Ga naar inhoud

ziek of niet?


simonella

Aanbevolen berichten

hallo ,

Mijn konijntje van 5,5 maand eet ineens minder biks , hij eet het wel op maar langzamer en in etappes. groenvoer eet hij gewoon , hij drinkt ook nog en zijn keutels zijn normaal. hij plast ook nog. hij is ook levendig. hij ligt nu wel vaker op de stenen dan op het rap en stro. maar dit komt denk ik door het weer. ik dacht eerst aan gas of verstopping maar het enige wat hij er echt van heeft dat hij zijn biks niet meer snel opeet. hij doet dit nu sinds ongeveer twee dagen. wel moet ik erbij zeggen dat ik iets meer heb gegeven omdat hij om eten begon te vragen.

nu denk ik aan gas of verstopping maar ik weet niet hoe dit kan want hooi eet hij goed en water drinkt hij ook. en hij heeft verder (volgens mij) geen rare dingetjes gegeven. heel misschien een klein stukje krant maar het meeste ligt er nog want hij scheurt het vooral.

nu zei mijn buurman dat het misschien door het weer kan komen , of omdat hij zijn biks ineens niet meer lekker vind.

het is geen gemengd voer.

is het een beetje te volgen?

groetjes!

Simone

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Simone mijn nijn heeft vaak last van zijn gebit (haakjes op de kiezen) het eerste wat hij dan laat staan is zijn biks. Wil je niet ongerust maken en hoeft ook helemaal bij jouw nijn niet zo te zijn maar is wel iets wat bij mij altijd de alarm bellen doet rinkelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik houd het al goed in de gaten. als het weer iets minder benauwd en/of iets kouder word en hij laat zijn biks staan ga ik mijn DA bellen!

ik weet het niet zeker maar ik geloof dat hij nu rond de 1,5 a 2 kilo is. ik geef hem nu 2 grote handen ongeveer 50 gram per dag.

x

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is voldoende voor een konijn dat 4 kg wordt (uitgegroeid), is dat ook het geval? Indien niet zou ik minderen met bix. Mijn konijntje (dwergje) van 1,250 kg krijgt ongeveer 35 gram bix per dag en heeft dezelfde leeftijd.

Je moet voer geven op basis van het gewicht dat je konijntje uitgegroeid zal gaan hebben, de richtlijn is ongeveer 25 gram per dag per kg uitgegroeid gewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm volgens mij is 50 gram per dag opzich niet heel veel. Als je 25 gr. per kilo lichaamsgewicht aanhoudt, zou een konijn van 2 kg dus 2 x 25 gram, dus 50 gram in totaal, mogen.

Dus wat dat betreft is het niet heel vreemd.

Maar je schrijft dat je konijn niet minder, maar langzamer eet. Dit kan op een gebitsprobleem wijzen lijkt mij, dat het kauwen wat zeer doet / onprettig is. Biks is natuurlijk ook best hard, zeker in vergelijking met groente.

Ik zou het toch eens goed in de gaten houden, en anders voor de zekerheid de DA eens bellen, om telefonisch te overleggen of een afspraak te maken om hem je konijn eens een algemene check te laten geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb het gevoel dat hij iets minder hooi dan normaal eet. en ik heb er nu een nieuw merk voer doorheen , door zijn biks en het nieuwe eet hij er eerst uit , hij eet nog steeds in fase/ gisteren waren zijn keutels iets kleiner maar nu zijn ze weer normaal. en zijn wortel eet hij niet meer (het is een ander merk wortels van zo een 10 kilo zak speciaal voor dieren) maar witlof nog wel heel graag. en hij is nog steeds heel hupsig en tierig. en drinken doet hij ook nog goed. mijn ma een buuf zeggen dat ik het nog ietsje langer aan moet kijken omdat het misschien komt omdat hij (ineens) kieskeurig is geworden. ik wilde eigenlijk morgen , als hij nog niet goed at de DA bellen. Hij drinkt ook nog goed en piest ook nog gewoon goed. dus er is niet echt iets veranderd.

(off-topic) en hij heeft nu vet veel ruimte :D hebben een nieuw hok voor hem gekocht vorige week en nu staat hij ^^ 2.20 lang , 1,10 hoog en 50 cm hoog :)

dus rennen doet hij ook goed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo is het bij joeri ook begonnen en hij bleek haakjes te hebben . Laat zijn gebit even controleren want dan kun je voor ongemak voor zijn want bij joeri was al een beginnend wondje voordat het echt goed te merken was aan hem. Hij liet het hooi wat meer links liggen en de biks werden steeds minder gegeten.

En joeri was ook gewoon speels en levendig dus daar merk je niks aan, pas als ze echt veel pijn krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .