Ga naar inhoud

Met spoed hulp gezocht.. Gas..


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Het is alweer een tijd terug dat mijn ram gas had, maar helaas is het weer zo ver..

Na het rennen in de tuin ging hij stil in de ren zitten, wilde niets eten en zat maar te zitten. Ik pakte hem op: koude oren. Ik wist hoe laat het was..

Ik heb hem onder mn shirt gehouden en buikmassages gegeven. Af en toe hoorde je wat eruit borrelen, goed teken. Zijn oren werden ook warm, maar het duurde me te lang dus ik heb de da uit zijn bed gebeld, hij klonk heel slaperig en half afwezig. Ik moest hem Carprofen (pijnstiller) geven en geen Cisaral.. Ik heb dit een half uur terug gedaan. Direct kwamen er keutels, maar nogsteeds niet willen eten. Hij weet geen houding aan te nemen en ademt snel.

Ik ben even het spoor bijster.. Hoe zat het ook al weer?? Help...

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is zeker schrikken.. Mijn vriend deed het deurtje van de ren dicht omdat ze beiden in de ren zaten. Ik zag vanaf binnen gelijk al dat het foute boel was.. In elkaar gedoken in een hoekje van de ren.. Terwijl hij de laatste maanden juis lekker languit midden in de ren lag, het liefst nog op zijn rug tegen zijn vrouwtje aan..

Dus ik pak iets wat hij het aller lekkerste vind (rode bieten ruiten). Hij pakte het de eerste keer wel, maar liet het afpakken door mijn voedster (iets wat hij met dat lekkers nooit toe laat..). Ik geef hem nog een snoepje en hij drukt mijn hand weg. Ik probeer het nog eens en hij reageert helemaal niet meer.. Dan slaat de schrik en angst toe en moet je handelen. Dus ik heb eerst 2 uur lang met hem buiten gezeten, onder mijn vest en maar buikmassages geven. Je hoorde een soort windjes achtig iets, zijn oren werden warmer en zijn buik werd heeel langzaam minder, maar nogsteeds nergens intresse in. Dan bel je je konijn kundige dierenarts wakker en is hij blijkbaar van zo'n diepe slaap ontwaakt dat hij er niet helemaal bij is (dat idee had ik tenminste).. Een half uur na de carprofen nog geen verdere verbetering qua eetlust en hij ging steeds ongemakkelijker liggen en kon duidelijk zijn draai niet vinden. Maar hij had wel geplast (op de bank) en een berg vrij normale keutels geproduceerd. En dan ga ik zitten denken: "dit rijmt niet op elkaar.. Als je keutels ziet moet het gas toch over zijn? Of niet?" En dan ga ik aan mezelf twijfelen ;)

Uiteindelijk besloot ik hem weer bij mijn voedster te zetten en direct schoot hij weer in dat ene hoekje, terwijl de snugglesafe in het hok lag, dus daar wilde ik hem hebben. Dus ik duwde hem uit het hoekje richting het hok en daar ging hij gelukkig in het hok (wellis waar naast de snugglesafe, maar mijn voedster zat ook naast hem).

Uiteindelijk zag ik hem met de voedster buiten. Ik zag dat hij de voedster aan het wassen was en dacht nog 'Dat zie ik verkeerd' en direct na die gedachte ging hij heel uitbundig zichzelf staan te wassen.. Dat was het punt dat ik dacht 'Hij houdt me voor de gek'.

Even later ging ik met de bekende bak (gebruik altijd dezelfde bak) naar buiten om verse kruiden en planten uit de tuin te plukken. Daar gingen mevrouw en meneer als bezetenen tegen de tralies te keer, mee rennend met mij... Ik wist niet wat ik denken moest en besloot alvast een stukje viool aan beiden te geven. Mijn ram wist niet hoe snel het op moest.. Hij deed toen al alsof er nooit wat gebeurd was..

Hij is nu ook weer zijn oude ik..

Dit keer reageerde hij op 2mm banaan... Verder heeft hij namelijk niets nieuws gehad.. Op appel reageert hij ook al zo heftig.. Geen fruit meer voor meneer (al kregen ze dat niet veel)!! Hij krijgt alleen nog een heel klein beetje gedroogde papaya, maar verder geen fruit meer..

Link naar reactie
Delen op andere sites

In fruit zitten veel suikers. In de darmen van een konijn zitten verschillende bacterien. 1 van deze bacterien reageert op suiker door gas aan te maken. Zo kan een konijn dus gas ontwikkelen, maar dit is idd wel erg vlot met 2mm banaan..

Hij kan overigens ook niet tegen te veel eiwitten. Zodra hij bijvoorbeeld brandnetels eet, dan laat hij zijn bdk's liggen.

Als ukkie had hij altijd dunne poep, maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik toen nog niet zoveel van konijnen af wist en dat ik dus elke dag 1 eetlepel gemengd voer door zijn biks gaf (met veel eiwitten en weinig vezels).

Maar hij heeft blijkbaar wel (extreem) gevoelige darmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet bij de dierenarts geweest. Het zou wel erg toevallig zijn als zijn "haken" toevallig 2x per jaar gas veroorzaken op het moment dat hij fruit krijgt dat hij normaal niet krijgt..

als je niet bij de DA bent geweest, waarom weet je dan zo zeker dat hij gas had? Gas duurt meestal ook langer volgens mij. en het was maar een idee hoor...

hier had max ook gas na de eerste keer appel maar dat bleek dus door haken te komen want hij heeft nog vaak genoeg appel gehad en nergens geen last van

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je niet bij de DA bent geweest, waarom weet je dan zo zeker dat hij gas had? Gas duurt meestal ook langer volgens mij. en het was maar een idee hoor...

hier had max ook gas na de eerste keer appel maar dat bleek dus door haken te komen want hij heeft nog vaak genoeg appel gehad en nergens geen last van

Zo bedoel ik het niet hoor ;)

De eerste keer dat ik appel had gegeven dacht ik ook dat het toeval was. Ik heb het nog een keer gegeven en wederom hetzelfde resultaat. Daarna had ik nog gedroogde appel geprobeerd en wederom hetzelfde resultaat.

Ik herinner me ook nog eens een zak appel-hooi, met hetzelfde resultaat

4x kan geen toeval zijn ;)

Bovendien heeft hij het met andere dingen niet.

Alle 4 de keren ben ik bij de da geweest en die constateerde gas. Daarbij heb ik veel gelezen over konijnen. Vandaar dat ik nu weet wat gas is, hoe je het herken, hoe je het op kan lossen (ook twijfelde ik op dat moment aan mezelf omdat ik gewoon zuinig op mijn beestjes ben) en de da heeft het ook vaak genoeg mee gemaakt en kent mij (en mijn familie) goed genoeg, dat hij in dit geval over de telefoon kon beoordelen. Anders had hij me wel langs gevraagd.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik het al bijna 5 jaar hier en nog nooit problemen gehad. Als het gevaarlijk zou zijn zou het toch niet verkocht mogen worden lijkt mij? Ik wil in ieder geval niet zonder dit middel zitten want het werkt hier prima!

van equate zijn ook weer verhalen dat het heel gevaarlijk kan zijn, omdat het de gasbelletjes bundelt en het daardoor niet meer goed uit de darmen kan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik het al bijna 5 jaar hier en nog nooit problemen gehad. Als het gevaarlijk zou zijn zou het toch niet verkocht mogen worden lijkt mij? Ik wil in ieder geval niet zonder dit middel zitten want het werkt hier prima!

Equate is op de markt gebracht voor babies, niet voor konijnen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja als je het zo bekijkt... Alle medicatie die je gebruikt bij konijnen zijn ook oorspronkelijk voor katten en honden gemaakt... Het maakt mij niet uit als het maar helpt. ;)

Ja dat is waar, maar in echt gevaarlijke situaties ga ik liever uit van mijn da ;) De volgende keer krijgt hij dus gewoon weer pijnstilling, maar wel bedankt voor het mee denken :)

Ik hoop dat er geen volgende keer komt, nu dat hij geen fruit meer krijgt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan hoor. Ik hoop voor je dat er geen volgende keer meer komt.

Ja dat is waar, maar in echt gevaarlijke situaties ga ik liever uit van mijn da ;) De volgende keer krijgt hij dus gewoon weer pijnstilling, maar wel bedankt voor het mee denken :)

Ik hoop dat er geen volgende keer komt, nu dat hij geen fruit meer krijgt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .