Ga naar inhoud

Weekendje weg, geen oppas


Doedelsanne

Aanbevolen berichten

Hallo medekonijnenknuffels,

Volgend weekend wil ik een weekendje weg met mijn vriend, maar we hebben geen oppas voor de konijnen. Ze krijgen bij ons twee keer per dag voer (aangepast aan hun gewicht) en dat eten ze heel gulzig op. Verder hebben ze natuurlijk altijd voldoende hooi en water tot hun beschikking.

We vertrekken op zaterdagchtend (dan kunnen ze nog eten krijgen) en komen zondagavond terug. Het gaat dus om de zaterdagavond en zondagochtend dat we geen eten kunnen geven. Zaterdagochtend al voer geven voor 's avonds en zondagochtend vind ik eng, omdat ik bang ben dat ze het in één keer opeten en dan ziek worden..

Het alternatief is om ze alleen voldoende hooi en water te geven, want daar worden ze niet ziek van, maar dat vind ik ook een beetje zielig en ik weet niet of dat kwaad kan (buiten dat ze stikchagrijnig zullen worden..).

Wie weet raad??

Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, ik zou echt iemand zoeken.

Konijnen zijn delicate beestjes... wat als ze alles op hebben en ze nog meer dan 12 uur moeten wachten? Dan zit je serieus in de gevarenzone... En inderdaad, als er eentje ziek wordt. Het zijn gevoelige beestje bij wie het erg snel kan gaan. Zeker als de dingen net een beetje anders gaan dan normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb dat ook weleens gedaan, toen gingen we vrijdagavond weg en kwamen we zondagavond terug, had alleen oppas in de vorm van iemand die op zaterdagmiddag eten en drinken kwam geven. Ze krijgen hier ook drie keer per dag eten, en toen dus maar een keer per dag. En op zaterdag rond 12.00 en op zondag pas weer om 19.00. Verschilt niet zoveel met jouw planning denk ik.

Ik heb toen een stuk of 6 wc rolletjes gemaakt, met een paar brokjes in het midden en de zijkanten dichtgemaakt met een pluk hooi. Drie voor de eerste nacht en drie voor de 2e nacht. Verder gezorgd voor twee flesjes en een bakje drinken, en nog extra hooi gegeven. Nijnen zaten er prima bij toen ik terug kwam.

Je zou ook nog kunnen kijken naar zo'n voer-ding met timer die je voor katten hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi DoedselSanne,

Ik heb me net aangemeld op BB, maar kijk al een tijdje mee. Wij hebben 4 konijntje thuis, al jaren, en zijn er erg gek mee.

Wat men hier al zegt, je moet ze niet te lang alleen laten want voordat je het weet is er iets ergs gebeurd; dan kun je beter

hebben dat iemand in kan grijpen.

Mocht je in Utrecht wonen, dan zouden wij misschien iets voor je kunnen betekenen. Mail ons dan maar.

Niet alleen laten hoor! echt niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Janetd: nee, dat zou ik ook niet snel doen. Aan de andere kant, ik ben er ook een beetje huiverig voor dat mocht er iets met iemand anders' konijntje(s) gebeuren als ik ervoor zorg, ik zou het mezelf niet kunnen vergeven (net zoals er met onze eigen konijntjes iets zou gebeuren).

Maar ja...je doet je best. Maar je hebt gelijk, op beide dingen die je zegt. Hoe dan ook, we zijn altijd welwillend. Zelf zitten we ook weleens omhoog en dan is het fijn als je hulpt hebt. Meestal is dat bij ons familie gelukkig :-)

aangepast door kris
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kris, bedoelde de opmerking in het algemeen ;) , ik ken niemand hier persoonlijk en zou dus niet zomaar iemand via een forum in mijn huis laten . Al zijn er hier wel die elkaar kennen (bv via meeting) en dan zou ik het dus eerder doen.

Maare kunnen de konijnen niet gewoon gezellig mee het weekend :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kris, bedoelde de opmerking in het algemeen ;) , ik ken niemand hier persoonlijk en zou dus niet zomaar iemand via een forum in mijn huis laten . Al zijn er hier wel die elkaar kennen (bv via meeting) en dan zou ik het dus eerder doen.

Maare kunnen de konijnen niet gewoon gezellig mee het weekend :mdr:

Dat zou bij mijn ram dus echt niet gezellig mee zijn... Zodra hij uit zijn vertrouwde omgeving gehaald word, stopt hij met eten en kan ik aan de dwangvoeding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou bij mijn ram dus echt niet gezellig mee zijn... Zodra hij uit zijn vertrouwde omgeving gehaald word, stopt hij met eten en kan ik aan de dwangvoeding.

Nee das dan idd geen optie, maar er zijn toch best veel mensen die hun konijnen regelmatig mee op reis nemen?

Maarja je weet pas of je konijn er tegen kan als je het probeerd ,misschien zijn de nijnen van TS heel relaxed en kan het wel.

Babs kan ik overal neer zetten , als er maar eten is is ze happy :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee das dan idd geen optie, maar er zijn toch best veel mensen die hun konijnen regelmatig mee op reis nemen?

Maarja je weet pas of je konijn er tegen kan als je het probeerd ,misschien zijn de nijnen van TS heel relaxed en kan het wel.

Babs kan ik overal neer zetten , als er maar eten is is ze happy :mdr:

wij hebben onze konijnen vorig weekend nog meegenomen naar een vakantiehuisje, ging hartstikke goed:yes:

Maar je kunt ze natuurlijk niet meenemen in een hotel of zo. Maakte me zorgen hoe het onderweg ging,we stonden in de file maar wat denk je?Ze lagen gewoon lekker te dutten:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik in een ander topic al zei, mijn schoonbroer is eens een weekje naar Frankrijk geweest en ik vroeg gewoon hoe zij dat deden ivm opvang voor hun konijn.. wel zei die, we geven korrels voor een week en voor de zekerheid nog 3 kommetjes extra en dan 3 flessen water.. ik wist niet wat ik hoorde zo zielig!!!!

Als ik dat zou doen , allee ze eten hier bijna alles ineens op.. niet te doen gewoon.

Mss eens aan een buur vragen ofzo om snel even eten te komen brengen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor één nachtje weg zoals in dit geval laat ik mijn konijnen gerust alleen.

Normaal krijgen ze twee keer per dag bix en 3x groente, in het geval dat we weggaan krijgen ze hun normale portie biks en groente voordat we weggaan, en verder 'verstop' ik nog her en der kleine beetjes (o.a. met wc rolletjes, of onder in hun hooibak, etc) die ze dan vanzelf tegenkomen gedurende de dag.

En ik zorg gewoon dat ze mega-veel hooi hebben en genoeg water.

Konijnen zijn delicate beestjes, maar zolang ze in hun vertrouwde omgeving hun vertrouwde voer krijgen en verder gewoon hooi, kunnen de mijne daar prima tegen! Ik ga voor één nachtje weg in ieder geval niet met ze zeulen naar een oppas.

2 nachtjes is een ander verhaal, dan gaan ze naar een oppas, maar voor de situatie zoals beschreven blijven ze dus gewoon thuis. En ik ben best vaak zo even een nachtje van huis in het weekend. Nog nooit iets gebeurt. Tuurlijk kunnen ze ziek worden of zo, maar dat kunnen ze ook als ik naar m'n werk ben, en als het gebeurt als ik net de deur achter me dichttrek 's ochtends ben ik ook te laat thuis om ze te helpen waarschijnlijk. Maar zolang ze kerngezond ogen, ga ik me geen zorgen lopen maken om ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier komt mij moeder elke dag als we weg zijn.

en ze blijft dan ook een paar uurtjes in huis.

meestal komt ze dan om een uur of 11 en dan krijgen ze biks en hooi en dan gaat ze meestal om 16:00u en dan krijgen ze de rest van de bix en hooi.

dan drinkt ze hier wat en ik zorg voor lekkere dingen en dan kijkt ze hier tv of leest een boek en vraagt een vriendin hier op de koffie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .