Ga naar inhoud

ervaringen met steriliseren van een voedster?


bunsie

Aanbevolen berichten

hallo allemaal,

Ik heb een heel lief konijn een hollander het is een voedster en ze is nu al 3 maanden bijna continu schijnzwanger.

Ik heb sinds het begin dit jaar een gecastreerd mannetje erbij en toen is ze eigenlijk begonnen met schijnzwanger zijn. Mijn konijntjes zijn vanaf de eerste ontmoeting met elkaar echt dikke vriendjes alleen zit ik er heel erg mee dat ze nu zo vaak schijnzwanger is.

Nu heb ik al wel een beetje besloten dat ik haar wil steriliseren alleen ben ik bang dat ze misschien niet meer uit de narcose komt. Mijn konijntjes zijn echt alles voor me, dat ik ze moet steriliseren en dat dat geld kost maakt me niet uit maar ik ben bang voor het risico dat ze niet meer wakker wordt. Ze wordt eind deze maand (april) 2 jaar. Nu wil ik graag nog tot de zomervakantie wachten om haar te steriliseren omdat ik dan echt alle tijd heb dus dat zijn nog 3 maandjes.. ze is nu ongeveer 3 maanden schijnzwanger maar tussendoor was het een keer 3 weken niet en ze is het vaak als ik het hok net heb verschoond en dan die nacht heel erg en aan het eind van de week alweer veel minder. ze is dus niet continu bezig en ze ligt ook gewoon rustig en raakt niet helemaal uitgeput maar ik vind het gewoon te vaak dat ze het is en dat is niet goed.

Heeft er iemand ervaring met het castreren/steriliseren van een voedster? ik hoor graag de verhalen en ervaringen van andere..

Groet,

Yvonne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn voedster laten helpen, omdat ze maandenlang constant last had van haar hormonen. Dat hield gewoon niet meer op.

Ook weinig optie natuurlijk en ik herken je angst.

Zoek in ieder geval een dierenarts waar je vertrouwen in hebt en die er zelf ook vertrouwen in heeft. Een dierenarts die ervaren is met konijnen en met operaties van konijnen. Gebruiken ze bijv. gasnarcose.

De nazorg verschilt heel erg per konijn. Mijn meisje was heel lang suf van de narcose, ze werd pas de volgende avond pas echt wakker. Slecht eten enzovoorts, dat was dus wel even spannend ;) Maar als je de eerste dagen eenmaal door bent...

De mijne besloot daarna om alle hechtingen te verwijderen, waardoor het lang spannend is gebleven hier ;) Misschien ook wel goed om naar te informeren: hoe hechten ze.

Achteraf ben ik blij dat ik het gedaan heb, maar het is hier wel een pittig maandje geworden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook recent mijn voedster laten helpen. Ook zij leek lang last te hebben van de narcose.

Ik kreeg haar lastig weer aan het eten en heb net als Elvje wel even in de stress gezeten. Ik zag dat Lena veel pijn had en heb toen de pijnstilling verhoogd. Daarna begon ze beetje bij beetje weer wat te eten. Wel nog steeds alleen als ik het haar aangaf.

Toen de eerste week voorbij was, ging het snel beter met Lena. Lena is gelukkig netjes van haar wond af gebleven. De wond genas ook erg netjes. Na twee weken was het alsof er niks gebeurd was.

Ik heb wel gezorgd dat ik de week na de operatie vrij was om voor haar te zorgen. Ik wilde niet in de stress zitten dat ik naar mijn werk zou moeten terwijl Lena nog intensieve zorg nodig had. Uiteindelijk heb ik drie dagen intensief voor haar moeten zorgen met pijnstilling en het aanbieden van voedsel. Daarna ging het eigenlijk al sneller beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 3 voedsters laten castreren. Dat is bij alle 3 goed gegaan. Maar ben er wel op bedacht dat het fijn is als je een week vrij hebt, want ik heb wel moeten dwangvoeren en daarnaast pijnstilling en darmstimulans moeten geven. In het begin denk je waar ben ik aan begonnen en doe ik hier wel goed aan, maar na 2 dagen merkte ik dat het al wat beter ging.

Het is dus belangrijk om medicijnen in huis te hebben en een goede dierenarts te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .