Ga naar inhoud

Suzie ziek?


Miss-kaatje

Aanbevolen berichten

Mijn konijn Suzie van 4,5 jaar oud komt uit een zeer zwak nest van 6 kleine. Van het toenmalige baasje hoorde ik dat alle konijnen binnen een jaar overleden waren. Gelukkig mijn Suzie niet.

Suzie is wel altijd al een gevoelig konijntje geweest en heeft al de nodige dierenarts bezoeken gehad.

Haar darmen zijn altijd een zorg geweest maar de laatste tijd vraag ik me af of er nu niet iets ernstigers aan de hand is dan gewoon zwakke darmen.

Suzie krijg per dag 30 gram SS

onbeperkt hooi en water

en 5 blaadjes witlof dat een half uur uit de koelkast is geweest.

Meestal gaat dit goed, behalve als ik maar iets kleins verander zit ze aan de diarree.

De afgelopen weken zit ze vaker aan de diarree terwijl ik niks verander in haar eetpatroon. Ook vind ik her en der plasjes op de grond. Het lijkt alsof ze haar plas gewoon laat lopen, daarbij ruikt deze urine erg sterk, is wat dikker dan normaal en stinkt Suzie ook.

Ze houdt zichzelf minder goed schoon dan voorheen, maar voor de rest merk ik geen gedragsveranderingen, ze eet en drinkt gewoon goed. Moet ik hiermee naar de dierenarts? Of weten jullie wat ik er aan zou kunnen doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn Mollie had ook last van stinkende urine die ook aan haar poep bleek plakken. Het was ook dik van structuur, en het bleek bij haar een ver gevorderde blaasontsteking te zijn, en is uiteindelijk daar ook aan gestorven (ik had haar overgenomen van iemand anders waar ze weinig verzorging kreeg: megalange nagels en een stinkende poep). Maar ze heeft bij ons nog een prachtige maand meegemaakt waar ze nog echt konijn kon zijn en kon huppelen in plaats van opgesloten te zitten in een minihok.

Ik zou niet te lang wachten om naar de dierenarts te gaan, beter een keer te veel dan te weinig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag Suzie weer noodgedwongen even van onderen gecontroleerd. Was nog steeds erg nat en het lijkt wat ontstoken te zijn. Heb de meeste natte vieze haartjes maar weggeknipt. Maandag gelijk naar de dierenarts. Het ziet er niet heel ernstig uit, maar wel iets wat onprettig voor haar moet zijn.

het is heel raar, maar als ik suzie bijvoorbeeld over laat gaan op bospeen of andere groenten gaat ze juist meer aan de diarree dan wanneer ze witlof eet, daarbij vindt ze witlof toch echt het lekkerste. bloemkool gaat dan wel weer goed, maar kool geef ik altijd in kleine maten gezien eventuele gas.

Vandaag heeft ze niks laten lopen, ze was wat lusteloos en dronk echt onwijs veel wat ze de laatste dagen blijft doen.

E cuniculli gaat verder dan alleen blaas problemen toch? Voor zover ik zie heeft Suzie geen verdere symptomen. Hoop gewoon op iets onschuldigs...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag naar de dierenarts geweest. Een blaasontsteking. Heb nu antibiotica wat ik 2 keer daags moet geven gedurende een week, vandaag beginnen.

Nu zit ik met het probleem dat ik zaterdag weg ga voor een belangrijke meeting en maandag terug kom. Ik kan haar dus zaterdag maar 1 keer geven en maandag ook. Voor zondag zou ik eventueel iemand kunnen regelen die haar 1 keer antibiotica toedient, maar kan dit wel aangezien dit twee keer daags moet? Of moet ik dan dinsdag pas beginnen met de antibiotica?

Hebben jullie hier ervaring mee en tips voor mij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .