Ga naar inhoud

Tips om meer variatie in groenten te laten eten


Ayla

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Sinds een paar weken hebben we 2 dwergkonijntjes (Knabbel & Babbel).

Nu ze volledig op SS junior staan, zou ik graag beginnen met hun groenten te laten eten.

Bij Knabbel is dat zo geen probleem, zij neemt alles aan wat je haar geeft. Maar het probleem is bij Babbel, zij neemt echt niets nieuw aan. Momenteel eet ze alleen wortelloof & witloof. In het begin nam ze dat ook niet aan maar ik heb toen wat witloof en wortelloof in het hooi gedraaid en na een tijd nam ze het wel uit mijn hand en nu kan ik het haar zo geven zonder problemen. Enkel wanneer ik nieuwe dingen wil proberen neemt ze niets meer aan. Ik denk dat ze mijn trucje al door heeft want ze neemt nu ook geen meer hooi aan uit mijn hand.

Hebben jullie misschien enkele tips hoe ik Babbel meer gevarieerde groenten kan geven?

Alvast bedankt.

Groetjes,

Ellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon aan blijven bieden, zodat ze de kans krijgt er aan te ruiken en het te proeven. Ik kreeg vanuit de opvang twee konijnen die nog nooit groente hadden gegeten. Ik heb steeds kleine beetjes aangeboden, en het dan in het eetbakje gelegd. Dan ging ik weg en een paar uur later haalde ik de restjes (of alles) er uit en gooide ik het weg. Soms was er niet van gegeten, soms een paar hapjes en gaandeweg gingen ze meer proberen. Inmiddels lusten ze wel wat, maar nog niet alles. Maar dat hoeft ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En zien eten doet eten, ook bij konijnen :mdr:

Misschien moet Babbel gewoon even de kat uit de boom kijken, als hij/zij ziet dat Knabbel lekkere dingen van je krijgt komt hij/zij vast wel een keertje kijken.

Je kan ook proberen als je Knabbel iets uit je hand geeft, hetzelfde iets verderop in het hok te gooien, dan kan Babbel even rustig snuffen zonder schichtig te zijn voor je hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, natuurlijk zijn ze niet verplicht om alle groenten op te eten. Als ze niet lusten geef ik het niet meer. Zo bijvoorbeeld wortel: ik had ze een klein stukje wortel in hun kooi gelegd omdat Knabbel het ook niet aannam. Een paar uur later was er helemaal niks van opgegeten, ook niet door Knabbel. Toen heb ik het weggenomen en niet meer gegeven. Hooi eten ze heel goed.

Straks ga ik eens andijvie meebrengen van de winkel. Hopelijk lusten ze dat.

aangepast door Ayla
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .