Ga naar inhoud

Is groenvoer echt nodig?


Teddynijnen

Aanbevolen berichten

Ik heb 4 konijnen. 's Morgens krijgen ze allemaal een blaadje andijvie, blaadje witlof en een halve waspeen of een schijf winterpeen. Ze krijgen dit ongeveer al 9 maanden, ik heb de hoeveelheid groente opgebouwd enz. 's Avonds krijgen ze hun voer 25 g per kg (supreme russel tasty bites). Er hangt altijd een gevulde bal met hooi. Nu het zo koud is buiten geef ik ze 's avonds extra andijvie of witlof. Maar nu heeft 1 konijn erge plakpoep. Ze heeft dit achteraf gezien vaker. Ik denk dat het door de groente komt. Is de groente echt nodig? Of kan ik beter het voer in 2 keer geven en de groente achterwege laten? Dit konijn eet ook weinig hooi. Ze trekt het alleen uit de bal om er vervolgens op te gaan zitten :whistle2:

Wie kan mij helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn er sommige mensen die helemaal geen groenvoer meer geven omdat konijnen er steeds plakpoep kan krijgen. Dan zou ik het ook niet meer geven, als het steeds zo veel effect heeft op een konijn. Als, wat je nu steeds gaf, steeds goed ging zou ik dat zo houden en niet meer veranderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn er sommige mensen die helemaal geen groenvoer meer geven omdat konijnen er steeds plakpoep kan krijgen. Dan zou ik het ook niet meer geven, als het steeds zo veel effect heeft op een konijn. Als, wat je nu steeds gaf, steeds goed ging zou ik dat zo houden en niet meer veranderen.

Ik ben er 1 van ;) Heel af en toe geef ik een klein beetje, maar meestal niets omdat mijn ram zijn bdk's anders laat liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook gestopt met groente mijn voedster kreeg er last van :$

Geen plakpoep maar toch soort krampjes denk ik

Mijn ram is er niet gek op

Heb mijn kkda gebelt en die zij het kan gewoon :yes::yes:

Geef goede kwaliteit hooi

Vindt het wel jammer dat het niet kan

Maar tot nu toe heeft ze geen last meer gehad

Maar nu denk ik wel krijgen ze genoeg vocht binnen met dit weer

Ik loop de hele dag water te verversen :mdr::mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vrouwtje had ook altijd plakpoep.. en ik gaf verschillend soort groente..kruiden, gedroogde kruiden etc

Nu geef ik nog alleen maar winterwortel, brokken; hope farms super trio en compact gras (klein bakje) en hooi en dit gaat super zo!

Misschien dus gaan beperken tot 1 soort groente... dat zou misschien kunnen helpen tegen plakpoep. Ik heb voor winterwortel gekozen omdat dit niet te duur is en het gehele jaar door te krijgen is, mijn DA raadde dit ook aan te geven. En die van mij doen het er dus goed op!

Ik geef ze 200 gram winterwortel per dag en ze wegen beide bij elkaar 4,5 kilo en ze doen het super hierop!

Je zou dan het soort groente wat je wilt gaan proberen langzaam kunnen opbouwen. Andijvie kan trouwens ook plakpoep veroorzaken, zit veel vocht in.

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, dank jullie wel voor de vele reacties. De hoeveelheid brokken mag 20 - 25 gram per kilogram lichaamsgewicht. Ik kan inderdaad ook hiermee minderen als de bd keutels niet gegeten worden. Dat ga ik de komende dagen eens bekijken:p. Verder ben ik net terug van de winkel... Heb maar weer wat drinkflessen gehaald. Er waren er 2 kapot gevallen en de rest was weer een klont ijs:whistle2:. Nu hangen er flessen water buiten, en op het aanrecht staan flessen ijs te ontdooien voor straks:mdr:. Ik ga stoppen met de groente, kijken hoe dat bevalt. Moet ik dit nog afbouwen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft de groente niet af te bouwen, zeker niet als ze het er niet goed op doen.

Mijn ram kan overigens ook niet tegen bepaalde kruiden. Brandnetel gaat bijvoorbeeld ook niet goed, waardoor bepaalde hooi ook niet goed ging. Andere hooi soorten wilde hij niet, tenzij het flink aan de prijs was (echt alsof hij het erom deed :P). Maar nu gebruik ik een lekker goedkoop hooi en heb geen problemen meer, behalve dat ik heel regelmatig hooi moet kopen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn er sommige mensen die helemaal geen groenvoer meer geven omdat konijnen er steeds plakpoep kan krijgen. Dan zou ik het ook niet meer geven, als het steeds zo veel effect heeft op een konijn. Als, wat je nu steeds gaf, steeds goed ging zou ik dat zo houden en niet meer veranderen.

Ik geef alleen witlof omdat Miep plakpoep krijgt van alle andere groenten! Ze krijgen een klein beetje SS s' morgens, half standaardbakje met zn 2en, en allebei een gemiddeld stronkje witlof en onbeperkt kruiden hooi van bowitz wortelhooi... Dat vinden ze het lekkerste en vallen ze op aan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef alleen witlof omdat Miep plakpoep krijgt van alle andere groenten! Ze krijgen een klein beetje SS s' morgens, half standaardbakje met zn 2en, en allebei een gemiddeld stronkje witlof en onbeperkt kruiden hooi van bowitz wortelhooi... Dat vinden ze het lekkerste en vallen ze op aan!

Bij ons kan Dupke alleen tegen winterwortel en ik vind dat niet erg want ik kan ze nu wel iets aan groente geven zonder dat zij onder de poep zit en dat is fijn! En witlof is ook fijn want dat kan je ook het gehele jaar door krijgen :)

Voor mijn gevoel moet ik ze ook wat groente geven bij de brokken ; zekers als ik zie hoe ze erop af vliegen zoals jij ook al aangeeft.:)

Fijn dat die van jouw iniedergeval tegen witlof kunnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

gemiddeld stronkje witlof bij Boseetje

200 gram winterwortel per dag en ze wegen beide bij elkaar 4,5 kilo bij anke 1985

Als ik het zo lees geef ik wel heel weinig wortel / witlof? Per konijn een schijfje (1 cm dikte) winterpeen en 1 blaadje witlof......

Is het een idee, als ze het hier goed op doen, om hier meer van te geven?

aangepast door Teddynijnen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hier een konijn plakpoep heeft (gebeurt nogal vaak de eerste paar dagen in het pension omdat de gemiddelde eigenaar veel te veel voer/wortel/brood/snoep voert), stop ik als eerste met biks. Groente blijf ik gewoon geven en dat gaat prima. Zodra de plakpoep over is bouw ik de biks weer op tot ongeveer 15g/kg konijn. Het is jammer als je konijn niet gewend is aan groenvoer want dat is vaak het eerste wat ze eten na ziekte e.d.

Met wortel zou ik voorzichtig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan altijd meer groente gaan geven.. maar je moet kijken wat jezelf wilt en de hoeveelheid waar je konijnen het goed op doen.

Hier deden ze het helaas niet goed op andere groente, kruiden. Ik gaf ze eerder witlof, andijvie, komkommer, courgette, peterselie, basilicum, paksoi, spruitjes soms wat appel maar dit bezorgde meer stress dan wat anders want hoe weinig ik ze er ook van gaf.. dupke had altijd plakpoep en kon dus om de dag gewassen worden. Nu doen ze het super op winterwortel en ik heb besloten niet verder te gaan proberen etc.. want ik ben hier al 2 jaar mee bezig geweest.

Nu heeft dupke nagenoeg nooit meer plakpoep. En ben gaan kijken hoeveel wortel ze kan verdragen en vond 200 gram per dag voor 2 konijnen die bijelkaar 4,5 kilo wegen genoeg.. ze mocht wat bijkomen en dat is ze ook; ze weegt nu mooi rond de 2 kilo terwijl ze eerst 1,6 kilo woog en echt te smal was maar dit kwam doordat ze geregeld ziek was etc.. en ze blijft nu heel netjes op gewicht en het gaat nu heel goed met haar.. en met dit eetpatroon zo

Je moet kijken wat voor jouw en je konijne het beste werkt

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .