Ga naar inhoud

Ongerust.. Paar vraagjes..


Lieke en Pip

Aanbevolen berichten

Hallo,

Hopelijk kunnen jullie mij geruststellen.

Sinds 2 weken is Pip bij mij, ze is ongeveer 14-15wk oud.

Toen ik haar net uit haar kooi pakte leek ze een veel dikker buikje te hebben. Toen ze net hier kwam voelde je haar ribbetjes heel goed, nu lijkt dit veel minder te zijn.

Hoe snel komt zo'n kleintje aan?

Helaas niet gewogen toen ze hier kwam (ivm geen goede weegschaal).

Toen ik 2 weken geleden bij de fokker kwam, was ze een beetje vies van de onderkant, de fokker verklaarde dit omdat haar 'zusje' op haar had gereden en haar achterna had gezeten. Ik mag hopen dat het ook echt een zusje is, of kan ze niet zo snel dikker worden als ze zwanger zou zijn (acht die kans ook klein).

Ik heb al eerder een bericht geplaatst over haar urine (vanillevla-kleur). En inmiddels al veel gelezen over voeding, hoeveelheid etc, inmiddels overgestapt op HFST).

Eergister heeft ze eenmaal wat veel witlof en winterpeen gekregen (toen ik nog niet wist dat rustig op te bouwen), waardoor ze gister wat dunnere keutels had. Dus gister hooithee en veel hooi aangeboden. En vandaag heeft ze weer normale keutels, en is al die tijd normaal actief geweest.

Normaal of iets aan de hand?

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je vaste tijden van eten geven?

De kleur urine geeft op zich niet, geeft niks ernstigs aan. Maar let wel op dat het niet teveel is.

Voor groente geld hetzelfde witlof is een ideale groente om mee te starten, winterpeen helaas wat minder omdat er meer suikers inzitten. Een volwassen konijn geef ik max 2 cm per dag en dan liefst nog minder, dus een heel klein stukje om mee te beginnen.

Als Pip goed keutelt en voor eten en drinken komt en niet lusteloos in een hoekje zit is er niets aan de hand denk ik.

het overstappen van brokjes, is dit geleidelijk gegaan en geef je haar niet teveel? precies volgens de verpakking en liefst minder?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jeaninne: Haar buikje voelt soepel.

@Floris en Stijn: ze krijgt op vaste tijd haar eten. omdat ze gister wat dunnere keutels had heb ik haar alleen 's ochtends gegeven. en ze krijgt 50 gram. Sinds vandaag volledig HFST (daarvoor gemixt met gemengd voer).

Winterpeen en witlof kreeg ze beiden ook bij de fokker, en ik weet inmiddels ook hoe ik dit op moet bouwen ipv meteen een blaadje en paar schijfjes geven.

Dankjewel voor de reacties in ieder geval. Ik hou het in de gaten.

Ik heb haar toch even gewogen (vergeten dat ik een unster heb liggen, die ik normaal voor pasgeboren baby's gebruik :mdr:) was wel even stoeien maar ik heb haar gewicht 1,3 kg.

Is dit teveel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal is 50 gram wel wat veel voor zo'n klein ding, maar volgens mij mogen jonge konijnen wel wat meer biks. Waar je dan wel voor moet oppassen is dat ze inderdaad geen zachte/dunnere keutels krijgen en dat ze goed hooi eten. Dus eet je nijn nu niet goed hooi, kun je beter wat minder biks geven. Het is vaak even uitzoeken hoe je konijn op het biks reageert.

Als ze dan nog wat dunnere keutels houdt (of haar bdk niet opeet) zou ik nog minder of even helemaal met groente stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal is 50 gram wel wat veel voor zo'n klein ding, maar volgens mij mogen jonge konijnen wel wat meer biks. Waar je dan wel voor moet oppassen is dat ze inderdaad geen zachte/dunnere keutels krijgen en dat ze goed hooi eten. Dus eet je nijn nu niet goed hooi, kun je beter wat minder biks geven. Het is vaak even uitzoeken hoe je konijn op het biks reageert.

Als ze dan nog wat dunnere keutels houdt (of haar bdk niet opeet) zou ik nog minder of even helemaal met groente stoppen.

Zover als ik hier heb gelezen op BB mag een jonkie wat meer biks hebben.. Op de verpakking staat 30-50gr. Dus vandaar dat ik per dag zo'n 50gr geef. Inmiddels zijn de dunnere keutels ook voorbij.

Ze is nu vrolijk rond aan het sjezen over de mat (bij de achterdeur) en de meest rare sprongen komen te voorschijn :wink2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .