakt fruit of een fruithapje geven. Hopelijk krijgt ze dan wel gewoon alles binnen en verloopt het hele gebeuren een stuk minder stressvol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stip moest laatst ook 6 dagen antibiotica en pijnstilling vanwege een wond in zijn mond door haken op de kiezen. Dit moesten we ook met een spuitje in zijn mond spuiten. Aangezien hij het werkelijk verschrikkelijk vind om opgepakt te worden, zette ik hem snel in de vervoersbench en dan met bench en al op tafel. Daar had ik dan al een handdoek en de spuitjes klaarliggen. Als hij rustig was geworden in de bench tilde ik hem uit de bench op de handdoek en sloeg ik de handdoek over hem heen. Zijn hoofdje stak er dan uit en de rest zat lekker ingepakt, zo kon hij geen kant op en konden we hem redelijk soepeltjes de medicijnen toedienen. Soms weigerde hij het echt op te eten en liet hij het gewoon uit zijn mond lopen, maar het grootste gedeelte kregen we er altijd zo wel in.

28 Dagen is natuurlijk wel wat langer en elke keer die strijd is natuurlijk vervelend. Het zou mooi zijn als ze de prutjes fruit lekker gaat vinden, dat lijkt me ideaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Puk heeft zojuist haar medicijnen binnen gekregen. Gelukkig was het vandaag geen strijd. Gezien ze dol is op banaan, heeft ze daar een prutje van gekregen met daarin haar medicijnen. Ze had gelukkig niks door. Heeft alles gewoon opgegeten. Als het de komende avonden net zo zal gaan, ben ik dik tevreden. Dat scheelt toch een hoop stress voor ons allemaal.

Bedankt voor alle tips! Ik weet nou hoe ik het voortaan moet doen.

Nou maar hopen dat Puk snel weer opknapt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteravond inderdaad een paar kleine stukjes banaan geprakt en daar de medicijnen doorheen gemengd.

Ik heb twee potjes babyvoeding met banaan gekocht voor als we door de verse bananen heen zijn. Op die manier komen we in elk geval niet zonder banaan te zitten.

Ik heb trouwens nog een andere vraag. Zoals iedereen inmiddels weet heeft Puk dus urinebrand, wat mogelijk veroorzaakt word door een blaasontsteking of EC. Als de behandeling die ze nou krijgt aanslaat zou de urinebrand vanzelf over moeten gaan. Nou is het alleen zo dat ze dus regelmatig onder de urine zit. Ze maakt dit zelf nauwelijks schoon. Ik vraag mij zodoende af of het niet verstandig is dat ik het zo nu en dan voor haar schoon maak, ook al vind ze dat echt verschrikkelijk. Ik wil natuurlijk niet dat de plekken die ze nou heeft erger worden. Ik wil haar alleen ook niet meer stress bezorgen dan nodig. Het is al stressvol genoeg allemaal. Wat zouden jullie doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .