Ga naar inhoud

Konijnen eten slecht door wormen?


Polly

Aanbevolen berichten

Twee van mijn konijnen, Levi en Loeky eten slecht en zijn ook afgevallen. Gister heb ik wormen ontdekt bij Loeky. De dierenarts heeft panacur voor mij besteld en die kan ik vanavond ophalen. Alle 7 gaan ze dan 14 dagen aan de panacur. Nu hoop ik dat het aan de wormen ligt en ze gaande weg weer beter gaan eten en aankomen. Ze hebben het minst trek in brok. Ze eten er wel van, maar hooguit een aantal. Ze eten wel hooi en wat van hun groente( Andijvie,witlof en wortel). Geef ze ook wat gras erbij. Dit gaat er vooral bij Levi goed in. Basilicum en peterselie eten ze ook. Heb nu 3 soorten brok in huis SS, Hf en Cuni Complete. Levi wil al lange tijd geen SS meer eten. Na bezoek aan de dierenarts en narcose om zijn gebit is goed na te laten kijken(hele kleine haakjes, maar volgens de dierenarts kon dat het probleem niet.) Hij at wel goed hooi en wortel ook. Zijn buik voelde goed, hij keutelde goed, dus was hij waarschijnlijk gewoon uitgekeken op zijn brok. Heb toen HF aangeschaft, dat ging goed. Nu die weer niet zo'n zin had in brok, ook cuni complete aangeschaft, dat ging goed, maar nu wil ie alleen nog maar HF. Loeky geeft hier nu ook de voorkeur aan.

Weet iemand of wormen te maken kunnen hebben met slechte eetlust? Heeft iemand dit zelf ook meegemaakt? Laten ze hun brok dan liever liggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts zegt dat het wel kan dat ze minder eten als ze wormen hebben, maar kan ook een andere oorzaak zijn.

Morgen krijgen ze hun eerste dosering en dan maar hopen dat het wat gaat doen. Ze eten in ieder geval en dat is het belangrijkste. Mijn andere konijn is ook wat magerder geworden(hij zit niet bij het 5 tal), maar die eet als de beste. Kunnen bij hem ook wormen zijn. Ieder konijn zal wel weer anders reageren en als het aan wormen ligt, ligt het ook aan de ernst van de besmetting. We kijken even of de kuur wat gaat doen. Zo niet dan gaan we naar de dierenarts voor verder onderzoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doerakje had afgelopen zomer ook wormpjes (pinworm), zijn eetlust was er echter niet minder om. Na de eerste keer geven van panacure had meneertje heel wat wormpjes in zijn ontlasting. De dag erna ook, daarna werd het minder en na drie dagen geen wormpjes meer. De overige dagen is volgens mij alleen om herbesmetting via eitjes te voorkomen....

De DA gaf aan dat als ze langere tijd wormpjes hebben ze inderdaad wat magerder kunnen worden, de vachtkwaliteit kan afnemen en meer kwaaltjes kunnen krijgen....

Na 14 dagen was hij worm vrij.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo vandaag alle konijnen gewogen en hun eerste panacur gegeven. Vond alleen Levi zijn gewicht te laag, maar hij was niet meer afgevallen na de laatste keer wegen gelukkig. Zijn vacht ziet er inderdaad niet mooi uit, dus dat zou goed door de wormen kunnen zijn. De andere hadden een prima gewicht, sommige zelfs wat te zwaar. (Voer ze de afgelopen dagen ook wat extra brok) Dat Bounty is aangekomen ben ik erg blij mee, ze zit na lange tijd kwakkelen eindelijk weer op haar oude gewicht 2,4 Joepie! De dierenarts heeft haar nooit te mager gevonden. Maar ik zag haar liever wat dikker. Sinds december viel me op dat ze er beter uit ging zien en een mooie dikke vacht had gekregen. De weegschaal bewees het 2,3. Het doet me goed dat ze er weer uitziet als een gezond konijnen. Vorig jaar heb ik namelijk meerdere keren gedacht dat ze er tussenuit zou piepen.

aangepast door Polly
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .