Ga naar inhoud

Plakpoep


danjoy

Aanbevolen berichten

Ik heb 2 konijnen, een ram en een voedster.

De ram is nu 1,5 en de voedster is een 7 maanden.

De voedster heeft ineens sinds een dag of 4 last van plakpoep.

Ze zitten beide in een hok (binnen) en krijgen onbeperkt hooi en dat eten ze ook alle 2 vanuit hetzelfde bakje.

Ze krijgen iedere dag om 17.30 hun droogvoer en dat is zo'n standaard konijnenvoerbakje (rond) met een klein laagje dat de bodem net bedekt is en ze eten ook alle 2 uit hetzelfde bakje.

Voorheen hadden we 2 voerbakjes, maar dit was totaal niet aan te leren om ze alle 2 uit hun eigen bakje te laten eten. Ze gingen altijd bij elkaar zitten om te eten. Dus toen over gegaan op 1 bakje en dat is (sinds ze bij elkaar zitten in 1 hok, nu zo'n 5 maanden) altijd goed gegaan en ook nooit echt last van plakpoep gehad.

Normaal gesproken krijgen ze iedere dag als we naar bed gaan (rond 23.00 / 00.00) alle 2 1 snoepje (Beaphar knabbel sticks of rounds) en zo nu en dan krijgen ze savonds ook eens zo'n houtstokje en eten ze dat shors ervan op.

We zijn nu al gestopt met die stokjes en geven ze (tot nu toe) iedere nog maar een half snoepje per dag.

Ook dit helpt niks.... de voedster blijft plakpoep houden.

Het gekke is wel, overdag heeft ze nergens last van en laat ze gewoon keutels vallen. Alleen als we sochtends uit bed komen ligt het hele plankje (waar ze op liggen) helemaal onder de plakkaten plakpoep.

Wat ik nu wil gaan proberen is om de voedster uit het hok te halen en de ram alleen droogvoer geven zodat de voedster er niet bij kan en dus ook niets ervan eet. Anders weet ik het ook niet meer...

Me vriendin is naar de dierenwinkel geweest daar adviseerde ze om een wormenkuur toe te dienen (pipet in de nek spuiten). Maar als ze wormen zou hebben dan lijkt me dat ze de hele dag plakpoep heeft en dat is niet zo.

Heeft iemand misschien nog tips wat we zouden kunnen doen?

Alle tips/suggesties en advies is welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ze de blindedarm keutels niet opeet omdat het de rest van de dag goed gaat

Ik denk dat ze dan nog teveel biks krijgt

Welke biks geef je en hoeveel

Het is 20 -25 gram per kilo dat je konijn weegt

Mijn voedster eet erg snel ik geef wel ieder een eigen bakje en blijf erbij zitten anders eet ze zijn portie ook nog op

Ik geef twee ker per dag biks somrgens 20 -25 gram en smiddags dat is per konijn

Mijn ram weegt 2.5 kilo

Mijn voedster 2.1 kilo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat hier ook met een voedster gehad. Het eerste wat je kunt proberen, en dat kan samen met het rammetje, een paar dagen op hooi en kijken of het verbetert. Zou dat niet verbeteren dan kun je de keutels ook bij de da even laten controleren .

Zo kun je coccidiose en evt wormen uitsluiten ( wormen zijn moeilijk te zien heb ik berepen als de keutels niet vers zijn) .

Ik heb de voedster ook even een check up gegeven bij de da omdat ik de plakpoep niet wegkreeg. Wordt nu langzaam aan minder gelukkig en haar apk was heel goed :mdr:.

Dus eerst met hooi proberen want kan een voedingsreactie zijn en dat verdwijnt met alleen hooi vrij snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat hier ook met een voedster gehad. Het eerste wat je kunt proberen, en dat kan samen met het rammetje, een paar dagen op hooi en kijken of het verbetert. Zou dat niet verbeteren dan kun je de keutels ook bij de da even laten controleren .

Zo kun je coccidiose en evt wormen uitsluiten ( wormen zijn moeilijk te zien heb ik berepen als de keutels niet vers zijn) .

Ik heb de voedster ook even een check up gegeven bij de da omdat ik de plakpoep niet wegkreeg. Wordt nu langzaam aan minder gelukkig en haar apk was heel goed :mdr:.

Dus eerst met hooi proberen want kan een voedingsreactie zijn en dat verdwijnt met alleen hooi vrij snel.

Het kan ook aan het voer zelf liggen,, ik heb gehoord dat iemand voer gebruikte waardoor ze enorme plakpoep kregen, en daarna ging ze SS voer gebruiken, en toen was het helemaal over,,, SS is wel duur, voor zo'n 3 kg betaal je 10 tot 20 euro ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik alleen hooi geef dan gaat het wel goed...

Maar zodra ze maar een klein stukje van je een snoepje krijgen of groenvoer, dan gaat het mis!

Ze krijgen geen groentes, heeeel af en klein plakje komkommer of een heel klein stukje peen, maar dat is verwaarloosbaar. Maar als ze dit kregen hadden ze geen plakpoep.

Ze hebben alle tijd al deze snoepjes en groenvoer, nog nooit geen exhte last van plakpoep gehad... maar nu dus ineens wel.

Er is dus kwa voer niets veranderd... ook niet kwa hoeveelheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .