Ga naar inhoud

Bang voor konijn, help!


Teddynijnen

Aanbevolen berichten

Ik heb 4 konijnen, 2 koppels. Nu geef ik ze allemaal dezelfde "opvoeding" maar één voedster is heel erg vinnig.

Als ze in het hok zit gaat alles goed. Ik kan haar aaien maar als ik met 2 handen eraan kom om haar uit het hok te pakken is het foute boel. Ze gaat grommen, rent door het hok heen en probeert me aan te vallen....

Maar ik moet haar soms pakken om haar te kammen (ze is langharig) en ook als ik het hok moet verschonen zal ze er even uit moeten.

Vanavond was het zelfs zo erg dat ze haar ram begon aan te vallen toen ik haar moest oppakken om haar weer in een schoon hok te dragen.

Ik ben echt bang voor haar.

Hoe kan het dat de andere konijnen hier geen last van hebben maar zij wel? Wat moet ik nu doen? Ik kan niet anders dan haar oppakken. De ren staat een eind verder (kan niet anders) dus daar kan ze niet op eigen houtje heen lopen.

Ook als ze op schoot zit begint ze na een tijdje te bijten in mijn kleding. Ze heeft mijn jas al helemaal kapot geknauwd.

Ik ben in staat om handschoenen aan te trekken als ik ze moet pakken maar dat werkt natuurlijk nog meer averechts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?60211-Konijnen-aaien-en-oppakken&p=1591561#post1591561

Konijnen houden niet van oppakken, dit is heel eng voor ze.

Daarom is het ook zo rot voor langharige konijnen om lang haar te hebben, want dan moeten ze opgepakt worden, en da´s gewoon zielig. Dus het is gewoon geen leuk ras voor de konijnen zelf. Maar ja, dat had je beter eerder kunnen bedenken.

Wat betreft naar de andere ren: Zet een vervoersbakje neer waar je konijn zelf in en uit kan gaan. Bij mij staat het gewoon in de ruimte van de konijnen zodat het geen vreemd ding is en ze liggen er ook uit zichzelf wel lekker in.

Dit is wat ik noem de taxi. Zo kunnen ze vervoerd worden van hok A naar hok B en andersom, veel minder stressvol.

Als ze er niet uit zichzelf in willen kan je ze lokken door er wat lekkers in te leggen.

Voor het kammen heb je inderdaad een probleem, of eigenlijk, heeft je konijn een probleem. Kan je niet gewoon de schaar of de tondeuse erin zetten of dit in ieder geval laten doen door iemand die dat vaker gedaan heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het met de vervoersbox wel eens geprobeerd maar daar kreeg ik ze uiteindelijk ook niet in. Maar met wat lekkers in de box heb ik nog niet geprobeerd! Dat ga ik zeker doen! Het is voor Pluis en voor mij zoveel leuker als we elkaar vertrouwen...

En inderdaad ik koop ook nooit meer een langharig konijn. Ik wist helaas niet beter, maar het is ronduit zielig al dat gekam en gepluk in de vacht. Ik knip ze inderdaad wel korter zodat het kammen minder erg is voor ze. Maar ik wil ze wel 1 x per week even controleren of er geen klitvorming is in de vacht. Deze probeer ik er zoveel mogelijk uit te knippen. Dat gaat wel goed. Het is gelukkig niet een hele erge probleemvacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je die controle niet doen als ze gewoon lekker vrij rondhupt?

Mijn kereltje had ook vachtproblemen toen hij jong was, van dat pluizige haar dat ook klitte. Maar hij had ontzettend veel vertrouwen in mij, we zijn zover gekomen dat ik echt heel veel bij hem mocht. Dus ik controleerde 'm gewoon als hij lekker lag te suffen.

Hij was aanraking helemaal gewend, vond het allemaal prima. Klitte verwijderde ik ook op die manier, of pluizen of voorzichtig met een schaar (en in je achterhoofd houden dat 'ie op kan springen, goede observatie en goede kennis van je dier is een vereiste).

Werkte veel beter dan onder dwang, dan kwam ik niet op de plaatsen. Meneer lag altijd lekker op de bunnyflopmanier, zodat ik ook makkelijk de klitten rondom de staart kon wegwerken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zodra ik in de ren stapt gaat ze eerst heel hard heen en weer rennen. Als ik dan gewoon wat keutels aan het rapen ben, dus haar geen aandacht geef komt ze me opzoeken. Ze snuffelt wat aan mijn kleding en soms zet ze haar voorpootjes op mijn knie. Ik kan haar aaien en images?q=tbn:ANd9GcRk30SNSei1aDqlst1xZZWum_jS3CqinleDGo1qQT7btaYbAQo5 aanraken. Maar ik zit wel in een nogal aparte houding omdat de ren overdekt is. (zie foto)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je haar kunt aanraken en aaien, kun je behoorlijk wat checken. Zeker als je dit rustig uitbouwt. Het is het proberen waard, scheelt jullie allebei een hoop stress.

Misschien dat het ook mogelijk is om haar te kammen als ze met haar vier pootjes op de grond staat? Op een tafel bijv. en dan via een reismand daar naar toe gebracht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet de reismand wel leuk maken, dus als ze erin gaat belonen en niet elke keer meteen verplaatsen.

Verder zou je met clickertraining kunnen werken en zo kun je dan leren dat ie rustig stil kan blijven zitten terwijl jij hem overal checkt, erg handig. :) Zo kun je dat ook weer uitbouwen dat je in ieder geval de voorpootjes pakt en kijkt naar de nagels ofzo, zonder dat ie weg rent of gestressed is. :) Zie de voortekenen van te konijnen. Dus niet alleen de aanval, maar ook de dreigingen of stresssignalen. Zo kun je de aanval voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te horen is ze erg bang voor handcontact. Misschien is het goed voor jullie om met pluis het rustig aan te doen en even bij het topic lezen hoe je een bang konijn handtam kan maken. Je begint dan alleen met je hand in de kooi te leggen. Als ze dan naar je hand toekomt kan je haar aaien, en dan kan je stapje voor stapje wat verder. En geef haar wat lekkers als je haar mag aaien zodat ze niet alleen denkt dat je hand slechte dingen doet maar ook wat lekkers brengt :) het vergt veel geduld maar het werkt wel! Sterkte met haar hoor! En is ze altijd zo vinnig? of sinds een tijdje? Want kan ook door dr hormonen komen. Mijn vorige konijn kon ook wel grommen als ik zomaar met mn hand in de kooi kwam en als ik haar op wilde pakken wilde ze me ook aanvallen. Ze had sterkte sympthomen van schijnzwangerschap.

Nou ik hoop dat je er iets aan hebt :)

Groetjes Jessica en twee pootjes van Bailey en Pixie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is niet altijd zo geweest. Sterker nog, van de winter was ze het gemakkelijkste konijn qua oppakken. Maar in maart ongeveer kreeg ze last van haar hormonen en sindsdien is het mis. Mijn andere voedster heeft ook wel last gehad van de hormonen gehad maar dat is nu weer helemaal op rust.

Of kan het zijn dat bij haar de hormonen nog steeds een rol spelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hormonen of niet, bijten/aanvallen en grommen is not done.

Ik heb hier ook een voedstertje die behoorlijk last van dr hormonen kan hebben, maar heb de andere oorzaken 'weg gehaald' ze doet niks meer, als ik dr aai en ik kom over dr kont heen en dr staart komt weer omhoog tegen haar rug aan weet ik genoeg. Aai haar dan ook alleen over haar koppie heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het zou heel goed kunnen dat haar hormonen nog een rol spelen hoor. Bij mn vorige konijn Pebbles duurde het ook wel even voordat ze weer normaal deed. Wat was ik verdrietig... ik dacht echt dat ze me niet meer aardig vond. Maar ging vanzelf weer over en ze was weer onafscheidelijk met me. Ik zou gewoon regelmatig wat lekkers aan haar geven in haar hok, en als ze aan het eten is haar eventjes aaien, en dan weer weggaan. En dat gewoon door blijven doen ;) Ze draait vanzelf weer bij hoor ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .