Ga naar inhoud

Hoeveel bix jonge hangoordwerg?


Janneke11

Aanbevolen berichten

Wij hebben sinds kort een NHD van 9 weken in huis. Hij weegt op dit moment bijna 700 gram. Omdat hij een tijdje terug een paar keer last had van zgn. plakpoep en ik hem naar mijn idee te veel bix gaf, ben ik met de bix gaan minderen. Ik hoopte dat hij hierdoor zijn blindedarmkeutels beter zou gaan eten. Ik geef hem sinds een week 15 gram bix per dag (verdeeld over de ochtend en middag). Hij lijkt behoefte te hebben aan (veel?) meer en is ook elke keer in een mum van tijd met zijn korrels weg. De blindedarmkeutels laat hij nog steeds regelmatig liggen. Hooi en snijhaver eet hij wel, maar volgens mij niet superveel.

  • Zou een konijntje in de groei niet meer bix nodig hebben? Ik lees namelijk ook wel dat jonge konijntje 'onbeperkt' bix mogen krijgen.
  • Moeten jonge konijntjes misschien nog 'leren' om de blindedarmkeutels te eten?
  • Als je hooi uit een zak geeft (van de dierenwinkel), hoe lang kun je dit gebruiken? Oftewel hoe lang blijft dit vers?

Hopelijk weet iemand raad? Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn is al een paar jaar en volgens mij eet hij zijn blinde darm keutels ook niet op...

waarom weet ik ook niet..!

mijn konijn wil meestal ook meer bix, maar jouw konijn is natuurlijk nog in de groei. ik weet niet hoeveel die dan mag.

staat dat niet op de zak??

wat voor bix heb je?!

hooi uit een zak kun je redelijk lang bewaren, als je het maar goed afsluit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een raszuivere NHD hebt zou ik voeren naar het gewicht dat hij uiteindelijk moet gaan wegen = ongeveer 1,5 kg.

Welke biks geeft je?

Van Science selective is de richtlijn 10-15 gr per kg lichaamsgewicht dus dat zou 15-22 gram zijn.

en van alle andere biks 25 gr per kg lichaamsgewicht (37,5 gram voor een konijn van 1,5 kg).

Eigenlijk zeggen ze dat een konijn in de groei onbeperkt biks mag hebben, maar ik zou het niet onbeperkt doen, gezien grote kans op blindedarmkeutels. Ook is dat bij echte jonge konijnen, zoals die van jou nog geen ramp. Jonge konijnen vergeten ook wel eens blinde darmkeutels. En konijnen doen altijd alsof ze uitgehongerd zijn en meer biks willen, dus daar moet je maar aan wennen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jonge konijntjes mag je voeren naar volwassen gewicht, als ik het goed heb. Dus als je konijntje als volwassen konijn bv. 2 kg zal gaan wegen, dan mag je hem dus voeren voor 2kg. Je hebt een NHD en die hebben waarschijnlijk wel een bepaald gewicht op volwassen leeftijd. Van normale biks mag je 20-25gr. biks per kilo lichaamsgewicht geven en van Science Selective 10-15gr. per kilo lichaamsgewicht (die hoeveelheden zijn richtlijnen). Dus als een NHD bv. 2 kg zal wegen als volwassen konijn, dan zou jij dus 40-50gr. normale biks of 20-30gr. SS mogen geven.

Per dag 15gr. biks lijkt me dus erg weinig voor een konijn in de groei, behalve als je dus SS geeft. Een jong konijn moet genoeg voedingsstoffen binnen krijgen om te kunnen groeien. Met de hoeveelheden biks moet je wel uitkijken, dat de blindedarmkeutels niet blijven liggen, maar dat is bij jou dus sowieso al een probleem. Ik weet wel, dat er vaak wordt gezegd, dat jonge konijntjes inderdaad nog moeten leren hun BDK op te eten, dus het kan zichzelf oplossen.

Krijgt hij naast hooi en biks nog andere dingen? Snijhaver ken ik niet, maar misschien dat dit ook wel een reden kan zijn, dat hij zijn BDK niet opeet. Wortel/peen kan ook zorgen voor het laten liggen van de BDK door de suikers.

Hou er wel rekening mee, dat elk konijn in principe altijd doet voor komen, dat hij te weinig te eten krijgt. Het is de bedoeling, dat het bakje biks binnen mum van tijd leeg is.

Hooi kun je trouwens gewoon lang bewaren hoor. Begin van dit jaar zag ik op MarktPlaats verschillende advertenties van boeren, die hooi van vorig jaar zomer te koop hadden en dat ligt, volgens mij, gewoon open en bloot in hooischuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het merk biks dat ik geef is Kenner (gekocht bij Boerenbond) en op de zak staat als richtlijn voor dwergkonijntjes (minder dan 1,5 kg) 50-80 gram per dier per dag. Nou lijkt me dat nogal erg veel!

Als ik uitga van 22 gram per kg lichaamsgewicht, komt dat dus uit op ongeveer 33 gram per dag. Ik dacht dat dit alleen geldt voor een volwassen konijn, vandaar dat ik het had omgerekend naar het gewicht van mijn konijn op dit moment (= 700 gram). Maar dat is dus blijkbaar te weinig. Ik ga hem vanaf nu dus 33 gram geven (verdeeld over de ochtend en avond). Is het overigens goed om het in 2 keer te geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, je mag de biks gewoon verdelen over de dag. Sommige mensen geven maar 1x per dag biks. Ik heb zelf een hele tijd 3x per dag gevoerd, maar sinds 1Ā½ week voer ik ook weer 2x per dag.

De richtlijnen op de zakken zitten over het algemeen aan de hoge kant. Hoe meer je geeft, hoe meer je moet kopen!

Ik heb ook jarenlang teveel gevoerd door de richtlijnen op de zakken tot ik hier op BB las over de richtlijnen, die ik je in mijn reactie gisteren gaf.

Je moet een jong konijntje inderdaad niet voeren naar zijn huidige gewicht, maar naar zijn toekomstige gewicht. Die jonge dingen hebben de voedingsstoffen nodig om te kunnen groeien, spieren moeten gekweekt worden en bot moet worden aangemaakt.

Hou er rekening mee, dat richtlijnen bedoeld zijn als indicatie. Je zult zelf uiteindelijk moeten gaan vaststellen, wat de juiste hoeveelheid voer is voor jouw konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent eruit hoeveel je kan geven, mooi!

Ik gaf altijd 2 keer per dag, maar toen bleven de blindedarmkeutels liggen. Deze maken ze vooral 's nachts, maar dus ook 's ochtends. Ik ben de biks toen 1 keer per dag, op de avond gaan geven. Toen was het probleem in 2 dagen opgelost ;)

Geen idee of het voor jou ook werkt, maar het is het proberen waard misschien :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hangt ook af van het ritme dat je konijn heeft. BDK's worden uitgepoept tijdens de rustperiode, na het eten. Zo kan een konijn in het wild in zijn hol rusten overdag, zonder dat zijn darmen stil komen te liggen. Ook wel tijdens het foerageren, maar uit onderzoek blijkt dat bij wilde konijnen het gros van de BDK's gegeten worden tussen 8 uur 's ochtends en 17 uur. De rest van de tijd zijn ze actief.

Maar als je konijn zich dus aan jouw ritme aangepast heeft, overdag actief is en eten krijgt en 's nachts in zijn hok zit, dan zullen ze inderdaad 's nachts die keutels produceren. Het kan dus inderdaad helpen om het je konijn niet zijn eten te geven net als hij rust heeft en veel slaapt, maar wanneer hij actief is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .