Ga naar inhoud

Wie kan me informatie geven over dit soort keutels??


Rolani

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb 3 koppels konijnen waaronder Vlaamse en Franse Hangoren nou is het zo dat de laatste tijd erg veel gesukkel met de ontlasting van de beestjes is.

Het begon met de Vlaamse die hun BDK niet opaten dus teveel biks sindsdien hou ik me ook echt aan de max van wat ze mogen hebben (20 gram per kilo) en ging het een tijd goed maar sinds die hele warme week is het weer mis maar dan ook bij de Franse hangoren. Het zijn ook niet de BDK meer maar meer van die plakken en zachte keutels en af en toe vind ik bij de Vlaamse een keutel wat van een kat kan zijn geen bolletje maar gewoon langwerpig. Het is ook niet de hele dag alleen in de middag.

Voor de rest zijn het gewoon keutels. Ik wou de ontlasting sowieso morgen even wegbrengen maar misschien dat iemand al informatie voor me heeft..

Heb ook wel 2 foto's maar weet niet hoe ik die toevoeg..

Oh verder zijn de konijnen niet anders van gedrag dan normaal maar heb wel het idee dat ze biks tekort komen. Ze zien er verder goed uit en de poeperts zijn ook schoon!

Alvast bedankt.

Groetjes Nicole

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biks zullen ze niet snel tekort komen hoor, maak je daar maar geen zorgen over. Raar gevormde keutels kan passen bij wormen, maar hoeft niet.

De plakken poep die je vind zijn waarschijnlijk wel bdk, maar ze zijn er op daan staan of zitten ofzo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou daarom wil ik het ook naar de DA brengen om te laten onderzoeken sluit liever alles uit.. Ik hoop dat ze niks hebben maar dan weet ik nog niks.. Had al wat rondgezocht dacht misschien coccidiose maar dan hebben ze constante diarree en dat is niet het geval..

Bedankt voor je reactie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou normaal ging het zo:

Hooi onbeperk, in de ochtend bak biks, in de middag stukje fruit, droge broodkorsten en in de avond haalde ik het overgebleven biks weg. Dat ging dus super tot de ene warme week! Nu geef ik als ik uit bed ben eerst ieders een vers dot hooi, een half uur-uur later klein beetje biks. En tegen avondeten hetzelfde weet dot hooi en de rest van het biks wat ze mogen. Geef ook geen groente, fruit of droog brood meer dan is het weer mis. Het wordt wel minder maar het blijft! En ben bang als ik ze toch wat lekkers geef weer overal natte keutels liggen.

Ik heb nou al 10 jaar FH en heb dit gewoon nog nooit meegemaakt ik kon ze altijd onbeperkt biks geven en alle groenten en fruit konden ze verdragen ook mijn huidige! Daarom maak ik me een beetje zorgen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een koppel overgenomen van iemand en die voert Kasper Faunafood sport en daar deden hun het goed op dus ik afgewogen welke beter was want ik heb van Kenner (Boerenbond/Welkoop) en dan alleen de biks geen rotzooi erdoor dus dacht dan ga ik over op de Kapser want ga niet elke keer 2 verschillende 20 kilo zakken halen (dus gemengd maar steeds minder van Kenner erdoor) maar voordat het nieuwe koppel er was hadden ze ook last de Vlaamse in elk geval en toen was het goed gegaan. Het nieuwe koppel heb ik nou 2 maanden en ze hebben last sinds 3-4 weken (na die warme week) Ja en dat doe ik ook niet meer maar het is zo gek dat van geen van de 7 konijnen ergens last van had en nu sowieso elk 1 in een koppel (weet natuurlijk niet van wie welke keutels zijn). Misschien heb ik een keer besmette groente ofzo gegeven (was altijd alles goed maar vind het gewoon raar).. Weet wel dat ik gek van het malen wordt en morgen direct langs de DA ontlasting breng!

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat jouw konijnen het goed doen met 13gram HFST per kg wil neit zeggen dat alle konijnen het daar goed op doen. die richtlijn van 20 tot 25 gram per kg is ook niet uit de lucht komen vallen he ;) en daarnaast ligt het er ook aan wat je er bij voert.

de juiste hoeveelheid biks bepaal je door te voeren en te kijken en te wegen naar/van je konijnen. Blijven ze mooi op gewicht dan krijgen ze genoeg.

Vallen ze af, dan meoten ze meer hebben

komen ze aan meoten ze minder krijgen

elk dier is anders en een richtlijn is geen wet. Blijf kijken naar elk konijn individueel. Een richtlijn geeft een mooie hoeveelheid aan om mee te starten en van daaruit verder te werken.

aangepast door wupsie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel verhaal getypt weg.. Nou komt ie weer:

Ik heb een koppel overgenomen die aan Kasper Faunafood zat en mijn eigen zat aan de Kenner. Allebei puur biks niks gemengd. Omdat ik niet elke keer 2 verschillende 20 kilo zakken wil ophalen heb ik overwogen welke beter was (internet gezocht ed) en wou toen naar de kff. Langzaam overgestapt dit is dus 2 maanden geleden en mijn konijnen hebben 3-4 weken last na die warme week. En het is raar dat 7 konijnen waarvan 5 sowieso overal tegen konden en nu elk min. eentje tussen zit die last heeft aangezien ik niet weet welke keutel neerlegd ;-).. Ik had begrepen dat bdk alleen in de nacht/ochtend werden geproduceerd zeg maar.. Maar dat kan ook foute informatie zijn heb dat van de DA toen had ik gebeld toen mijn 2 Vlaamse last hadden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had begrepen dat bdk alleen in de nacht/ochtend werden geproduceerd zeg maar.. Maar dat kan ook foute informatie zijn heb dat van de DA toen had ik gebeld toen mijn 2 Vlaamse last hadden.

Nou ja, het hangt af van wanneer je konijn slaapt. Als ze in de nacht en ochtend slapen (zijn er konijnen die 's ochtends slapen? de mijne iig niet) dan kan dat wel.

Als ze actief zijn hebben ze gewone keutels, dat zit in hun natuur. In de natuur in het hol kunnen ze natuurlijk niet poepen, trekt ongedierte aan en worden ze vies van. Dus ze moeten buiten poepen.

Eten is in de natuur buiten het hol en daar kan dan ook gepoept worden. Dus eten = poepen. Je weet misschien ook wel dat een konijn op zijn toiletje graag hooi zit te eten.

In het hol is geen eten maar de darmen moeten wel op gang blijven, dus dan eten ze in het hol de bdk, houden ze hun darmen op gang zonder midden op de dag naar buiten te moeten voor eten of poepen maar het hol blijft schoon.

Kortom, tijdens rusttijd zijn de bdk om op te eten. Als jouw konijnen 's middags slapen en je vindt dan die keutels dan heb je dus best kans dat het bdk zijn en geen gewone keutels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok.. Maar klopt ze slapen in de middag allemaal... En zie ze ook de bdk wel opeten maar snap het dan niet want ze krijgen echt weinig biks in de ochtend geef ze al expres eerst vers hooi zodat ze daar al wat van binnen hebben en daarna 2 koffie kopjes voor 2 Vlaamse en 1 Franse Hangoor! En in de avond hetzelfde., ik heb toeminste begrepen dat als ze teveel biks krijgen teveel bdk hebben en het laten liggen. Zoals ik al zei ze zijn absoluut niet te dik en ik zie het ze eten dus dan zou er teveel zijn..

Lijkt me toch verstandig om wel even keutels weg te brengen en het één en ander uit te sluiten.. En misschien ligt het wel aan de nieuwe biks iemand bekend met Kasper Faunafood sport? Zou wel raar zijn omdat het de eerste weken wel goed ging en zover ik weet hadden de 2 FH geen last bij het oude baasje..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ze slapen in de middag dat klopt allemaal... En zie ze ook de bdk wel opeten maar snap het dan niet want ze krijgen echt weinig biks in de ochtend geef ze al expres eerst vers hooi zodat ze daar al wat van binnen hebben en daarna 2 koffie kopjes voor 2 Vlaamse en 1 Franse Hangoor! En in de avond hetzelfde., ik heb toeminste begrepen dat als ze teveel biks krijgen teveel bdk hebben en het laten liggen. Zoals ik al zei ze zijn absoluut niet te dik en ik zie het ze eten dus dan zou er teveel zijn..

Lijkt me toch verstandig om wel even keutels weg te brengen en het één en ander uit te sluiten.. En misschien ligt het wel aan de nieuwe biks iemand bekend met Kasper Faunafood sport? Zou wel raar zijn omdat het de eerste weken wel goed ging en zover ik weet hadden de 2 FH geen last bij het oude baasje..

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat jouw konijnen het goed doen met 13gram HFST per kg wil neit zeggen dat alle konijnen het daar goed op doen. die richtlijn van 20 tot 25 gram per kg is ook niet uit de lucht komen vallen he ;) en daarnaast ligt het er ook aan wat je er bij voert.

de juiste hoeveelheid biks bepaal je door te voeren en te kijken en te wegen naar/van je konijnen. Blijven ze mooi op gewicht dan krijgen ze genoeg.

Vallen ze af, dan meoten ze meer hebben

komen ze aan meoten ze minder krijgen

elk dier is anders en een richtlijn is geen wet. Blijf kijken naar elk konijn individueel. Een richtlijn geeft een mooie hoeveelheid aan om mee te starten en van daaruit verder te werken.

Laten ze hun bdk's krijgen, moeten ze (vaak) ook minder hebben ;)

De richtlijn die jij voert is volgens mij ook voor 'slechtere' merken.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb al 10 jaar FH en nooit problemen met voer gehad en net de DA aan de lijn gehad en wupsie heeft gelijk hoor ze hebben wormen! Ik blijf dus gewoon bij het voer wat ik geef. Ik ga nu kuur ophalen en hopelijk worden ze snel beter! Bedankt voor het meedenken allemaal.

Groetjes Nicole

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja liever wormen dan parasieten denk ik en nu weet ik wel wat het is. Gelukkig heb ik tevreden konijnen en zijn ze altijd vrolijk! Kan niet wachten tot ik ze weer kan verwennen met een stukje wortel of appel zonder dat de darmen van slag zijn. 5 dagse kuur en hopen dat de boel weer in orde is! Nogmaals bedankt en goed ingeschat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten ze hun bdk's krijgen, moeten ze (vaak) ook minder hebben ;)

De richtlijn die jij voert is volgens mij ook voor 'slechtere' merken.

Ja precies volgens jou, jij baseert alles op je eigen ervaring. Maar dat wil niet zeggen dat het voor andere konijnen ook zo is. Dat jouw konijnen het daar prima op doen mag je best melden, maar zeg er ook bij dat sommige konijnen meer of minder nodig hebben en dat je dit moet controleren door hun gewicht in de gaten te houden.

Fijn trouwens voor de topic starter dat de oorzaak gevonden is, hopelijk zijn ze snel wormen-vrij.

aangepast door Amatjuh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dat weet ik eigenlijk niet goeie vraag! Maar ik heb ze wel bdk zien eten dus misschien beperkt.. Of dat de darmen van slag zijn en meer "natte" keutels produceren.. Zal een opzoeken ben wel benieuwd nou.. Ja ben in bij mij in het dorp naar de DA geweest (Duitsland) en die heeft het zelf onderzocht binnen een uur antwoord! Had ook naar Nederland gebeld maar moest opgestuurd worden naar Utrecht! Dus ben ook onwijs blij dat ik zo snel antwoord heb en de medicijnen kan toedienen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja liever wormen dan parasieten denk ik en nu weet ik wel wat het is. Gelukkig heb ik tevreden konijnen en zijn ze altijd vrolijk! Kan niet wachten tot ik ze weer kan verwennen met een stukje wortel of appel zonder dat de darmen van slag zijn. 5 dagse kuur en hopen dat de boel weer in orde is! Nogmaals bedankt en goed ingeschat!

Wormen zijn parasieten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies volgens jou, jij baseert alles op je eigen ervaring. Maar dat wil niet zeggen dat het voor andere konijnen ook zo is. Dat jouw konijnen het daar prima op doen mag je best melden, maar zeg er ook bij dat sommige konijnen meer of minder nodig hebben en dat je dit moet controleren door hun gewicht in de gaten te houden.

Fijn trouwens voor de topic starter dat de oorzaak gevonden is, hopelijk zijn ze snel wormen-vrij.

Jemig loop niet zo te etteren. Ik heb nergens gezegd dat TS 13 gram per kilo moest geven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ow bah! had gehoopt voor je dat ik het mis had.. maar goed dit is vrij simpel op te lossen gelukkig.

Succes!

Ik heb zelf geen ervaring met wormen, maar de verhalen die ik hoor is dat konijnen zichzelf infecteren doordat ze hun bdk's opeten. Met 1x ontwormen hoef je er dus niet vanaf te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .