Ga naar inhoud

Konijn eet stro ipv hooi


grijzepelgrim

Aanbevolen berichten

Hoihoi,

Mijn konijn eet stro ipv hooi. Is dit slecht? Hij eet af en toe wel een beetje hooi, mar echt meer niet. Het hooi blijft altijd liggen. Op stro zie ik hem vaker kauwen en denk ook dat hij dit eet.

Nu heb ik ergens gelezen dat door het maken van een soort "Hooi-thee" je het konijn aan het hooi eten krijgt. Klopt dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar wat ik me kan herinneren word hooi thee gebruikt om een konijn sneller van de diarree af te krijgen.

Ik heb sinds maart een hollander ram bij mij zitten. Deze kreeg bij de vorige eigenaar: gemengd voer, stro, en zaagsel als bodembekking. Eigenaar zei dat ze hooi had voor het beestje, achteraf bleek dat ze continue stro gaf en dit voor hooi aan zag.

Half maart kwam het konijn naar mij toe.. Gemengd voer de vuilniszak in en HFST er voor terug.

Om het dier aan het hooi te krijgen heb ik alle stro weggehaald, diertje is gelukkig zindelijk en doet alles op een bak met andere bodembedekking dan stro. Diertje heet Babbel, Babbel kreeg van mij verschillende soorten hooi, ik heb het hooi ook gemengd met groente gegeven om hem er aan te laten wennen. Inmiddels eet hij hooi, het is niet veel maar beter iets dan niets. De HFST korrels eet hij graag.

Wat ik dus eigenlijk aan wil raden; stro verminderen of als het kan helemaal weg, en wat meer hooi geven. Hoeveel en hoevaak krijgt het konijn brok?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt hij. Is het een hij of is het een zij die het stro gewoon fijn knabbelt omdat ze oefent voor als ze een nestje zou krijgen. De jonge voedsters bij mij durven daar ook soms mee bezig zijn. Ze knabbelen dat dan allemaal fijn ,woelen wat door het hok en maken een knorrend geluidje. Echt opeten doen ze niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dat valt wel mee dan. Dan zou het nu kijken zijn of dat ie zijn honger gevoel opvult met het hooi dat er dan ligt.

Wat voor brok geef je als ik vragen mag? Eventueel kun je hem/haar SS voer geven. Hier zitten ook veel vezels in als hooi.

Mocht je meer zekerheid hebben of twijfelen dan uiteraard de da contacteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij eten stro als ik het hok verschoont heb en dus nieuw stro erin doe. Dat is na een dag wel over. Ik vind de oplossing van pluis ook wel goed, alleen moet hij dan niet keutelen/plassen in het hok waar het ligt :P. Je kunt ook overwegen om helemaal geen stro meer in het hok te doen. In principe zijn de nachten al lang niet zo koud meer. Kruipt je nijn nog wel in het stro kun je nog even wachten en straks in mei ophouden met stro als de nachttemperaturen zowieso niet meer onder de 10 graden komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster Dolly knabbelt ook heftig aan het stro wanneer ik de kooi pas verschoond heb.

In de loop van de dagen neemt dit af. Het wil nog wel eens voorkomen dat ze blijft knabbelen.

Kan het kwaad als ze dit opeten?

Ze eet wel gewoon hooi en biks en groenvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stro is in principe niet slechter als hooi voor de darmen kwa vezels. Alleen zit er in stro lang niet zoveel voedingsstoffen als in hooi. Dus het lijkt me zolang het konijntje hooi eet, maakt het niet zoveel uit als ze ook op wat stro knabbelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .