Ga naar inhoud

Encephalitozoon cuniculi


Max2

Aanbevolen berichten

Daar wordt mijn dametje nu voor behandeld. Ik kon helaas niet naar mijn eigen dierenarts, dus wil het toch navragen hier.

Ik kende alleen de neurologische verschijnselen, mijn konijn heeft dat niet ze is alleen mager.Toen ben ik naar de dierenarts geweest die me vertelde dat haar gecastreerde vriend waarschijnlijk alles op eet en zij de kans niet krijg om te eten. Ik geef echter genoeg voer. Vandaag zag ik dat haar huid los laat en ben me rot geschrokken.

Ze eet erg goed, hupste op de tafel wat moeilijk maar dat is ook glad. Herkennen jullie deze symptomen als Encephalitozoon cuniculi? Ik weet trouwens dat jullie hier een afkorting hebben voor deze aandoening, die weet ik helaas niet meer.

Alvast bedankt! Groeten,

Max

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken alleen de symptomen die ik vorige week gelezen heb van EC:

Ad 1. Hersenproblemen bij het konijn:

* Draainek: torticollis of een scheve kop (= head tilt)

* Tollen: rolneigingen om de lengteas van het konijn

* Nystagmus = het ritmisch heen en weer bewegen van de oogbol

* Hersenproblemen: epileptiforme aanvallen, zwaaibewegingen met het hoofd

Ad 2. Problemen aan de achterpoten van het konijn:

* Parese posterior = trekken of slepen met een of beide achterpoten

* Paralyse posterior = verlamming van de achterhand

* Ataxie = ongecontroleerde bewegingen van de achterhand en omvallen

Ad 3. Blaas- en nierproblemen:

* Urinebrand. Het konijn lekt urine over de achterpoten en buikwand

* PU/PD door nierschade = veel drinken en plassen

* Lurken aan de fles

Ad 4. Oogproblemen:

* Lensverkleuring of cataract

* Uveitis of een wolkerige verdikking in het oog wordt veroorzaakt door E. cuniculi.

Indien een konijn wolkerige verdikkingen of massieve verdikking in de (voorste) oogkamer heeft moet er aan E. cuniculi worden gedacht.

Ad 5. Afvallen zonder aanwijsbare oorzaak

We hebben gemerkt dat er konijnen zijn waarbij we geen vinger kunnen leggen op de oorzaak van het afvallen cq vermageren. We hebben geen tumoren kunnen ontdekken, er is geen gebitsprobleem, nierprobleem of een andere oorzaak voor het vermageren. We hebben geen aparte pagina voor het afvallen gemaakt, maar willen er wel aandacht op vestigen. Als er een vermagering bij het konijn gevonden zonder dat er een oorzaak aangewezen kan worden dan zijn wij van mening dat er aan E. cuniculi gedacht moet worden.

Sterkte@!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds vandaag heeft ze ook een vieze onderkant door urine, 2 symptomen dus. Ik kende alleen de neurologische symptomen. Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Uit je antwoord maak ik op, dat jij er ook meevte maken gehad hebt? Jij ook sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt, Gijs heeft EC, 10dagen geleden diagnose gehad! Hij had duidelijk de scheve kop en verlamde achterpoot! Nu 10dagen verder met panacur en *afkloppen* nu gaat het een stuk beter!! :D

Ben je al naar de da geweest???? Hoe eerder starten met panacur hoe beter! Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .