Ga naar inhoud

Hoeveel korrelvoer mag


MarinaR

Aanbevolen berichten

Mijn uk is nu ongeveer 8 weken en dochterlief stopt hem het liefst helemaal vol met voer. Ik vind dat hij voornamelijk hooi moet eten maar hij is natuurlijk wel in de groei. Dus krijgt hij ook een soort brokken speciaal voor jonge konijnen. Maar gemengd en brokvoer zijn toch gewoon voor erbij? Hooi is toch het hoofdvoer of heb ik het mis.

Weet je, hoe meer ik ervoer lees, hoe verwarrender het wordt. Eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer.

O ja hij krijgt ook wat groenvoer. Wilgentakje en soms wat witlof en ik wil langzaam beginnen met paardebloembladeren, vogelmuur en gras.

Maar hellup hoe doe ik het nu goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn mag tot 7 maanden meer biks als het afgemeten op gewicht

Maar hooi is het belangrijkste

Zeg hij gaat 2 kilo wegen dan mag je hem of haar al daarna gaan geven

Het is ongeveer 20 -25 gram per kilo volwassen gewicht

Geef je ss dan is het 15 gram per kilo

Konijnen doen altijd of ze niks krijgen hoor

En gemengd voer is niet goed

Ze kiezen het lekkere eruit en laten de biksjes liggen

Maar je moet het even aan kijken de een heft er genoeg aan en de ander niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is inderdaad het hoofdvoer van een konijn. Met een groenteschotel erbij zal hij waarschijnlijk alle vitaminen en mineralen binnen krijgen, maar biks is een goede aanvulling. Gemengd voer kun je een beetje vergelijken met mcDonalds, erg lekker maar niet voor elke dag. De meningen op dit forum zijn het er wel over eens dat biks beter is. Het konijn kan dan niet de lekkere dingen eruit vissen, en de rest laten liggen. Hoeveel je moet geven hangt af van het gewicht dat een konijn gaat hebben als hij volwassen is. De meeste soorten biks is ongeveer 25 gram per kilo konijn (is de verwachting dat hij 2 kilo wordt, mag hij 50gr biks per dag). Alleen Science Selective is anders, dat is 15 gr per kilo konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe je het beestje moet voeren is nu wel duidelijk. Maar voor je dochtertje misschien niet leuk. Laat haar eens een snack voor het konijntje verzinnen. Je hebt verschillende soorten smaken hooi en gedroogde takjes. Beter voor het beestje en je dochter waarschijnlijk helemaal blij!

Hoe oud is je dochter? Als ze van basisschoolleeftijd is, dan is het misschien een leuk idee om iets voor het konijn te knutselen wat hij ook mag eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor. Ik heb zelf van fruitboomtakjes en hooi een buis gemaakt. Het duurt lang voordat ze al het hooi eruit hebben en daarbij goed voor de tanden vanwege de takjes. Je kan het aan elkaar spijkeren met haakjes, maar je kan het ook vastbinden met touw. Dan weet je zeker dat de tanden heel blijven. Om te maken:

- de fruitboomtakjes met het lange deel aan elkaar vast maken, zodat je een mat krijgt. Flink strak op elkaar vastmaken, zodat je een stevige cilinder kan maken.

- als alle takjes op zijn de twee laatste takjes naar elkaar toe buigen en aan elkaar binden.

- Dan de cilindervorm vullen met hooi

Ik kwam op dit idee, omdat ik een gevulde hooibal van twijgjes veel te duur vond. Dit is een stuk goedkoper en leuk om te maken, zeker als je samen bent met iemand!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat is zeker een leuk idee! We zullen eens gaan knutselen. Fruitbomen zat hier in de Betuwe. Een vriendin van me heeft een hoop appel- en perenbomen in de tuin, daar zullen we vast wel een aantal twijgen van mogen. Kunnen we haar en mijn dochter aan het werk zetten. Zij hebben ook konijnen.

Hartstikke bedankt voor de tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Geef je ook 20-25 gram brokjes per volwassen gewicht als de verpakking 70-90 gram aanbeveelt? Ik heb deze soort voeding:

Emotion Professional Prebiotic Dwergkonijn

Graanvrij hoofdvoer van Vitakraft voor konijnen van Vitakraft, met prebiotische inuline voor een gezonde darmflora en beta-glucanen voor de weerstand, in pelletvorm tegen selectief eetgedrag.

Voedingsadvies: per dier per dag 70-90 gr

http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/voer/dwergkonijnen/vitakraft/274308

Ik heb Basje vanmorgen 33 gram gegeven omdat hij een groot uitgevallen dwergkonijn is (ik kan hem nog niet wegen wegens zijn heel angstige houding).

Groetjes,

Annelies en Basje

ps: is het oke dat ik het in dit topic bijschrijf of had ik een nieuw topic moeten openen? Ik dacht dat het wel zou passen gezien de gelijkaardige vraagstelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien gaan ze uit van een konijn van drie kilo, wel veel voor een dwergkonijn.

Zelf geef ik biks, hooi en groenvoer. Het zou ook kunnen dat ze deze hoeveelheid rekenen als je alleen dit voer geeft.

Ik heb ooit een keer een site over groenvoer en droogvoer gelezen die wel informatief was. Ik denk dat 90 gram echt te veel is.

Ik vind het trouwens wel vreemd om (prebiotische is een onzin woord) insuline aan voer toe te voegen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het trouwens wel vreemd om (prebiotische is een onzin woord) insuline aan voer toe te voegen?

Er staat ook op de zak dat het suikervrij is; Kunnen konijntjes last krijgen van suikerziekte? Misschien vandaar?

@KoenS: ik snap even niet waarom je over de prijs begint? Het voer dat Basje nu krijgt is duurder dan SS, net omgekeerd van wat jij nu verteld, of had je het niet tegen mij? En waarom heb ik een jongere versie nodig? Basje is ruim 5 maanden oud, dan mocht hij volwassen voer volgens mij, of vergis ik mij? Ik ben verder niet van plan over te stappen op ander voer tenzij iemand mij kan vertellen wat er zo slecht zou zijn aan het huidige. Basje is in zijn jonge leven al 2 maal overgestapt van voer en beide keren heeft hij het moeten bekopen met serieuze diaree en een ritje dierenarts, ik zou dat risico dus liever uitsluiten indien dat zou kunnen. Als het echt veel beter is ben ik uiteraard van zin over te schakelen, voor Basje niets dan het beste :)

aangepast door Annelies en Basje
reageren op Koen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .