Ga naar inhoud

Snot ?


Jeannine

Aanbevolen berichten

Gisteren ontdekten we dat Felix een beetje een vies oogje had. Vanmorgen dacht ik hem 2x te horen niezen. Daarnet zat Kyra ook een keer te sniffen en zag ik dat Paula (gisteren uit de opvang gehaald) ook een sliertje in haar oog had. Nu is er gisteren een koppeling begonnen van 6 konijnen, waaronder dus deze 3. Nu vraag ik mij af: Zou dit snot zijn? Kan dat zo snel doorgegeven worden (binnen 1 dag)? Of zou het ook met stress van de reis in de auto en de koppeling te maken kunnen hebben? Moet ik het even aanzien of er meteen mee naar de dierenarts? Als ik wel naar de dierenarts moet, moeten alle 6 konijnen dan mee of alleen de 3 hierboven genoemd? Wat krijgen ze tegen snot?

Ik heb nog nooit eerder een konijn met snot gehad, dus ik weet er eigenlijk niet veel van. Heb natuurlijk wel even gegoogeld, maar daar lees ik ook over natte neusjes en pootjes en dat hebben ze allemaal niet. Het is puur droge niesjes en wat witte sliertjes in de oogjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Milo heeft een tijdje geniest toen hij hier net kwam wonen, waarschijnlijk had dat iets te maken met stress (al deed hij verschrikkelijk relaxed en leek hij het allemaal maar machtig interessant te vinden)

Maaike niest ook heel af en toe, meestal als ze lang en diep met haar neus in het hooi zit.

Om maar een paar onschuldige voorbeelden te geven. Zelf maak ik met niet direct zorgen om een paar keer niezen, maar dat ben ik zelf ;)

Ik zou in ieder geval de neusjes en de pootjes in de gaten houden en zien hoe het zich verder evolueert.

Ik heb van m'n dierenarts begrepen dat het vaker voorkomt dat konijnen een sliertje over het oog hebben lopen, een slijmsliertje. Weet niet of het zoiets is? Ik vond het meer op een beschadiging lijken, maar ik kon op dat moment iets minder rustig denken. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes met de 3 snottenaars!

Ik heb begrepen van mijn dierenarts, toen Snuffy zo erg snot had, dat dit besmettelijk is voor andere konijnen.

Hoe snel zich dat verspreid weet ik ook niet.

Hou het in ieder geval goed in de gaten, als je het niet vertrouwd ga dan richting de dierenarts!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkele dagen nadat ik mijn konijnen in heb laten enten, kreeg onze Stamper ineens een nies aanval. Daarvoor had ik hem nog nooit horen niezen. Een dag later nieste onze Puk ook. Omdat ze verder nergens last van hadden, ben ik er niet mee naar de dierenarts geweest. Ik heb het gevoel dat het niezen hier door een verminderde weerstand komt, dit veroorzaakt door de vaccinatie. Om die reden geef ik ze nou regelmatig een beetje echinacea. Stamper niest nou gelukkig vrijwel niet meer, alleen Puk af en toe nog.

Als ik jou was zou ik het nog even aankijken. Mocht het erger worden of je vertrouwd het toch niet, dan is een afspraak bij de dierenarts ook zo gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang de neusjes schoon zijn denk ik dat het meevalt. Tijdens het koppelen kunnen konijnen een verminderde weerstand hebben ivm stress. Konijnen met snot krijgen het heftiger in stress situaties.

Ik heb hier zelf een dame die waarschijnlijk chronisch snot heeft. Al heel wat DA bezoekjes en AB kuurtjes achter de rug, maar helaas blijft ze af en toe niezen en af en toe snotteren. Ze zit samen met 3 andere die het gelukkig (nog) niet hebben. Volgens de DA mag ik het konijn gewoon bij de andere laten, omdat ze al lange tijd samenleven en dus toch al langere tijd in aanraking zijn gekomen met het besmette konijntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .