Ga naar inhoud

Beginnende sore hocks


Sascha

Aanbevolen berichten

Hoi hoi,

Ik kom er net achter dat sowieso Moby, en misschien ook Sam beginnende sore hocks heeft. Ik heb het de laatste tijd erg druk gehad en dacht alleen dat hun pootjes een beetje vies waren (ze wandelen graag door hun eigen pies -ze plassen soms op plekken waar het niet hoort-).

Ik ging dus net kijken en kwam tot de conclusie dat zijn pootjes een beetje verklit zijn en daaronder 2 rode plekjes zijn. Ze zijn niet open en zien er niet ontstoken uit. Wat kan ik nu het beste in huis halen? Sowieso die klitjes weghalen neem ik aan? En waar moet ik ze opzetten, op handdoeken? Ze wonen namelijk buiten op het balkon.

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, overgewicht heeft hij zeker niet haha. Urine zou wel kunnen. Het is alleen erg lastig schoon te houden want ze wonen buiten in een houten hok met houten verdieping (waar ze op plassen en waar geen bodembedekking op ligt) en daar loopt hij telkens doorheen denk ik. Ik heb nu wel een handdoek neergelegd en ik zal er wel elke dag een schone indoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb met pawwax hele goede verbeteringen gekregen bij beginnende sore hocks. En heb ze een tijdje binnen gehad en op katoenen handdoeken gezet , die regelmatig verschoond werden. Maar wat het belangrijkste is dat je de oorzaak weghaald. hebben ze een toiletje in het hok staan en gebruik je bodembedekking die vocht goed absorbeert?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga volgende week sowieso denk ik naar de dierenarts. De klitten moeten weg en dat lukt mij niet. Binnen kan ik ze helaas niet halen want daar heb ik geen plek voor. Ze hebben een toiletje in hun hok en nu vanwege de winter ook stro. Helaas zijn ze superonzindelijk als er bodembedekking in de kooi ligt. Ik weet gewoon echt even niet meer hoe ik dit nu moet oplossen.. Handdoeken zijn duur+zijn binnen een uur ondergepiest waardoor het probleem blijft, stro vangt geen vocht op en kan in de wond prikken.. Het grote nadeel is dat het een teddy-widder konijn is dus veel andere bodembedekkers kan ik ook niet echt gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

handdoeken hoeven niet duur te zijn, ik had van die goedkope katoenen handdoeken van de blokker en zeeman ( sorry voor de reclame :-)) en dat ging goed. Een hele stapel voor weinig geld en als ze gewassen waren , waren ze ook zo weer droog.

Tja wat betreft "teddy-widder" die lange haren zijn in mijn ogen al onhandig dus daar kan ik je geen goeie raad voor geven helaas.

Wat betreft je bezoek aan de dierenarts, mijne had niet van pawwax gehoord. Ik moest van hem een verslag maken zodat hij daar iets mee kon voor in de toekomst dus kijk niet raar op als je dat zou noemen en je wordt vreemd aangekeken ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch bedankt voor je info hoor!!

Handdoeken zijn helaas in deze mate wel erg duur (koop ze al bij zeeman, maar daar zijn ze 4 euro per 2, en eigenlijk zou ik er al elke dag 2 moeten gebruiken).

Ik ga deze week nog even naar de kringloopwinkel, even kijken of ze daar misschien goedkope handdoeken hebben. Ook heb ik al een advertentie op MP neergezet met vraag naar handdoeken.

Ik hoop dat het snel overgaat.. Maar op deze manier niet. Heb gister weer wat stro in het hok gedaan en toen ik Moby vanochtend uit zijn hok haalde om zijn pootjes in de smeren was zijn hele onderkant nat van de urine.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar je wast die handdoeken toch na gebruik? Of gooi je ze weg :$ Mijn twee konijnen zijn ze door ouderdrom/artrose ook niet zo zindelijk meer en ik heb ook een tijdje handdoeken gebruikt. De vieze handdoeken legde ik in de schuur en 1x in de week deed ik een 90 graden wasje. Dan heb je er toch niet meer dan 7 nodig, of bedoel je dat het met wassen (en eventueel drogen erbij) nog duurder wordt?

Omdat de handdoeken toch een beetje te dun en hard waren ben ik nu maar overgestapt op 100% katoenen chenille kleedjes, die zijn wat dikker en superzacht. Maar ja, ik heb binnenkonijnen en voor buiten is dat waarschijnlijk niet zo handig, voor de warmte heb je toch stro nodig.

De klitten op de pootjes zou ik wel door de DA laten verwijderen. Soms is het vervilt en vormt een soort haarballetje, daardoor kan de voetzool niet helemaal recht op de grond staan en kan er bijvoorbeeld extra veel druk op de hiel komen te staan.

Ik leef met je mee want het is echt een rotprobleem. Mijn rex heeft nu juist sore 'hocks' aan zijn voorpootjes waarvoor hij antibiotica, pijnstiller en fucithalmic zalf heeft gekregen. En dat terwijl ik dagelijks het kleedje vervang en de toiletbak verschoon. Kwam net terug van werk en toen had hij ook opeens allemaal haar van zijn pootje getrokken :( Woensdag gelukkig toch al een vervolgafspraak bij de DA staan.

aangepast door Miffy1
typefouten
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je wel helpen aan een paar oude dekbedhoezen. Die kun je dan in stukken knippen, eventueel katoenbedding eronder en dan na gebruik weggooien. Laat het maar even weten in een PB-tje en dan spreken we wel wat af. Eventueel zou je ook goedkope kussenslopen (markt) kunnen halen en daar de handdoeken in doen. Dan kun je de handdoeken wel wassen en van katoen krijg je met een plakroller ook redelijk de strootjes eraf.

Hopelijk komt het weer helemaal goed met je schatjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een rex met sore hocks. Beetje een nadeel van het ras. Maar die van mij heeft het gelukkig niet heel erg. Ik gebruik uierzalf. Dat is ook niet schadelijk ofzo als ze het oplikken. En dat kan je gewoon kopen bij elke drogist. En verder zoals al gezegt is goed het verblijf schoonhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .