Ga naar inhoud

ernstig of niet? graag wat tips!


joyce_

Aanbevolen berichten

hallo allemaal,

ik heb even wat advies nodig over het volgende;

gisteravond hoorde ik dat de buik van één van mijn konijnen heel veel geluid maakte, zo'n borrel geluid zoals wij mensen wel eens hebben, maar dan echt heel luid. ik dacht eerst zelfs dat het water was dat door de verwarmingsbuizen liep.

ik heb gister al het een en ander opgezocht en kwam toen uit op gas/verstopping.

ik heb toen meteen gekeken of hij nog had gekeutelt, maar dit is lastig te zien met twee konijnen die het in dezelfde bak doen. wel zag ik alleen keutels van klein formaat, naar mijn gevoel dus alleen van de ander. ik heb toen geprobeerd hem wat brokjes te geven, hij at er één en toen niet meer (maar dat kan misschien ook komen omdat hij net gegeten had?) adijvie at hij wel op. ik heb toen even zijn buik gemasseerd en toen kwam er één vieze plakkerige trosje keutels uit (leek meer een blindedarmkeutel).

vanochtend nog steeds alleen kleinere keutels. ik heb de konijnen toen apart gezet zodat ik kan zien hoeveel hij nou werkelijk keutelt. ik heb hem vanochtend wel wat brokjes zien eten, en ook hoor ik het geluid niet meer zo als gisteravond.

maar hij heeft van 9 uur vanochtend tot nu nog maar ongeveer 20 keutels gedaan, een paar kleine, een paar normaal formaat maar meer ei vorm dan rond en een beetje plakkerig, en één vieze blindedarm achtige keutel.

wat kan nu het beste doen? ik weet dat als hij stopt met eten/keutelen dat ik dan met spoed naar de dierenarts moet. maar omdat dit niet het geval is weet ik niet of het ernstig is? ik wil hem natuurlijk ook geen onnodig stress bezorgen van zo'n autorit enz.

de konijnen wonen trouwens binnen, hij heeft geen extreem koude oren of iets.

sorry voor het lange verhaal maar ik maak me toch wel zorgen! hopelijk heeft iemand tips? :frown:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben toch maar even naar de dierenarts geweest omdat het geluid weer terug kwam en hij toen straks geen nieuwe keutels had geproduceerd, en ook niet had gegeten

het bleek toch gas. hij heeft 2 spuiten gehad, pijnstiller en één om de darmen weer op gang te brengen. zijn darmen waren leeg dus hij had al een tijdje minder gegeten dacht ze. ook heb ik dwangvoeding meegekregen, ze heeft voorgedaan hoe ik het moet geven.

ik heb metocloral drops (om maagdarmkanaal te stimuleren) meegekregen om 2 keer per dag voor de maaltijd te geven, en metacam pijnstilling 1 keer na de maaltijd. dit moet ik geven tot hij weer voldoende zelfstandig gaat eten. eigenlijk moet het eten morgen al gewoon weer beter gaan, ik heb hem net al wel wat hooi zien knabbelen

ik dacht ik laat het jullie toch nog even weten, voor als andere met een soortgelijk probleem te maken krijgen. er werd mij namelijk verteld dat ik niet veel langer had moeten wachten! nu hopen dat hij weer de oude wordt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor jullie reacties!

het gaat al iets beter, hij heeft al wat meer gegeten uit zichzelf maar nog niet genoeg dus ik moet nog wel even bijvoeren. alleen vind hij dit echt niet leuk, wel een beetje een ramp.

gelukkig likt hij het medicijn wel zelf van het spuitje, dit deed hij bij mijn eerste poging dwangvoeren ook met het voer, maar nu niet meer :no:

ik heb toen straks wel wat van het dwangvoer papje op een stukje banaan en komkommer gedaan, en toen at hij het wel. neem aan dat dit ook gewoon mag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .