Ga naar inhoud

Balou laat zijn biks staan


FvD

Aanbevolen berichten

Hallo! Sinds een week eet Balou zijn biks (bijna) niet meer. We zijn al naar de dierenarts gegaan en zij heeft onder narcose gekeken naar zijn tanden. Er zaten geen haakjes aan, dus die zijn in orde.

We geven hem nu om en om ciseral en metocloral (om zijn maag goed te laten werken). En daarnaast caprofen tegen eventuele pijn. Ook hebben we hem gedwangvoerd. Daarnaast krijgt hij wat ananassap, voor het geval het een haarbal is.

Hij eet nog wel hooi en ook nog groente. Zijn keutels waren heel klein geworden, maar volgens mij door het dwangvoeren nu wel weer groter.

Heeft één van jullie een idee wat het zou kunnen zijn?

aangepast door FvD
Link naar reactie
Delen op andere sites

We geven Science Selective. Vroeger viel hij als het ware aan, en als het op was ging hij op zoek naar de biks van zijn vriendin. Nu neemt hij er (als we geluk hebben) een paar en lijkt dan zijn interesse te verliezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, je leest erg veel over haakjes op de tanden, maar dat is het niet (ik heb wel vertrouwen in de dierenarts). Daarom hoopte ik dat er hier nog een expert aanwezig is die nog iets anders kan verzinnen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eet ie misschien stiekem bodembedekking? Ik had voor Bink in zn toiletje houtkorrels gekocht, en die lijken toevallig erg op biks. Ik merkte meteen dat Bink zijn SS liet staan. Na een paar dagen kwam ik erachter dat ie de houtkorrels at! Het leek of ie daar wat verstopt van raakte, want hij keutelde ook minder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb een vraagje over dit onderwerp. Het is toch niet erg als je konijn zijn biks laat staan, zolang hij/zij maar goed zijn hooi en groenten eet? Ik heb altijd begrepen dat de biks een aanvulling is en niet de hoofdvoeding.

Bij mijn konijn is het namelijk heel wisselend met het biks, maar ze eet wel altijd goed haar hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Garret

De meeste konijn zijn gek op der biks

Zeker als ze het gewoon afgemeten krijgen

Dan als een konijn niet aanvalt op zijn biks dan weet je gewoon voor 99% zeker dat hij ziek is

Maar als hij goed hooi blijft eten dan heb je geluk maar dat ze de biks links laten liggen is niet goed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels eet hij de helft van zijn biks wel weer op, dus het lijkt de goede kant op te gaan. Zijn keutels zijn weer normaal (waarschijnlijk door de dwangvoeding). Ik hoop maar dat het herstel doorzet, want anders moeten we weer naar de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Garret

De meeste konijn zijn gek op der biks

Zeker als ze het gewoon afgemeten krijgen

Dan als een konijn niet aanvalt op zijn biks dan weet je gewoon voor 99% zeker dat hij ziek is

Maar als hij goed hooi blijft eten dan heb je geluk maar dat ze de biks links laten liggen is niet goed

Ze laat het gelukkig niet links liggen, maar de ene dag eet ze een half bakje en de andere keer is het met een ochtend helemaal leeg. Ze eet verder wel goed. Enig idee waar het dan aan zou kunnen liggen? Haar tanden zijn laatst nog nagekeken, dus dat kan het niet zijn. Haar groenvoer en haar hooi eet ze altijd helemaal op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet even je konijn wegen

Van SS mogen ze 15 gram per kilo dat ze wegen

Van hopefarms of andere biks 20-25 gram per kilo dat ze weegt

Ze laat het gelukkig niet links liggen, maar de ene dag eet ze een half bakje en de andere keer is het met een ochtend helemaal leeg. Ze eet verder wel goed. Enig idee waar het dan aan zou kunnen liggen? Haar tanden zijn laatst nog nagekeken, dus dat kan het niet zijn. Haar groenvoer en haar hooi eet ze altijd helemaal op.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet even je konijn wegen

Van SS mogen ze 15 gram per kilo dat ze wegen

Van hopefarms of andere biks 20-25 gram per kilo dat ze weegt

Ja weet ik. Ik weeg het af. Ik geef SS. Ze is 3 kilo en wordt denk ik niet heel veel groter. Ze krijgt dus 45 gram.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons eet Balou op zich wel weer biks. Alleen eet hij ze niet (zoals tot een paar weken geleden) in één keer op. Hij eet een deel en lijkt dan vol te zitten en hij loopt weg. Als je dan de biks onder zijn neus houdt dan draait hij zich ook duidelijk weg.

Een kwartier later heeft hij dan weer wel trek en eet hij weer een deel op. In een aantal shifts is dan zijn bakje leeg.

Geen idee wat het kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op dit moment precies hetzelfde.

Gijs at eigenlijk altijd heel graag en vooral ook snel.

Tot een paar weken geleden.. hij ging steeds minder eten en verloor z'n interesse. Hij at alleen nog heel enthousiast zijn groenten op.

Onder narcose bleek z'n gebit prima in orde te zijn.

Hij flappert en krabt al een tijdje aan z'n oren.. en hij heeft daar ook twee bultjes aan z'n hoofd. Waarschijnlijk abcessen. Vrijdag gaat de dokter het open maken.

Abcessen aan de kaak komt ook regelmatig voor en kan dezelfde klachten geven.

Wij geven op dit moment ook pijnstilling en hij knapt daar zienderogen van op, hij eet weer wat beter! Het is dus duidelijk dat hij pijn heeft met het kauwen van harde dingen.

Als ik op de bultjes druk dan geeft hij ook een duidelijke pijn reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .