Ga naar inhoud

Help, mijn konijn vertikt het om hooi te eten


Lieke en Pip

Aanbevolen berichten

Pip is nu 3 weken hier in huis, een vrolijke 15wk oude voedster. Maar ze vertikt het dus om hooi te eten. Gewoon hooi al geprobeerd maar ook hooi met kamille.

Verschillende manieren van geven geprobeerd:Hooi in ruifje, hooi in een balletje, hooi in een wc rolletje met biks erbij. Maar als ze al 1 sprietje eet is het veel.

Hooi-thee drinkt ze wel goed op, maar om nou dag in dag uit hooithee te maken (het stinkt :beurk::mdr:)

Ze krijgt 30-50gr biks over de dag verdeeld (las hier dat jonkies wat meer mogen, dus vandaar 50gr), iedere avond ook verse groente en af een toe stukje uitgedroogd brood. Eet haar BDK over het algemeen altijd op.

Hoe krijg ik haar aan het hooi???

Iemand nog tips???

ALvast bedankt!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kamille hooi zou ik misschien niet doen, kamille kan een rustgevende werking op de darmen hebben dus handig bij diaree enz. maargoed ze eet het toch niet dus :mdr:

Filie eet ook alleen incidenteel hooi uit haar bal, van de "grond" gaat inderdaad beter maar ook daar heb je dus niks aan..

er zijn twee opties die ik kan bedenken: toch maar wat minderen met de biks om te kijken of ze dan wel hooi begint te eten en andere soorten hooi uitproberen. Je hebt namelijk ook met eucalyptus en ik heb bijvoorbeeld munt/rozebottel hooi. Filie at eerst ook bijna geen hooi, mevrouwtje is kieskeurig ook met groente, maar het munt/rozebottel hooi gaat er prima in dus misschien kan je dat uitproberen :)

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze moeten echt wel hooi eten, soms betekent dat ze dus minder biks moeten krijgen.

Mijn ram heeft nooit veel voer gehad toen hij jong was, omdat hij anders ook vond dat hij geen hooi moest eten. Hij kreeg zo'n 25 tot 30 gram per dag, dan at hij tenminste hooi.

Hooi is namelijk het hoofd voer van de konijnen.

Ook nu krijgen ze nog weinig biks in verhouding met hun gewicht, omdat ze anders opnieuw vinden dat ze geen hooi moeten eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze moeten echt wel hooi eten, soms betekent dat ze dus minder biks moeten krijgen.

Mijn ram heeft nooit veel voer gehad toen hij jong was, omdat hij anders ook vond dat hij geen hooi moest eten. Hij kreeg zo'n 25 tot 30 gram per dag, dan at hij tenminste hooi.

Hooi is namelijk het hoofd voer van de konijnen.

Ook nu krijgen ze nog weinig biks in verhouding met hun gewicht, omdat ze anders opnieuw vinden dat ze geen hooi moeten eten.

Ik weet dat het haar hoofdvoer hoort te zijn, vandaar de vraag voor tips :)

Dan moet ze ook maar eens op een dieet van minder biks.

Hier lees ik veelal 2 voeder-momenten met biks, mag dit er ook 1 zijn? En een ander voeder-moment groente geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat mag er inderdaad gewoon 1 moment zijn waarop ze biks krijgen, dat is wat je zelf het fijnst vindt en wat werkt bij jouw konijn.

Persoonlijk zou ik het inderdaad proberen om wat minder biks te geven, misschien is al dat kruidenhooi niet eens nodig.

Al heb je natuurlijk altijd konijnen tussen zitten die erg kieskeurig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien wat minder biks geven ;)

Ik doe 's ochtends biks, 's middags groente, 's avonds biks.

Dan in de ochtend en avond nog een flesje water, en hooi erbij als het moet.

Ik ga telkens minder biks geven en meer hooi, het gaat er al beter in hier!

Ik gebruik kamille hooi, wat ze denk ik wel lekker vinden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook proberen om de biks tot een minimum te beperken. Ik heb mijn konijntjes gewogen en dan voer afgemeten en ze krijgen het absolute minimum. Ze krijgen dan wel ook nog groenten. maar als ik ze iets meer biks geef dan het minimum vertikken ze om hooi te eten. Niet dat het nu grote hooieters zijn, maar kom, beter iets dan niets...

Het is echt belangrijk dat ze echt hooi eten zodat ze vezels binnenkrijgt, wat niet gebeurt als ze enkel hooithee drinkt.

succes met dat eigenwijs dametje ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ow even over het hoofd gezien: vermits je konijntje nog vrij jong is misschien toch maar niet het echte minimum geven... Maar voor later zou ik dat wel proberen

Ja dat klopt, dat is ook het hele probleem.. Wil haar niet te weinig geven omdat ze nog in de groei is.. Maar ze moet wel haar hooi eten... Nu haal ik iedere dag het oude hooi er onaangeroerd weer uit, ook zonde!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik las dat iemand had geschreven dat ze hooi gaf van de boer ik hoorde van mijn dierenarts data dit erg gevaarlijk kan zijn en zelf dodelijk ik weet niet precies meer waarom dit was maar dacht ik waarschuw je even dan kun je het even op zoeken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook slechte hooieters, ik geef nu rond tienen hooi en groenvoer, en 's avonds rond negen uur nog weer hooi (of eerder als het al op is) en biks.. water vul ik bij zodra ze er door zijn, meestal 1 a 2x per dag zo'n flesje van 300cc (ze zijn met z'n vieren).

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat je ook kan proberen is een vrij groot stuk van haar favoriete groente nemen en daar met raffia hooi rond wikkelen. Om dan bij de lekkere groente te komen, moet ze eerst door het hooi heen. Mijn beestjes krabben het meeste er dan wel af, maar kom, ze eten dan toch ook een (klein) deel op... alles beetjes helpen ... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat je ook kan proberen is een vrij groot stuk van haar favoriete groente nemen en daar met raffia hooi rond wikkelen. Om dan bij de lekkere groente te komen, moet ze eerst door het hooi heen. Mijn beestjes krabben het meeste er dan wel af, maar kom, ze eten dan toch ook een (klein) deel op... alles beetjes helpen ... ;)

Dat is nog een goed idee om te proberen!!

Ik had voor haar ook van de knaag wilgen stokjes gehaald, hoeft ze ook al niet :grrrrrr:

En ondertussen terroriseert ze boel hier lekker :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn dol op takken,.. mits het niet van die uitgedroogde gevallen uit de dierenwinkel is ;)

Ik weet niet hoe vers die van jou waren. Die van mij laten alles vallen voor een in januari gesnoeide appelboomtak.

Ik zou toch kijken of het helpt om het biks wat te verminderen.

Het gevaarlijke in hooi is Jacobs Kruiskruid, daarom moet je hooi halen dat JKK vrij is. Paardenhooi is geschikt, aangezien dit ook zeer gifitig is voor paarden. Verder zelf ook alert op blijven natuurlijk, kan volgens mij ook in DW hooi zitten. Ten slotte komt dat ook ergens van 't land.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn dol op takken,.. mits het niet van die uitgedroogde gevallen uit de dierenwinkel is ;)

Ik weet niet hoe vers die van jou waren. Die van mij laten alles vallen voor een in januari gesnoeide appelboomtak.

Ik zou toch kijken of het helpt om het biks wat te verminderen.

Het gevaarlijke in hooi is Jacobs Kruiskruid, daarom moet je hooi halen dat JKK vrij is. Paardenhooi is geschikt, aangezien dit ook zeer gifitig is voor paarden. Verder zelf ook alert op blijven natuurlijk, kan volgens mij ook in DW hooi zitten. Ten slotte komt dat ook ergens van 't land.

Ik heb ze via Konino besteld (pakje knaaghout), zien er niet uitgedroogd uit.

Hooi is van Hopefarms dus geloof wel goed.

Heel af en toe zie ik haar een sliertje hooi weg knabbelen, maar het blijft nog altijd middelmatig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is nog een goed idee om te proberen!!

Ik had voor haar ook van de knaag wilgen stokjes gehaald, hoeft ze ook al niet :grrrrrr:

En ondertussen terroriseert ze boel hier lekker :whistle2:

hahaha dat herken ik ook: het niets aanvangen met gekochte wilgenstokjes ;)

hier lusten ze enkel takken van een paasboom (wilg), maar ze lusten die dan ook zeeeer graag. wat eens een mooie uit de kluiten gewassen paasboom was, is nu maar een raar geval met een bizarre vorm en overal afgebroken takken :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

gewoon een aantal knot wilgen ( stekken aanplanten

hier staan er momenteel ook 11 stuks .dus met snoeien hoef ik niet zuinig te zijn

en de konijnen zijn er dol op

zelf de kleintjes van 5 weekjes zijn er stapel op..ze krijgen ze meestal savonds hebben ze wat te doen voor de nacht

Link naar reactie
Delen op andere sites

gewoon een aantal knot wilgen ( stekken aanplanten

hier staan er momenteel ook 11 stuks .dus met snoeien hoef ik niet zuinig te zijn

en de konijnen zijn er dol op

zelf de kleintjes van 5 weekjes zijn er stapel op..ze krijgen ze meestal savonds hebben ze wat te doen voor de nacht

Dat is een goed idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .