Ga naar inhoud

Stampende nijntjes-> andere dieren bang


Elma2311

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Mijn 2 nijntjes (zusjes) zijn nu bijna 3,5 maand jong en ze worden duidelijk geslachtsrijp. Ze rijen steeds op mekaar en de onderste wil dat dan niet (het gaat echt om en om) en die stampt dan de hele tijd keihard waardoor 2 van mijn andere dieren intussen doodsbang zijn:

-de hond wil de hele dag buiten in de tuin liggen of anders kruipt ze weg onder de computer.

-de jongste kat kruipt weg en gaat dan zitten kotsen.

Beide nijntjes zitten in de kamer in een heel groot hok en overdag, als ik erbij ben (wat heel veel is want ik ben afgekeurd dus altijd thuis) mogen ze gewoon door de hele kamer rennen, dus ze krijgen beweging en afleiding genoeg.

Als ze 6 maanden zijn worden ze allebei geholpen, maar tot die tijd? Weet iemand raad tegen dat stampen? Ikzelf schrik me ook steeds rot maar ik vind het zielig voor mijn (oude) hond en jongste kat, die nu allebei bang zijn (geworden) in hun eigen huis.

Alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt,

Elma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt iets onder het hok leggen wat het geludi afdempt.

Konijnen hebben nu eenmaal sterke poten en daarmee kunnen ze hard stampen.

En extra afleiding voor elkaar dat ze niet zoveel willen rijden.

Een ren aan de kooi kan ook vaak uitkomst bieden zodat ze elkaar kunnen ontwijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Als ik jouw was zou ik ze even scheiden!

Dat is voor beide niet fijn.

Mag ik vragen waarom je de voedsters laat castreren?

Zitten ze in een groep? Of is het een koppel?

Als het een koppel is kun je bter 2 ex rammen uitzoeken bij de opvang en een groep maken.

Want het is een zware operatie + dat het niet eens de oplossing kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze zijn door de dierarts nauwkeurig bekeken en het zijn 2 meiden hoor. ;-) Ook op zijn aanraden worden ze geholpen en dan niet hiervoor maar omdat hij in zijn praktijk steeds meer nijntjes met baarmoederkanker krijgt. Mijn vorige nijntje is er ook aan gestorven en dat wil ik niet nog eens meemaken.

Maar 2 nijntjes is genoeg hoor. ;-) Ik heb ze binnen en voor nog meer nijntjes is mijn kamer echt te klein. ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Elma,

Wat leuk dat je 2 konijntjes hebt!

Het zou kunnen dat de twee dames niet meer goed samen kunnen, omdat ze in de konijnenpuberteit komen. Heel vervelend, ik heb dat ook meegemaakt met 2 zusjes. Ze zaten al meer dan een half jaar bij elkaar en ineens kregen ze strijd en kon ik ze echt niet meer samen houden.

Net als jij wilde ik niet meer dan 2 konijnen. Helaas heb ik toen 1 zusje moeten teruggeven aan de mevrouw van het asiel en heb ik het andere nijntje laten koppelen aan een gecastreerd (!) mannetje. Het is hier al gezegd: steriliseren van voedsters is een heftige (en dure) ingreep, waarvan je helemaal niet weet of het gaat helpen tegen dit gedrag.

Suc6 met het bedenken van een goede oplossing en je kunt hier altijd om hulp vragen, hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .