Ga naar inhoud

Teken...


LGBaby20

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ja het is weer zover: ik heb jullie hulp weer nodig Oops

Bux staat op dit moment alleen buiten, het hok is groot genoeg voor 1 konijn maar toch laat ik hem overdag even lekker op het gras rondlopen. Ik woon redelijk midden in het bos en ja dan heb je last van teken...

Afgelopen vrijdag heb ik bij Bux boven zijn neus een teek verwijderd. Vanochtend zag ik dus dat Bux een hele dikke bult heeft op de plek waar ik de teek heb weg gehaald (en er zat ook weer een nieuwe teek). Ik heb onmiddelijk de dierenarts gebeld en ik mocht gelijk langskomen. Ze hebben gekeken en ze konden nergens resten vinden van de teek, en ze zeiden dat de bult een reactie is van de tekenbeet. Ik moet het 2 dagen aan kijken omdat hij nog wel eet en actief is. Mocht het erger worden of hij eet niet moet ik weer terug komen en krijgt hij antibiotica omdat het dan een ontsteking is. Maar ik maak me wel heel erg zorgen :(.. Morgen ben ik de hele dag (van s'ochtends half 8 tot s'middags half 5) weg en kan hem dan ook niet in de gaten houden. Ik zorg wel dat iemand hem af en toe checkt en dat ik gelijk wordt gebeld als er iets is..

De dierenarts zei ook dat je teken beter niet kan verwijderen omdat dit soort dingen dus eruit ontstaan. Als ze zich helemaal gevoed hebben vallen ze er vanzelf af en konijnen kunnen geen ziekte van lhym(hoe schrijf je dat??) krijgen, maar klopt dit wel?

Groetjes Danique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziekte van Lyme ;)

Ik haal ze bij mijn honden ook altijd gelijk weg, hoor. Gewoon omdat ik het vreselijk vervelende rotbeesten vindt, die teken.

Mijn konijnen hebben ze (gelukkig) nog nooit gehad, maar met de honden loop ik altijd door de duinen en vanaf half maart tot half september is het altijd een ramp. Ik denk dat ik vorig jaar in totaal zo'n 200 teken verwijderd heb (bij 4 honden).

Ja, het beste is inderdaad om ze te laten zitten. De teken zuigen zich dan vol en laten los als ze vol zijn. Dan worden het van die grote, grijze bollen en ik vind dat dus smerig om te laten zitten.

En ik weet ook eigenlijk niet of huisdieren de ziekte van Lyme kunnen krijgen. Volgens mij is dat een typische mensenziekte, maar dat zou ik even moeten nakijken.

Getsie, ik word alweer kriegelig als ik denk aan die rot teken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het eigenlijk ook niet echt fijn om die vieze beesten te laten zitten... Maar als Bux daardoor elke keer een dikke neus krijgt( hij krijgt ze altijd in zijn neus) dan laat ik ze toch liever zitten...

De dierenarts zei dus tegen mij dat konijnen het niet kunnen krijgen en het dus echt een typische mensenziekte is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die bult achteraf is normaal, hoor.

Als ik bij mijn honden een teek verwijder, blijft er ook altijd een bultje over. Nu valt dat bij konijnen natuurlijk veel meer op, omdat ze een stuk kleiner zijn (over het algemeen) dan honden.

De eerste keer dat ik zo'n bult voelde bij mijn hond, dacht ik ook gelijk dat ik de teek verkeerd verwijderd had.

Ik ben toen naar de dierenarts gegaan en die zei dat er weinig kan gebeuren, als je de teek op de juiste manier (met een speciale tekentang) verwijderd.

Je moet alleen nooit alcohol gebruiken!!!!! Veel mensen verdoven de teek eerst met alcohol, waarna ze de teek verwijderen.

Maar door de alcohol gaat de teek sproeien en spuit ie zichzelf weer leeg. Dan spuit ie dus niet alleen bloed terug in het dier, maar ook eventuele giftige stoffen. En dƔƔr kunnen dieren en mensen dus heel ziek van worden.

De teek moet je dus verwijderen met de tekentang (meedraaien) en dan moet je controleren of ie al z'n pootjes nog heeft (dus compleet is).

Ik heb net even opgezocht via Google, maar honden kunnen er wel degelijk ziek van worden: tekenkoorts kunnen ze krijgen.

Er staat ook een stukje over konijnen:

Teken

Vooral de laatste jaren vormen de teken een steeds groter wordend probleem.

In elk stadium van hun leven ( larve/nymfe/teek) zoeken ze een gastheer, zodat ze zich kunnen voeden met bloed,

en zo eventueel ernstige ziektes overbrengen op zowel mens als dier.

Geef ze daarom geen kans, laat uw huisdier preventief behandelen: vraag raad aan uw dierenarts voor een behandeling op maat, het hele jaar door. De producten die wij hier aanraden zijn frontline, advantix en stronghold.

Cyclus van de teek

De volwassen teek zuigt bloed, valt daarna weer op de grond en legt eitjes.

Uit de eitjes komen larven die een gastheer zoeken, meestal kleine knaagdieren,

die zuigen zich dan weer vol met bloed, om zich daarna om te vormen tot nymfe.

De nymfe zoekt ook een gastheer, meestal kleine knaagdieren of konijnen, zuigt bloed en vormt zich om tot volwassen teek.

De teek zoekt meestal een grotere gastheer, hond, kat, mens etc.

teek1.jpg

Bron: http://www.rescuedogseurope.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus ik begrijp nu goed dat je teken dus WEL moet verwijderen?

Ik heb de teken met een tekentang verwijderd en ook echt niet met alcohol!

Nadat ze eruit waren heb ik ze inderdaad gecontroleerd en naar mijn idee hadden ze alle pootjes nog.

Hierbij een foto van Bux's neus: 309Foto0199.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik vind dit inderdaad er ook niet echt goed uitzien...

Vorige jaar had hij ook al last van teken en die heb ik toen ook zonder problemen verwijderd.. maar het rare is dat er dus 2 dagen niks aan de hand is en hij sinds vanochtend opeens zo'n dikke neus heeft....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit of zat er een kringetje om de plek waar de teek gezeten heeft?

Ik heb bij mijn huidige dieren gelukkig nog nooit een teek gezien, maar de vorige dieren hadden ze wel eens. Daar verwijderde ik ze ook met een tekentang als de teek iets groter was omdat hij dan makkelijker te pakken is en je minder kans hebt dat bijvoorbeeld het kopje blijft zitten. Als het kopje blijft zitten, bijt dat zich dieper in de huid en krijg je een ontstekingsreactie.

Ze zeggen dat hoe langer de teek zit, hoe meer kans op lyme. Maar ik zelf denk dat je vanaf de beet van de teek al kans hebt op lyme omdat de teek dan al een vloeistof inspuit.

Je zou de fabrikant van CDvet kunnen vragen of je CDvet vlo en teek exit mild op je konijnen mag gebruiken. Er staat namelijk wel bij dat het geschikt is voor knaagdieren, maar knaagdieren is een breed woord. Dit spul is wel puur natuur en geef je dmv druppels op de huid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel wat over lyme bij konijnen gevonden, is wel in het engels dus ik weet niet wat er staat....

In the wild, rabbits are major hosts for Lyme disease and the co-infections. However, a pet rabbit in a raised cage would be at minimal risk. A ground cage would be more exposed to tick habitat but still little risk if the cage were on a sunny lawn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je teken in Ć©Ć©n vloeiende draaiende beweging verwijderd dan heb je eigenlijk minimale kans dat ze hun maaginhoud o.i.d weer terug in het wondje spuiten. Hier zitten dan ook de ziekteverwekkers in. Onze katten, voornamelijk de zwarte zit er van voorjaar tot najaar elke dag weer onder op warme dagen, op topdagen moeten we soms wel 30 teken verwijderen. Die laat ik echt niet zitten, beest kan anders wel bloedarmoede krijgen.

Bij konijnen heb ik alleen bij twee gedumpte konijnen in het bos teken meegemaakt, ze zaten er dan werkelijk ook onder, rond de neus, mond en oren. Hier heb ik ook alle teekjes verwijdert, maar deze waren minuscuul klein. Bij mijn eigen konijnen heb ik nog nooit teken ontdekt. Ze zitten vaak op plekken waar de huid dun is, bij onze katten zitten ze eigenlijk altijd op dezelfde plaatsen. Maar ja ik persoonlijk verwijder ze altijd met een speciale tekenvorkje: http://img.geocaching.com/track/large/f2602395-5e47-4647-aa12-36dd6b2a3e19.jpg. Dit vind ik het handigste middel, zo'n tekenpen waarmee je een lus om de teek doet vind ik ook niet handig (die hebben mijn schoonouders).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, zo'n bult hebben mijn honden ook wel eens.

En teken laten zitten, het zou inderdaad wel beter moeten zijn. Maar omdat dieren het irritant vinden, heb je kans dat ze het met hun eigen poten gaan open krabben en dan heb je een grotere kans dat zo'n teek dus "spat" en dat is nĆ³g slechter. Dus verwijderen wij over het algemeen bij onze huisdieren de teek met een tangetje.

EĆ©n van mijn honden heeft een teek wel eens kapot gekrabd en probeer dan dat beest nog maar eens "heel" uit het lichaam van je hond te krijgen. Om vervolgens de hond dagenlang in de gaten te houden. Nee, dan verwijder ik ze liever zelf :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In the wild, rabbits are major hosts for Lyme disease and the co-infections. However, a pet rabbit in a raised cage would be at minimal risk. A ground cage would be more exposed to tick habitat but still little risk if the cage were on a sunny lawn.

Zal het even vertalen:

In het wild zijn konijnen een grote drager van de ziekte van Lyme en verspreiden dit ook. Tamme konijnen die in kooien worden gehouden lopen minimaal risico. Konijnen in een buitenkooi lopen een wat groter risico, maar dit is minimaal als de kooi op een zonnige plaats (grasveld) staat.

Beetje vrij vertaald hoor. Maar het stukje zegt dus dat wilde konijnen grote kans hebben om lyme bij zich te dragen en dit ook weer verspreiden. Dit kan dus omdat een niet geĆÆnfecteerde teek dit konijn weer bijt, en hierdoor lyme oploopt en dan weer een ander konijn bijt en deze zo de ziekte van Lyme krijgt. Ik weet niet of Lyme ook nog op een andere manier verspreidt (van moeder op jongen, door dekken of bloed/wonden o.i.d)

Nog een tip: Als wij teken hebben verwijdert, doen we ze in een stukje plakband. Zo stikken ze en hoef je ze niet te pletten o.i.d om ze dood te maken. Door te pletten kun je de ziekteverwekkers ook verspreiden :/

aangepast door ShinLi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal worden mensen per toeval geĆÆnfecteerd met deze bacterie. Zoogdieren zoals, muizen, ratten, konijnen, honden en katten vormen een gastheer reservoir voor deze bacteriĆ«n, waarin zij een chronische bacteriemie (ophoping van bacteriĆ«n in het bloed) veroorzaken, vaak zonder symptomen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit of zat er een kringetje om de plek waar de teek gezeten heeft?

Ik heb bij mijn huidige dieren gelukkig nog nooit een teek gezien, maar de vorige dieren hadden ze wel eens. Daar verwijderde ik ze ook met een tekentang als de teek iets groter was omdat hij dan makkelijker te pakken is en je minder kans hebt dat bijvoorbeeld het kopje blijft zitten. Als het kopje blijft zitten, bijt dat zich dieper in de huid en krijg je een ontstekingsreactie.

Ze zeggen dat hoe langer de teek zit, hoe meer kans op lyme. Maar ik zelf denk dat je vanaf de beet van de teek al kans hebt op lyme omdat de teek dan al een vloeistof inspuit.

Je zou de fabrikant van CDvet kunnen vragen of je CDvet vlo en teek exit mild op je konijnen mag gebruiken. Er staat namelijk wel bij dat het geschikt is voor knaagdieren, maar knaagdieren is een breed woord. Dit spul is wel puur natuur en geef je dmv druppels op de huid.

Er zit geen kringetje op de plek waar de teek heeft gezeten, wel begint daar de bult en loopt door tot tussen zijn ogen! Als ik op de plek voel waar de teek heeft gezeten voel je daar een bult als ik tussen zijn ogen voel voel je dus niet echt een bult maar het zit er wel (zoals te zien op de foto) Ik ga nu naar Bux en dan lekker mijn bed in.. Morgenavond horen jullie weer van mij hoe het met hem gaat.. In ieder geval bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit vond ik er nog over:

Je kan worden besmet door : een tekenbeet (niet pijnlijk, blijft vaak onop-gemerkt), een teek die is besmet door een ziekte-verwekkende bacterie en een teek die langer dan 12 uur op de huid blijft zitten.

Neem een spitse pincet en knijp de teek zo dicht mogelijk bij de huid (dus bij de tekenkop) vast. De pincet langzaam met een draaiende beweging steeds harder trekken. Dan moet de teek er in zijn geheel uit gaan. Blijft de kop van de teek of de zuigsnuit achter, dan zie je nog een zwart puntje. Dat levert, net als bij een splinter, meestal geen groot probleem op. Ontsmet de wond na het verwijderen van de teek met 70% alcohol. Een plaatje is hier te zien.

Eventueel daarna een arts raadplegen. Snel de teek eruit halen met het risico dat de kop afbreekt is belangrijker dat de teek nog uren laten zitten, adviseert een internist van het AMC.

En hier vind je nog veel meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Teken_(dieren)#Teekbestrijding

Verwijderen moet dus wel degelijk :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom beveel ik iedereen dit ding aan: http://img.geocaching.com/track/large/f2602395-5e47-4647-aa12-36dd6b2a3e19.jpg

Pincet kan ik ook niet mee overweg, heb je toch een grote kans dat je een pootje niet meeneemt. Dit ding schuif je zo om de teek, en in Ć©Ć©n vloeiende draaibeweging trek je de teek eruit voor dat het beessie er erg in heeft.

Heb nu Ć©Ć©n keer zelf een teek om me gehad, ik krijg er de kriebels van als ik dr weer aan denk. Was ook nog aan het werk, ontdekte het in de pauze, ding zat op m'n buik. Dus ik moeders bellen om dat groene tekending langs te brengen. Ik wou het echt niet met een pincet eruit trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook zo'n groen ding en inmiddels meerdere keren teken verwijderd van konijnenneuzen. Die rotbeesten zitten hier dus ergens in de tuin.

Na de eerste keer internet afgestruind en de DA gebeld. Die zei dat konijnen geen ziekte van Lyme kunnen krijgen (ze kunnen wel drager zijn, net als de teek zelf). Honden wel, dus die moet je volgens mij anders behandelen.

Ik heb ook nog nooit zo'n bult gehad na het verwijderen. Ik vermoed dat het "gewoon" een reactie op de tekenbeet is, die irriteert.

Wat betreft Lyme: de afwezigheid van een rode kring wil niet zeggen dat er geen Lyme is. Handig om te weten voor jezelf of je hond. Beste manier om te voorkomen is jezelf en hond checken als er teken in de buurt zijn. Dat van die 12 uur is mij namelijk ook verteld.

Als je naar Oostenrijk gaat, kun je van een tekenbeet trouwens ook hele nare dingen oplopen, met hersenvliesontsteking tot gevolg. Dit kan al als de teek je net te pakken heeft gehad. Hoorde ik van mijn huisarts nadat ik in Oostenrijk was gebeten door een teek, terwijl ik niet ingeƫnt was. Niks aan te doen, zei die doodleuk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie informatie.

Morgen ga ik even die groene tekentang halen, lijkt mij wel handiger!

Vandaag hadden we op mijn stage (knaagdieren en konijnenopvang) een ent-ronde. Dit gebeurde door een konijnkundigedierenarts. Ik heb hem gelijk om hulp gevraagt en de foto van Bux laten zien. Hij zei inderdaad dat er zowiezo een reactie was op de tekenbeet en er kan mogelijk een ontsteking ontstaan (of is al aanwezig) Hij zei ook dat als de bult binnen 3 dagen nog niet minder is dan is het duidelijk een ontsteking en moet ik ook gelijk naar hem toe. Ook adviseerde hij mij om Bux 2 dagen pijnstilling te geven en ik kreeg dit ook gelijk mee ( stage had het op vooraad en de dierenarts heeft 4 spuitjes voor me klaar gemaakt).

Vanochtend zag de bult er nog steeds hetzelfde eruit, maar vanmiddag toen ik thuis kwam en hem een pijnstilling wou geven zag ik dat de bult wat minder dik is!!!!!!! Je ziet nog steeds een bult en hij is ook echt nog wel dik maar het zakt nu redelijk naar beneden. Ik heb hem pijnstilling gegeven en ook gelijk weer even zijn neus gecontroleerd.

Hij eet nog steeds zoals altijd en is ook nog lekker vrolijk, hij maakt toch een partij Binky's!

Eigenlijk durf ik hem niet meer in de ren te laten lopen maar doe het toch wel, maar als hij weer zijn hok in moet dan controleer ik hem weer gelijk op teken. En ja hoor vanmiddag liep er dus weer een teek op hem, gelijk van hem af gehaald!

Wat zal ik blij zijn als de ren klaar is!!!!

aangepast door LGBaby20
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gelukkig nog nooit teken bij mijn konijnen ontdekt. Even afkloppen, want ik woon aan de duinen Ć©n ik heb 4 honden die die rotbeesten mee naar huis nemen. (ik krijg alweer jeuk, als ik dit topic lees... getsie!)

Ik heb deze tang:

tekentang.jpg

Werkt ook prima :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga van de week even een andere tekentang kopen!

Met Bux gaat het wel goed, de bult is echt minder dik aan het worden!!

Vandaag zag ik dus weer een teek op bux lopen, weer gelijk van hem afgehaald!

Ik heb hem ook even ondersteboven gehad om hem te checken maar kon geen teek meer vinden!

Groetjes Danique

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga van de week even een andere tekentang kopen!

Met Bux gaat het wel goed, de bult is echt minder dik aan het worden!!

Vandaag zag ik dus weer een teek op bux lopen, weer gelijk van hem afgehaald!

Ik heb hem ook even ondersteboven gehad om hem te checken maar kon geen teek meer vinden!

Groetjes Danique

Ik zou toch echt de CDVET leverancier vragen om advies..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .