Ga naar inhoud

HELP Advies nodig


linlovesrabbits

Aanbevolen berichten

Hallo!

Ik heb vanavond de hokken van mij konijnen verschoont en ik kwam erachter dat 1 konijn niet helemaal lekker was en ze bleef ook in haar nachthok zitten. Terwijl ze meestal wel wat actiever is.

Ik heb haar opgepakt en even op de grond gezet.. toen voelde ik al dat ze wat was afgevallen. Ik zette haar neer en ze begon te lopen. Maar wel wankelend.

Ik heb haar naar binnen gebracht om haar even goed te bekijken. Buik voelen, tanden kijken. Maar ik kon zo niks raars vinden.

Toch ben ik zelf een beetje bang dat ze een longontsteking heeft.. haar neusje was niet heel nat maar wel rood.

Ik had nog antibiotica en pijnstillers liggen dus ik heb haar daar wat van gegeven voor het zekere en heb brokjes fijngemalen met water en haar dat gegeven zodat ze in ieder geval wat eten en vocht binnen krijgt.

Ik heb haar in de bijkeuken gezet in een binnen kooi met stro en handdoeken voor warmte. Ik zag dat ze net wel een stukje komkommer heeft gegeten.. en ook heeft ze gewone ontlasting.

Nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen.. ik bel morgen ochtend wel mijn dierenarts. Maar komt dit iemand bekend voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heeft ze last van haar gebit? Dat kan in ieder geval verklaren waarom ze de komkommer wel eet, dat is wat zachter.

Ik zou verder niet zo goed weten wat het is. Wel goed dat je haar wat warmer hebt gezet. Konijnen die ziek zijn kunnen zich niet zo goed warm houden. Ik zou haar deze nacht goed in de gaten houden. Als ze het koud heeft ( koude oortjes) kun je een frisdrankfles vullen met warm ( niet te) water zodat ze zich daaraan kan warm houden.

Als je het niet vertrouwd, zou ik de dierenarts bellen.

Lastig hè, dat dieren niet kunnen praten. Zou het af en toe zo veel makkelijker maken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ nicky

Daar heb je aan de ene kant wel gelijk in.. maar ik dacht eigenlijk dat het niet echt schade aan kon richten en ik dacht ik geeft het maar uit voor zorg. ik vind het zo moeilijk. het kan ook heel snel gaan bij konijnen, voor dat je het weet is ze er al niet meer.

En het is ook gewoon vervelend dat ze indd niet kunnen praten.. zou het allemaal een stuk makkelijker maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ab is niet bepaald onschadelijk bij konijnen. Het beinvloed de darmflora op een negatieve manier, waardoor een konijn aan de diarree kan gaan..

En wat ik dus eerder aangaf dat ziekteverwekkers imuun kunnen worden..

Mijn advies is echt om nooit zelf te dokteren met ab. Als je je zoveel zorgen maakt, maak dan gewoon direct een afspraak met de da.. Die werken namelijk ook op de vrijdag avond..

Maar hoe is het vanacht gegaan? Wat zei de da?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer wat geleerd, zal het niet meer doen haha

Maar ik heb vanochtend gelijk gebeld en ben er vanmiddag heen gegaan.

Vanochtend zag ik dat ze helemaal niks gedronken had dus heb ik haar met een spuitje wat vocht ingediend oraal.

Het viel me al op dat ze haar hoofdje wat scheef hield. Ben dus opnieuw gaan googlen en zag staat torticollis. En de dierenarts heeft het ook bevestigd. Ik heb medicijnen mee gekregen en dwangvoer. Met een maand zou het al een stuk beter moeten gaan.

Ik heb nu een bakje water staan omdat ze door de evenwichtstoornis niet goed kan richten op het drink flesje.

Ook heeft ze vandaag alweer wat gegeten. Toch geef ik met een spuitje wel een paar keer water per dag, ben bang dat ze anders te weinig binnen krijgt.

Kans is groot dat ze het red, ik hoop het het echt want dit is wel een speciaal konijn voor mij. Het eerste jaar was het namelijk een heel bang konijn hield niet van aandacht. En de laatste 2 jaar zijn we echt na elkaar toe gegroeid. het is echt mijn oogappeltje haha.

ik wil jullie bedanken voor de reacties.. was vandaag toch wel heel gestressd hoor. ging er bijna al vanuit dat het echt mis was.

Van de week in namelijk mijn hamster overleden. het is maar een hamster maar als je ziet dat een dier pijn heeft of het echt moeilijk heeft vreet dat echt aan mij. Maar dat zullen jullie het wel met mij eens zijn hahaha anders zaten we niet op dit forum. ik zal nog wel een bericht plaatsen over een tijdje hoe het is afgelopen! maar ik heb goede hoop!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Torticollis is draainek en is één van de mogelijke symptomen van EC ;). Let dat de behandeling zeker bestaat uit Panacur (of Albendazole ipv Fenbendazole), Baytril (ab) en Metacam (of andere pijnstiller/ontstekingsremmer met hetzelfde werkzame bestanddeel zoals Loxicom, Meloxivet, Meloxidyl).

En inderdaad nooit experimenteren met ab hoor, vaak wordt een te korte kuur en/of onderdosering gegeven wat alleen maar schadelijk is en acute ziekten vragen meestal niet eens een behandeling met ab. Pijnstilling dien je inderdaad wel direct toe als je iets vermoedt, dat kan al heel wat schelen ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je Oxbow dwangvoeding hebt gehad, zou ik alleen die dwangvoeding geven en geen extra spuitjes met water. In de dwangvoeding zit water en electrolyten. De electrolyten zorgen ervoor dat het lijfje vocht vasthoudt zodat het konijntje niet uitdroogd.

Geef niet te veel dwangvoeding in 1x omdat je anders het maagje kunt overvullen..

Als je konijn groente gewent is, zou je dat nog extra nat uit je hand kunnen geven.

Let er inderdaad op dat je wel Panacure hebt meegekregen!

EC kan zelfs langer als een maand duren..

Naast de reguliere behandeling van de da zou je ook nog kruiden kunnen proberen ter ondersteuning van het genezingsproces.

Heel veel sterkte toegewenst.. Ik weet wat het is om weken lang om het uur een spuitje dwangvoeding te moeten geven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar waarom dan?

Ik heb namelijk gezien dat het gewoon hetzelfde is als panacur.

Fenbendazole is gewoon het middel wat erin zit en dat is bij panacur toch ook zo?

Waarom zijn die drops niet goed dan?

En is panacur dan een merk? of wat is dat dan? en wat zit daar dan precies in?

Ik wil wel voordat ik de dierenarts bel weet waar ik het over heb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar waarom dan?

Ik heb namelijk gezien dat het gewoon hetzelfde is als panacur.

Fenbendazole is gewoon het middel wat erin zit en dat is bij panacur toch ook zo?

Waarom zijn die drops niet goed dan?

En is panacur dan een merk? of wat is dat dan? en wat zit daar dan precies in?

Ik wil wel voordat ik de dierenarts bel weet waar ik het over heb

Je hebt gelijk.. Ik ben in de war.. Sorry...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil je veel sterkte wensen met de verzorging van je konijn!

Ik duim hier alvast heel erg mee voor een goede vooruitgang!

Hou helemaal de moed er in, dan voelt je diertje dat ook ! :)

Ik heb ook net een 3 maand héél intensieve verzorging achter de rug dus ik weet wat je doormaakt!

Je bent in elk geval al HEEL goed bezig dat je zo veel moeite voor je diertje wil doen! De wereld zou een veel mooiere plek zijn als iedereen zo zou zijn hoor! Ik volg tussen de studies door dit topic mee !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie!

Is ook wel eens leuk om te horen! Want de meeste mensen om mij heen snappen soms niet waarom ik uberhaut met mijn konijn naar de dierenarts ben geweest.

ze zeggen voor hetzelfde geld heb je 5 nieuwe konijnen.

Maar ja daar luisteren we maar niet naar hahaha...

Ik wil al wel even zeggen dat het heel goed met haar gaat. Ze heeft natuurlijk nog wel last van de syptomen maar ze eet en drinkt goed. En ze is heel makkelijk met het toedienen van de medijnen. Ze staat nu lekker in de woonkamer en daar blijft ze sowieso tot aan de lente.

Wel heel zielig voor haar vriendje nu, maar die krijgt buiten nu wel wat extra aandacht van mij;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

nou even een kleine update voor de mensen die willen weten hoe het gaat.

Coco is al aardig opgeknapt. ze wankeld niet meer en haar hoofdje houd ze ook al recht.

Nu ze zich weer makkelijk kan verplaatsen merk ik ook dat ze zich wel gaat vervelen binnen in een hok, normaal zat ze buiten en had ze alle ruimte.. Maar ja helaas zal ze hier nog wel zoon 2 maanden moeten zitten voordat ze naar buiten kan, ivm temperatuurverschil.

Het medicijnen geven gaat heel goed! Het helpt ook wel dat ik het al regelmatig heb moeten doen dus het gaat mij gelukkig vrij makkelijk af.

Nog ruim een week moet ze de medicijnen krijgen en dan zullen we zien hoe het gaat! Het lijkt allemaal heel positief!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .