Ga naar inhoud

Maaike heeft gas


Elvje

Aanbevolen berichten

Ik heb weer een heel zielig klein zwart patiëntje.

Zo rent ze achter de voerbal aan en zo werd ze steeds zieker. Hard borrelend geluid uit haar buik, pijn, vreemde manier van zitten... ze wilde niet meer eten (Maaike die niet wil eten :oh: ) En ik mocht haar knuffelen en dat ontspande haar, nou, dan is het dus echt foute boel.

Heb er genoeg over gelezen om te weten dat het waarschijnlijk gas was... Dus dierenarts gebeld en inmiddels zijn we terug.

Maaike heeft gas in de maag, flinke opgezwollen en gespannen maag (als ik het goed begrepen heb, luisteren is op zulke momenten niet m'n allersterkste punt). Arm meisje...

Ze heeft een spuitje metacam gehad, spuitje darmstimulerende middelen. We hebben Carprofen mee (2keer per dag 1ml) en Ciseral natuurlijk. (4 keer per dag 1ml)

Vraag me niet hoe ik dat bij Maaike naar binnen moet gaan krijgen, want Maaike slaat compleet in paniek als mensen aan haar zitten en wat van haar willen.

Verder is ze op hooidieet.

Pfoe, hopelijk is m'n meisje snel weer opgeknapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stukje oud brood mocht ook van de dierenarts... (het was niet de meest kkda van de praktijk)

De pijnstillers werken in ieder geval, mevrouw leeft weer een beetje. Ze kwam net naar me toegestormd (was even beneden geweest eten enzo)... Wat een schat :love:

Milo's eten staat buiten de kamer, maar meneer eet niet zo graag zonder vriendin. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maaike heeft dus de voerbak van Milo gevonden, terwijl ze daar normaal niet komt. Mevrouw had honger en zat met de neus in de voerbak.

Nu zit ze weer aan de goede kant bij het hooi en ze eet wat sprietjes hooi en haar bdk's...

Goed teken lijkt me!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad :D

Ik heb verder geen enkele ervaring met gas bij konijnen... ik zag net wel vieze natte plakkerige keutels op het toilet... zou wel erg snel zijn.

Maar Maaike snapt het fenomeen hooidieet niet. :P Ze zet overal haar tanden in, takken, karton (absoluut not-done natuurlijk)

Wat geknabbel aan een tak laat ik maar, ze duikt ook af en toe met haar neus in het bruine kruidenhooi.

Als ze weer zo echt Maaike is, gaat die Ciseral nog een heel karwei worden vannacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een zwaar uitgehongerd beest hupt ze rond. Hooi van de boer gaat er gelukkig nu goed in, ze eet alsof haar leven er vanaf hangt.

Ze heeft ook een tijdje uit haar waterbak staan drinken, best veel voor één keer. (Ze had dan ook al een tijd niet gedronken natuurlijk...)

Er komen de raarste 'keutels' uit, de boel is dus aan het oplossen. Zo snel, gelukkig!

Heb inmiddels gelezen dat je niet zomaar mag stoppen met darmstimulerende middelen, dus dat gaan we toch echt nog proberen.

Volgens mij ziet dat er goed uit :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb inmiddels gelezen dat je niet zomaar mag stoppen met darmstimulerende middelen, dus dat gaan we toch echt nog proberen.

Dat klopt! Je mag pas gaan afbouwen totdat de keutels weer zo groot zijn als normaal en ook weer net zoveel. Gelukkig vindt Binky de Metocloral en Cisaral lekker en hoef ik dat niet met dwang te geven. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het inderdaad ergens van jou gelezen, maar fijn dat je het even specifiek duidelijk maakt met een herkenbaar punt.

Laat ons hopen dat Maaike dat ook vindt! Maaike denkt alleen maar aan vluchten vanaf het moment dat ze opgepakt wordt of ze moet zó in paniek zijn dat ze zich helemaal overgeeft.

Ik heb haar net toch een SS'je gegeven, omdat ze helemaal wild werd van het voer geluid voor Milo. Ze twijfelt ook of ze m'n kamer uit durft te sluipen om Milo's eten op te eten.

Milo is ook weer zichzelf en natuurlijk heel erg moe na zo'n dag haha.

Ongelooflijk hoe snel ze uiteindelijk toch weer opknappen, daar blijf ik me nog steeds over verbazen. Gelukkig maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maaike heeft inmiddels dus mooie keutels. Zelfs mooier dan Milo momenteel (die eet gewoon gezellig slecht mee ;) )

Ze eet hooi, maar niet in grote hoeveelheden. Ze komt regelmatig even knabbelen. Ze drinkt weer goed. :)

Wat nu? Toch vechten voor de Ciseral of kijken hoe ze zelf ontwikkeld?

Morgen gaan we weer terug naar het gewone dieet, 's ochtends 15 gram HFST voor haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kent je eigen konijn het beste. Ik vind dat met die medicijnen echt een kwestie dat ik niet van achter de computer in kan schatten..

Als je besluit om het wel te geven heb je mss wat aan het volgende.. Ik deed ze altijd in zo'n reis box van de kat. Over die box zat een handdoek zodat het een donker holletje werd. Op die manier werden ze iets rustiger, pakte ik met 1 hand het bekje en met de andere deed ik de spuit achter de voortanden de mond in. Door die box konden ze niet weg duiken en dus ook niet ontwijken.

Succes en sterkte..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dingen toe dienen kan ik op zich wel, Milo werkt ook wel tegen, maar dat lukt wel. Maaike raakt gewoon compleet in paniek en dan maakt het niet uit wat je doet.

Maar mijn gevoel zegt: doe het haar niet aan nu. Ze doet het super.

Ze begint echt gigantisch te boeven op het gebied van eten. Ze overwint zelfs haar angst, want ze hupte net met een broccoliroosje door m'n kamer. Eigenhandig gepikt op terrein waar ze nooit durft te komen.

Ik ga proberen om nog een driewartier wakker te blijven. Blijft ze het goed doen, ga ik slapen. Ik heb niet het gevoel dat dit mij wakker gaat houden en dat zegt bij mij wel wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je!

Ik ga voor de zekerheid m'n wekker zetten voor zo ergens midden in de nacht.

Vooralsnog struikel ik door konijn dat bezeten is van eten. Ze volgt me, bij elke beweging denkt ze dat ze EINDELIJK eten krijgt. Ze kijkt verlangend. Hoe kweek je schuldgevoel bij je baasje? :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had m'n wekker gezet om 4uur, maar ik ben om de 2 uur wakker geweest en elke keer als ik wakker was, hoorde ik Maaike knabbelen. Maaike is steeds levendig geweest en actief.

Vanmorgen vroeg ook, erg levendig en meteen paraat om te bedelen. Ik heb ze minder biks gegeven voor de zekerheid en dat ging vlot naar binnen. Hoorde daarna nog 3 keer geborrel, maar verder niets. Dat is ook alweer twee uur geleden.

Ze is erg actief, stuitert maar rond, hangt nog steeds overal met haar tanden aan. Hooi wordt dan weer iets minder gegeten, maar ik zal zo weer een lekkere pluk boerenhooi halen. Ze eet liever tak. (Altijd een beetje anders doen dan baasje wil natuurlijk)

Er komen nog steeds keuteltjes ^^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad :) Hier is het weer alsof er nooit iets is gebeurd, behalve dan dat ze nog steeds achter me aan hupt voor eten :P

Misschien komt het toch door de verharing. Ik heb vandaag eens goed door haar vacht gewoeld, ook tegen de haren in, en er kwam toch best wel wat uit.

Qua voer hebben ze niets anders gehad, en al helemaal niets waar ze op reageren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .