Ga naar inhoud

Enten na EC?


Elvje

Aanbevolen berichten

Ik zit met een dilemma en ben op zoek naar wat goede raad :he:.

Ik weet dat ex-EC-patiëntjes ingeënt kunnen worden dat dit niet gepaard hoef te gaan met problemen, mits hun weerstand hoog is. Maar kan dat ook na een vrij recente EC-periode?

Maaike is op 26 maart naar de DA geweest en toen is EC vastgesteld. We zijn de behandeling gestart met fenbendrops, 28 dagen. Ze is heel snel opgeknapt en het gaat nog steeds super met haar, ik merk geen restverschijnselen op.

23 april was ze dus weer clean. Ergens halverwege de 4 weken zijn we begonnen met de Kruidenelixer van Jan Smit om die weerstand hoog te houden.

Nu zijn we dus al weer bijna een maand na het stoppen van de medicatie en het gaat dus nog steeds goed.

Ik vind het zelf wel een fijn idee als ze geënt zijn, aangezien de mugjes hier al weer op zoek zijn naar bloed... De dierenarts hier enten met de nieuwe enting.

Alleen zie ik nieuwe pech met Maaike niet zitten. Na een compliceerde castratie, 2 verstoppingen/gas en dus ook EC zit ons emmertje wel vol voor de rest van het jaar :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey, mijn konijn heeft ook ec gehad en is ongeveer 3 weken daarna geent. Ik gaf ook kruidenelixer van Jan Smit en kruiden/groenten die goed zijn voor het afweersysteem en zenuwstelsel. Dit is nu ong. een maand geleden en mijn konijntje is nog steeds gezond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in overleg met mijn dierenarts besloten om mijn konijn dat ec gehad heeft niet te enten. Mijn gezonde konijn heb ik toen wel laten inenten.

Ik heb hier dezelfde vraag gesteld en kreeg als tip om 1 week voor de enting en 1 week na de enting fenbendrops/panacur te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb overlegd met de dierenarts en zij gaf aan dat het normaal gezien wel kan. Ze is alweer een maand clean en het gaat super met ze.

Vanmiddag tussen 5 en 6 zullen ze er aan moeten geloven. Zullen ze ongetwijfeld niet mee eens zijn, maar ik vind het een hele geruststelling ;)

Spannend!!!

Heb nog Fenbendrops en perenprut staan, maar die willen we natuurlijk niet gebruiken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tip van een week voor en een week na enting panacur te geven, kwam van mij.

Ik sta daar na overleg met meerdere DA'en ook echt volledig achter.

Ik heb al een paar keer gezien dat een enting de trigger kan zijn voor een konijn met een verleden van actieve EC om terug een actieve opstoot te krijgen. Door panacur te geven rond de enting (dus 1 week voor beginnen en doorgaan tot 1 week na) worden er eigenlijk geen actieve opstoten meer gezien die te linken zijn aan de enting bij konijnen die een verleden hebben met actieve EC.

Het is in NL en BE nog niet zo bekend, maar dit wordt al geruime tijd in Engeland gedaan bij het inenten van EC konijnen.

Toch zijn er ook hier steeds meer DA'en die het aanraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .