Ga naar inhoud

mijn konijn mag geen groenten meer?


angela12

Aanbevolen berichten

goedenmiddag ik zal me eerst even voorstellen mijn naam is angela ik ben 34 jr en ik heb 2 konijnen.

ik heb 1 konijn dat werkelijk constant ziek is.

hij komt van een kinderboerderij af die hem te koop hadden nadat hij over het hek gegooid was.

toen ik bij de dierenarts met hem kwam was het duidelijk dat hij geen fijn leven gehad heeft tot nu toe.

hij mist heel wat nagels aan alle pootjes en door over het hek gooien op die boerderij heeft hij een gebroken achterpoot gehad die nooit gezet is of uberhaupt iets mee gedaan is.zijn poot staat dan ook naar buiten toe en hij loopt op een typische manier.

en zo waren er nog meerdere dingen maar goed daar is overheen te komen.

het begon allemaal vorig jaar september toen zat jasper te kreunen in zijn hok.ik met hem naar de dierenarts bleek hij snot te hebben.

daarvoor is hij behandeld en toen dit helemaal over was was het weer een vrolijk konijn.

echter kwam de snot binnen drie maanden weer terug weer antibiotica injecties en ook weer overgegaan.

nu zat jasper gisteren behoorlijk bol had niet gegeten en had duidelijk pijn.

ik dacht in eerste instantie aan een haarbal want hij heeft deze vrij veel. en ik heb hem hiervoor metocloral en carprofen gegeven dit heb ik standaard in huis hiervoor.

vanmorgen zat hij nog helemaal bol duidelijk pijn dus ik weer met hem naar de dierenarts.deze heeft alles beluisterd en bevoeld en kan dus niets vinden.

hij heeft buikpijn ja maar zijn darmen liggen dan ook praktisch stil.

nu zei de dierenarts tegen mij dat hij hem twee injecties ging geven 1 met depomycine en de andere met voreen .

ook moet ik zijn voeding veranderen hij mag helemaal geen groenvoer meer en ik heb trovet konijnenvoer meegekregen.

ik moet nu vrijdag terug en als dit allemaal niet geholpen heeft dan moet ik hem in laten slapen zegt hij want hij mankeert teveel iedere keer.

nu is mijn vraag of iemand er ooit van gehoord heeft dan een konijn helemaal geen groenvoer meer mag en of iemand ervaringen heeft met dit eten(trovet)

nou het is een heel verhaal hoop dat het zo duidelijk is.de leeftijd van jasper weet ik ook niet maar hij wordt geschat op een jaar of 5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst: welkom!

Ik raad je aan om zo snel mogelijk een andere DA te bezoeken voor een second opinion.

In deze lijst kan je DA'en vinden waar leden goede ervaringen mee hebben met hun konijnen: http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?19037-Lijst-met-konijnkundige-dierenartsen-%28vernieuwd%29

Ik vind het namelijk een erg 'vreemde' behandeling voor darmproblemen.

Depomycine is namelijk een soort penicilline. Pënicilline wordt niet vaak aangeraden bij konijnen (wel bij bijvoorbeeld snot) en al helemaal niet bij darmproblemen. Daarnaast is de keuze van een antibiotica bij darmproblemen opzich al 'raar' als 1e keuze van medicatie (tenzij er een keutelonderzoek is gedaan en je dus gericht aan het behandelen bent).

Voreen is een corticosteroïd...opnieuw een medicijn dat je met zeer grote voorzichtigheid moet gebruiken bij konijnen en opnieuw weer geen 1e keus medicijn bij darmproblemen.

Ik hoop ten zeerste dat je DA je heeft verwittigd dat voreen en carprofen niet gecombineerd mogen worden.

Als ik het goed begrijp heb je dus ook geen diagnose gekregen?

Dan vind ik het zeer vreemd om nu te stoppen met groenvoer en de voeding aan te passen...

In sommige gevallen van darmproblemen is het net wel aangeraden om net extra groenvoer te geven....in andere gevallen kan het zijn dat je best even stopt. Maar zonder diagnose valt hier erg weinig over te zeggen.

Ik raad je echt aan zo snel mogelijk voor een second opinion te gaan. Liefst vandaag nog.

Als de darmen van een konijn stilliggen is het kritiek.

Ik zou een konijn nooit laten inslapen zonder dat er eerst een diagnose is gesteld én hij de meest passende behandeling heeft gekregen.

Héél veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hij heeft me inderdaad gezegd dat carprofen niet samen kan met bovengenoemde injecties.

ik heb hem wel wat groenten gegeven vandaag hij heeft een blaadje andijvie op en een blaadje lof niet echt veel dus.

hij drinkt wel veel water en van dat droogvoer heeft hij nog niets op.

ik ben zeer zeker niet van plan om hem zomaar in te laten slapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de konijnkundige dierenarts heeft niet meer mogen baten ,ik ben er nog wel geweest bij een dierenarts in s'gravenzande maar jasper had vandaag zoveel pijn dat besloten is hem niet langer te laten lijden.

hij had een hele harde massa in zijn buik en darmen de dierenarts dacht zelf aan een tumor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Angela

Ik wens je heel veel sterkte met het verwerken van het verlies van Jasper. Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om de keuze te maken om je nijn in te laten slapen. Ik heb mijn konijn bijna twee maandjes terug moeten inslapen vanwege abces aan haar kaak. Ik heb er alles aan gedaan om haar te redden, maar op een gegeven moment moet jezelf de keuze maken. Heel veel sterkte! Helaas voor jou was dit wel het beste wat je voor je nijn kon doen.

Groetjes Jessica en twee pootjes van Bailey en Pixie

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank jullie wel voor alle reacties!

ik vond het ook enorm moeilijk maar voor jasper was dit het beste denk ik.

hij had zo'n harde massa in zijn buik zitten ben alleen maar blij dat hij nu geen pijn meer heeft.

ik had hem alleen nog een paar goede maanden gegund hij heeft al een rot leven achter de rug gehad en ik had het hem erg gegund.

ik heb wel nu een ander konijn maar nu eens een jong konijn van 9 weken oud, een grijs dwerg hangoorkonijn.

ik heb eigenlijk alleen maar dieren in huis met een verleden en die elders niet meer gewenst waren dus het is voor mij ook jaren geleden dat ik een jong konijn in huis had.

nu maar hopen dat ik wat meer geluk heb ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .