Ga naar inhoud

Schimmelinfectie?


Chanen

Aanbevolen berichten

Vorige week merkte ik dat de oren van mijn konijn wat schilferig waren en haaruitval vertoonden, maar mijn konijn leek er zelf weinig last van te hebben, want ik kon gewoon aan zijn oren zitten, terwijl hij rustig bleef liggen en hij krabde er naar mijn idee ook niet meer aan de anders. Vandaag toch maar wel naar de dierenarts geweest, omdat de plekken groter leken te worden. Conclusie van de dierenarts was dat hij waarschijnlijk een schimmelinfectie heeft, want de binnenkant van zijn oren is mooi schoon en dat is bij mijt ongebruikelijk (aldus de da). Voor de zekerheid heeft hij hem wel voor beiden behandeld, met stronghold tegen de mijt en de komende twee weken (eventueel langer) moet ik de aangedane plekken twee keer per dag insmeren met surolan (voor kat en hond) tegen de schimmel.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pico heeft ook soms een kaal plekje op zijn neus. De dierenarts dacht ook dat dit schimmel was. Het plekje wordt alleen nooit groter en gaat vanzelf weer over. Ik heb het ook niet behandeld tegen schimmel. De dierenarts zei dat je dan ook de andere konijnen moet meebehandelen omdat het overdraagbaar is. En de behandeling zou een paar maanden duren en geen garantie geven dat het nooit meer terug komt. Vandaar dat ik het niet gedaan heb. Gelukkig gaat het bij hem steeds vanzelf over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Raffi is een week geleden de schimmel ringworm geconstateerd. Ik behandel hem ook met surolan maar moet eerlijk toegeven dat ik dat lastig vind. Ga benen en een harige onderkant maar eens insmeren steeds :-) Het leek bij hem ook vanzelf steeds weer beter te gaan, en gelukkig leek hij er verder ook geen last van te ondervinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stijns oren leken in de loop van de week wel steeds kaler te worden, ik kon er hele plukken haar uit trekken! Ik durfde dus niet de gok te wagen dat het vanzelf over zou gaan en de dierenarts zei ook dat het goed was dat ik er zo snel bij was, want nu heeft hij er over de rest van zijn lichaam gelukkig nog geen last van. Ik kan me voorstellen dat het dan een stuk lastiger was geweest om te behandelen. Maaruh... hoe weet je dat het vanzelf overgaat als je hem behandelt? Voor hetzelfde geld is dat het werk van de surolan. Of ben je daarmee gestopt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Vosje is ook behandeld met stronghold. Omdat het ook op een mijt leek. Nou bleek dat haar maatje aan haar vacht likt en dat heeel erg lief bedoeld maar dat hij met zijn tandjes deboel openhaalt...

Maar schimmel kunnen ze niet altijd goed zien zei mijn da!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar mijn da de conclusie schimmel op gebaseerd heeft, is het feit dat Stijns oren van binnen mooi schoon zijn. Volgens hem is dat bij mijt erg ongebruikelijk. Al heeft hij hem, puur voor de zekerheid, wel voor allebei behandeld. Qua prijs zou dat blijkbaar weinig verschil maken met het nemen van een huidafkrabsel om uitsluitsel te geven of het nou om mijt of schimmel gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ondertussen heb ik dik twee weken gesmeerd, maar mijn konijn heeft nog steeds korsten op de oren. Voor vanmiddag een afspraak bij de da gemaakt, dus ik ben benieuwd wat die er van zegt. Hij heeft hem namelijk voor zowel mijt als schimmel behandelt, dus of het is heel hardnekkig, of het is toch iets anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft de dierenarts met zo'n blauwe lamp op de kale plekken geschenen? Als dan huidschilfers oplichten is het hoogstwaarschijnlijk schimmel. Behandeling duurt geen maanden en het gaat ook echt over, maar je moet wel goed behandelen.

Heb het hier 2x meegemaakt, 2 verschillende konijnen.

Behandeling met Imaverol. Dit moet goed in de huid gepoetst worden, beste is dat het tegen het bloeden aan zit. Dit omdat schimmels diep in de huid zitten en de imaverol dus ook diep de huid in moet. Mag ook niet uitgespoeld worden. Hoe lang het precies gegeven moet worden weet ik niet, volgens mij 2 weken lang iedere dag. Ik gebruikte dan (heel pijnlijk lijkt mij, maar op aanraden van de DA) een tandenborstel en deed eerst wat imaverol op de huid, dan met de tandenborstel eroverheen poetsen en daarna nog een keer imaverol erop druppelen. De rand om de kale plek ook meepoetsen en imaverol erop en de rand daar omheen, deed ik alleen imaverol op.

Bij beide konijnen is het niet meer terug gekomen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Imaverol moet wel verdund gebruikt worden, maar je moet het niet uitspoelen.

Ik druppelde de imaverol op de plek en poetste die plek en een stukje er omheen met de tandenborstel.

Verder smeerde ik hem ook wel in met imaverol, maar inderdaad niet poetsen (poetsen dus alleen de aangetaste plek en de rand er omheen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .