Ga naar inhoud

grotere keutels met haar


pluis en barrel

Aanbevolen berichten

zoals de titel al zegt, heeft een van mijn konijnen(ik heb er twee) sinds vandaag grotere keutels met haar erin.

Nu weet ik dat dat door het verharen komt, maar ik weet ook dat dit grote problemen kan geven!

Ik ga ze zo even apart zetten om te kijken van wie deze keutels komen.

Wat kan ik hier aan doen of moet ik al naar de da?

Groetjes Jolanda

Ps ze eten prima en zijn verder erg blij

aangepast door pluis en barrel
aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grotere keutels komen vaak door meer hooi eten. Dat is goed, want hoe meer hooi ze eten, hoe beter de darmen werken en hoe beter ze de haren eruit kunnen krijgen en dus hoe minder kans op een verstopping.

Haren in de keutels moeten idd wel in de gaten gehouden worden. Zodra de keutels kleiner worden of aan elkaar vast zitten dmv haren kan dit een teken van een verstopping zijn.

In de rui periode geef ik zelf gedroogde papaya en zorg ik dat ik zo veel mogelijk losse haren verwijder dmv plukken, borstelen, kammen, aaien etc. Maar dit doe ik slechts 1 tot 2 keer per week omdat je anders de verharing juist stimuleer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef maar een klein beetje papaya, dus dat is niet benoemenswaardig om op te bouwen.

Normaal haal ik het bij caviakruiden.nl, maar die had het niet meer. Nu had ik het bij baroen.nl gehaald. Beiden verzenden goedkoper via de brievenbus post als je echt alleen maar papaya wilt hebben.

Graag gedaan hoor ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch heel even geen biks meer geven en alleen hooi en groenten (mits ze dat gewend zijn). ;) Waren het ovale keutels of niet? Ik geef altijd Prozyme en dat helpt ook... Tenminste Binky wel. Aan een konijn die tegen een verstopping loopt merk je nog niets. Pas als het te laat is!

aangepast door JoBoris76
Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat dat nog niet hoeft tenzij de keutels stukken minder zijn dan normaal. Als je het geeft mag je er ook niet zo gelijk mee stoppen. Dat moet afgebouwd worden. ;)

ik heb de link door gelezen, ik heb alleen metocloral drops in huis.

Moet ik daar vandaag al mee beginnen? de rest zal ik bestellen.

Hij heeft net heerlijk z'n groente opgegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom in mijn hok ook een enkele keer een ketting tegen (dus keutels die aan elkaar zitten met een haartje) maar eigenlijk zie ik het alleen wanneer ze in de rui zijn. Ze likken dan hun eigen vacht schoon en omdat ze in de rui zijn, kan er haar binnen komen.

Dat poepen ze dan weer uit, waardoor keutels aan elkaar kunnen blijven zitten.

Ik hou het gewoon goed in de gaten, ga geen extra dingen geven en al helemaal geen medicijnen als dat niet nodig is.

Papaya kan geen kwaad, maar ik zou niet zomaar aan de pijnstilling ofzo gaan. Gewoon goed in de gaten houden of het niet te vaak voorkomt en ze gewoon normaal blijven eten/drinken/rennen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben een lekkere ruime ren, banjer en barrel spelen regelmarig tikkie loop, hij speelt ook in de zandbak.

Zijn eetlust is gelukkig nog prima!

Ik heb geen "haar keutels"meer gezien nu maar hopen dat het bij die ene blijft.

Dan denk ik dat je je niet zo druk hoeft te maken hoor ;) Maar in de rui hou ik het idd ook in de gaten. Af en toe maak ik een keutel open om te kijken of er haren in zitten. Zitten er te veel haren naar mijn zin in? Dan laat ik ze extra rennen (ze hebben hier ook een redelijk grote ren, maar dan mogen ze de tuin in) en geef ik ze papaya.

Medicijnen zou ik idd ook niet te snel mee beginnen. Dit geeft namelijk weer stress en dat is niet wat je bij een konijn wilt ;)

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .