Ga naar inhoud

Konijn gaat niet naar voerbak


Lunalief

Aanbevolen berichten

Hallo, wij hebben 4 konijntjes zoals ik in een ander topic ook al zei. We hebben een grote ren en de konijnen moeten via een trappetje naar het nachthok, en daar voeren we ook, maar het kleinste konijntje gaat nooit naar boven dus krijgt ook geen eten.. Nu jaag ik haar elke avond naar binnen en doe het luikje dicht zodat ze even rustig gaat eten en dan heeft ze ook honger en ze eet goed. Maar als de andere konijnen dan komen dan rent ze heel bang weer naar buiten en komt ze niet weer naar binnen.. Het is heel onhandig om haar de hele tijd naar boven te brengen, heeft iemand een idee om haar eraan te laten wennen dat ze boven gaat eten? Want ze kan goed op het trappetje lopen maar ze word helemaal bang als de andere 3 konijnen (die groter dan haar zijn en de baas willen spelen) boven komen, ze willen niet de baas over haar zijn want dat zijn ze al , vooral mijn konijn luna kan erg irritant doen tegen andere konijnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En waarom geen bakje op een ander plekje? Dit konijntje blijft negatieve ervaringen houden als ze die kant op gejaagd wordt. Blijkbaar voelt ze zich ook niet op haar gemakt in de ruimte met anderen. Waarom haar daartoe dwingen?

Neem aan dat er ook permanent hooi is op bereikbare plaatsen in de ren? Aangezien je schrijft dat ze niet naar boven gaat en dus geen eten krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is ook beneden, ik wil haar best beneden voeren maar in de winter is dat niet handig want anders leert ze nooit om naar binnen te gaan en 2 , we hebben ook een paar vogeltjes in de ren (voliere) en die gaan binnenkort broeden dus dan is altijd erin gaan ook niet handig, de vogels zijn niet bang hoor maar we kunnen er beter niet al te vaak ingaan =D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk op zich dat ze geen eten tekort heeft,

Want anders zou ze echt wel naar boven gaan lijkt mij?

Mijn konijnen zitten overdag ook in de ren en die gaan ook maar zelden naar boven om te eten. Ik denk dat ze het huppelen toch leuker vinden ofzo.

Het konijntje het nachthok in jagen zoals je dat zelf al zegt is natuurlijk niet zo slim. Een konijn zal jou nooit gaan vertrouwen als jij haar keer op keer het hok in blijft jagen.

Ik snap dat je wil dat ze het hok in gaat maar met angst creeëren kom je ook niet verder lijkt mij?

Als je je echt zorgen maakt om het eten zou ik gewoon een bakje eten in de ren zetten. Die vogels zullen daar vrij weinig last van hebben zolang je niet in de buurt van hun nestje komt denk ik.

Ik wacht eerlijk gezegd altijd met de ren afsluiten als ze allebei al in de kooi zitten. Want ik heb al een angstig voedstertje en wil haar niet nog banger maken door haar het hok in te jagen dus ik wacht altijd rustig af tot ze zelf naar binnen gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als 't konijn niet naar de voerbak gaat, dan moet de voerbak maar naar het konijn !!!Volgens mij is dit niet zo moeilijk op te lossen. Als je bang bent dat je konijn nooit naar boven gaat en het koud zou kunnen krijgen dan zou je ook een schuilhok met stro in de ren kunnen zetten. Begrijp dat je een grote ren hebt, dus ook dat probleem is op te lossen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ligt het konijntje in de groep? Wordt wel goed geaccepteerd door de rest? Ik krijg namelijk de indruk dat ze niet op haar gemak is in de groep, en daarom niet komt eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 voedster die rent weleens achter haar aan omdat ze de baas wil zijn, maar verder gaat het heel goed, ze mag er gewoon bij zitten en met eten mag ze ook gewoon mee eten maar volgens mij vind ze het niet leuk want ze rent telkens weer weg.. en de voerbak naar haar toe werkt wel maar ze moet het toch een keer leren want in de winter moet ze ook wel naar binnen.... en ze heeft best honger en gaat telkens wel op het trappetje zitten maar dan gaat ze toch weer weg. De andere konijnen doen haar niks , ze slapen 's avonds ook met z'n vieren tegen elkaar aan dus dat is wel goed. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk hok heb je? Ik kan me voorstellen dat het nachthok wat klein is.. Hoe kleiner de ruimte, hoe meer kans dat er 'ruzie' ontstaat. Je kunt ze in de winter dan ook beter niet opsluiten. Konijnen die het koud krijgen, zoeken vanzelf wel het warme nachthok op ;)

Waarom geef je ze niet in de ren hun eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad... Misschien vindt het konijntje het helemaal niet fijn in het nachthok. In de winter lees je bovendien vaak dat ze gwoon lekker buiten in de sneeuw zitten, ze kunnen doorgaans prima zelf kiezen.

In dat andere topic las ik dat er flink gejaagd wordt in je groep... zou dan toch maar eens kritisch naar je groep gaan kijken. 3 meter bij 1 meter is echt wel te klein voor een groep konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nachthok hebben we zelf gemaakt, en in de groep is er maar 1 konijn die de andere op jaagt, maar niet de hele dag door hoor , nu zitten ze ook gewoon rustig bij elkaar. We sluiten ze ook niet op in het nachthok maar in de winter gaan ze zelf 's avonds naar binnen, en als ik dat konijntje niet leer dat ze naar binnen gaat blijft ze ook in haar eentje buiten zitten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nachthok hebben we zelf gemaakt, en in de groep is er maar 1 konijn die de andere op jaagt, maar niet de hele dag door hoor , nu zitten ze ook gewoon rustig bij elkaar. We sluiten ze ook niet op in het nachthok maar in de winter gaan ze zelf 's avonds naar binnen, en als ik dat konijntje niet leer dat ze naar binnen gaat blijft ze ook in haar eentje buiten zitten..

Ik heb hier op dit moment een drietal zitten. Er staat 1 groot nachthok in maar ook een grote mand en nog een extra nachthokje zodat er altijd wel ergens een plekje is waar ze evt apart kunnen liggen want ze moeten zich wel kunnen afzonderen als ze dat willen. Misschien toch iets meer schuilruimte creëren....?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou echt stoppen met het voeren in het nachthok en uitzoeken waarom je konijn niet het nachthok in wil. Als ze er niet in wil zal daar toch een reden voor zijn en op deze manier gaat het je niet lukken haar te leren het nachthok in te gaan. En het duurt nog lang voordat het weer winter is dus voor die tijd kun je best nog een schuilhokje regelen waar ze wel in durft.

Misschien zit er een geur in het nachthok waardoor ze zich niet op haar gemak voelt, of is het een hok waar ze niet gemakkelijk uit kan vluchten(wilde konijnen zorgen altijd dat er minimaal twee uitgangen zijn zodat ze nog kunnen vluchten als er een indringer via één weg komt) of misschien is het wel een heel andere reden. Ik zou dat eerst proberen uit te zoeken en op te lossen en daarna pas weer in het nachthok voeren of gewoon helemaal niet meer voeren in het nachthok, wilde konijnen slepen hun eten immers ook niet mee hun hol in;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen hoeven echt niet te leren dat ze moeten schuilen wanneer zij het koud hebben. Dat zit er van nature al in.. Ik denk daarom ook dat er een rede is waarom ze niet gaat schuilen en dus ook waarom ze niet in het nachthok wil eten.

Ik zou idd ook een 2e hok neer zetten en toch kijken of je niet meer ruimte in de ren kunt creeren. 3x1 is idd wel weinig..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .