Ga naar inhoud

Niezen


Baileys

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik heb even een vraagje.

Sinds 2 dagen heb ik een jong dwergkonijntje van 8 weken, en alles is helemaal leuk. Pukkie is lekker aan t eten en lekker aan het keutelen en plassen. Drinken heb ik hem nog niet zien doen, maar volgens mij doet ie dat ook gewoon.

Ook is hij gewoon nieuwsgierg en huppelig, lekker actief alles aan het onderzoeken.

Naar mijn idee is hij alleen een beetje verkouden oid, want hij niest nogal vaak. Gewoon hele kleine konijnenniesjes maar nu dus mijn vraag: Is het normaal dat konijnen ook weleens verkouden zijn? en dus regelmatig niezen, of zou hij ergens allergisch voor zijn in mijn huis?

In zijn kooi heb ik gewoon alle spullen (bodem, voer en hooi) die hij hiervoor ook kreeg en dus aan gewend is..

Graag jullie mening! Ik ben misschien overbezorgd maar ben gewoon benieuwd.

groetjes Charlotte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet wat voor soort bodembedekking je gebruikt

En hooi kan nog wel eens stoffig zijn

Ik doe het hier in een vergiet en schud het een paar keer heen en weer even de stof eruit

Blijft hij het doen na verandering van bodembedekking of even geen bedekking alleen in het toilet zou ik even naar de dierenarts gaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan het hooi zat ik ook al te denken, ook omdat hij dat als slaapplekje gebruikt.. Ik ga het voortaan vooraf goed uitschudden kijken of dat verschil maakt.

Als bodem heb ik korrels van het merk little friends van producent cat country europe. Het is een milieuvriendelijk natuurproduct en in de winkel gebruiken ze het ook. Ik zal er nog eens over navragen. Ik kijk en nu nog een dagje aan het anders even naar de dierenarts.

Bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kereltje heeft de eerste dagen na verhuizen ook geniest, waarschijnlijk heeft dat aan de verhuizing gelegen. (Het was ook een veel te klein en jong ventje, stress, maar hupte ook gewoon vrolijk en nieuwsgierig rond)

Heeft hij verder geen vies neusje of vieze voorpootjes?

Dan zou ik inderdaad even aankijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor dit advies,

Zijn neusje is niet echt snottig, zit aan de rechterkant ietwat vuil maar dit is opgedroogd. Zijn voorpootjes zijn niet vies en ben ook naar de winkel terug geweest en daar zeiden ze ook dat wel wellicht door de stress van de verhuizing kwam en even nog twee daagjes aankijken. Anders kan ik terugkomen want er zit daar in de winkel ook een dierenarts die er dan even naar kijkt.

Het is wel een superschatje, kroop net bij me in mn nek en heeft daar een uur zitten pruttelen. Ja ik ben verlieffd haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik vanmiddag thuis kwam, viel me op dat pukkie een groen snottebelletje aan zijn neus had hangen dus ben gelijk naar de winkel gegaan. Hier is gezegd dat hij last heeft van snot en waarschijnlijk een longontsteking. Ik heb poeder tegen longontsteking, snot en diarree gekregen en dit moet ik door zijn water doen en dan zou het binnen een paar dagen opgelost zijn.

Ze zeiden ook dat het mede door de verhuizing kwam, veel stress en daardoor gewoon een lagere weerstand waardoor hij verkouden is geworden.

Helaas heb ik ook te horen gekregen dat puck waarschijnlijk pas 5 a 6 weken oud is, terwijl mij dus mooi vorige week is verteld dat alle konijntjes die ze verkochten minimaal 8 weken oud is. (ja ik ben zo stom geweest hem bij een tuincentrum te kopen).

Ik heb het poeder door zijn drinken gedaan en puk rende er gelijk op af, nam een likje en stopte. Ik hoop dat ie het wel gewoon op gaat drinken anders heeft het natuurlijk ook geen nut.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het snot is, een niet te onderschatten ziekte, moet je echt naar de dierenarts en een goede antibiotica krijgen. Antibiotica door het water is sowieso geen aanrader. Let er meteen op dat je naar een dierenarts gaat die kennis heeft van konijnen, dit is niet standaard namelijk.

Verwaarloos je deze infectie, loop je een grote kans dat het chronisch wordt en daar zit je niet op te wachten.

Snot steekt inderdaad wel vaak de kop op bij stress.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ben vanavond ook nog bij de dierenarts geweest, kon gelukkig gelijk terecht. Dierenkliniek Oudorp in Alkmaar, en naar mijn idee een goede dierenarts (kom hier al jaren +/- 15 jaar met onze honden) en had al gezocht naar dierenarts met kennis van konijnen.

Ben met een gerust hart weggegaan. Puk heeft een prikje gekregen met aspirine om het wat draaglijker te maken en heb andere antibiotica gehad. Gelijk gestopt met die andere natuurlijk, en heb nu antibiotica (enrofloxoral) met een klein spuitje om het direct in zijn bekje te spuiten. Naar mijn idee goede dierenarts ook voor Puk. De bacterie zat vooral nog in zijn neus en keel, was volgens de dierenarts niet op zijn longen geslagen. Dus ik ben heel blij en alles zou binnen een week weer rustig moeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ab door drinken heeft weinig nut

Je moet hier mee naar de da

Als het snot is of longeonsteking moet er door een da een behandeling gestart worden

En als het echt zo jong is dan zie ik het somber in

Zeker als je zelf gaat zitten dokteren

Toen ik vanmiddag thuis kwam, viel me op dat pukkie een groen snottebelletje aan zijn neus had hangen dus ben gelijk naar de winkel gegaan. Hier is gezegd dat hij last heeft van snot en waarschijnlijk een longontsteking. Ik heb poeder tegen longontsteking, snot en diarree gekregen en dit moet ik door zijn water doen en dan zou het binnen een paar dagen opgelost zijn.

Ze zeiden ook dat het mede door de verhuizing kwam, veel stress en daardoor gewoon een lagere weerstand waardoor hij verkouden is geworden.

Helaas heb ik ook te horen gekregen dat puck waarschijnlijk pas 5 a 6 weken oud is, terwijl mij dus mooi vorige week is verteld dat alle konijntjes die ze verkochten minimaal 8 weken oud is. (ja ik ben zo stom geweest hem bij een tuincentrum te kopen).

Ik heb het poeder door zijn drinken gedaan en puk rende er gelijk op af, nam een likje en stopte. Ik hoop dat ie het wel gewoon op gaat drinken anders heeft het natuurlijk ook geen nut.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet zelf gaan zitten dokteren.

Nadat ik thuiskwam, en de antibiotica door het drinken heb gedaan, ben ik mijn dierenarts gebeld (van mijn hond) omdat ik er toch niet gerust op was, met de vraag hoe en wat en of ik een second opinion kon krijg. Dit kon direct dus ben direct gegaan. Dierenarts kwam erg goed over mbt tot de 'konijnenkennis'. Hij heeft puk onderzocht en heeft een moderner antibiotica voorgeschreven, ook heeft puk een prikje met asprine oid gekregen, zodat ie zich iets beter voelde. Hij heeft naar zijn longetjes geluisterd en constateerde dat het bacterie waarschijnlijk alleen nog in de neusholtes zat. En ik er dus vroeg genoeg bij was. Puk was niet mager (maar ook niet dik) en hij verwacht dat het met dit kuurtje (7dagen) gewoon onder controle komt.

Hij vertelde mij dat deze bacterie standaard in de neus van konijnen zit, en dat puk dus verkouden is geworden door de verhuizing en alle stress. Ik heb ook het advies gekregen Puk voorlopig lekker in zijn kooitje te laten totdat het genies over is. Ik ben er gisteravond daarna de hele tijd bij gebleven en het niezen werd gelijk duidelijk minder, hij doet het natuurlijk nog wel maar geen hele niesbuien meer.

Dus nee, ik ben er serieus mee omgegaan en niet maar wat aan t klooien.

oja en heb natuurlijk de oude ab weggehaald en weer schoon water gegeven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .