Ga naar inhoud

Tumor


Alexje20

Aanbevolen berichten

Hi,

Ik ben net bij de DA geweest en het blijkt dat Ed een tumor heeft zo groot als een Walnoot.. Het zit tussen zijn schouderblad en nek..

In sept. was het een erwtje en heeft de vorige dierenarts gezegd dat het een abses was, zou het gaan groeien dan moesten we hem laten behandelen..

Ed is nu inmiddels al 6,5 en ik ben bang dat als ik het laat weghalen de EC weer naar boven komt en hij het niet gaat redden en hij is inmiddels ook op leeftijd..

Voor de rest was tie gelukkig wel gezond!

Wie heeft hier ervaring mee?

Groetjes,

Alex

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Ik heb er geen ervaring mee bij konijnen. Wel met een hond, maar dat was niet in de nek.

Wat gaf je je konijn allemaal te eten (biks en lekkernijen)? Leefde je konijn naast een geimpregneerde schutting of in een geimpregneerd hok? Zijn maar nieuwsgierigheids vraagjes ;)

In ieder geval heel veel sterkte toegewenst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Edje heeft de eerste 3 jaar Sience selective konijnenvoer gekregen, wat ik uiteindelijk met ging mengen met gemengd voer en nu alleen gemengde konijnenvoer..

Voor de rest krijgt ie verse groente en fruit en af en toe een gebakken broodje en weide hooi...

Hij leeft in de Loggia (soort binnen balkon), waar hij een konijnenkooi heeft staan die altijd open staat met een kunstgrasmatje en een tunneltje..

Volgens de dierenarts is tie voor de rest ook gewoon gezond.. Maarja we weten dus niet of de tumor goed of kwaadaardig is..

Dus ik vraag me af of ik er goed aan zal doen om hem te laten opereren, aangezien hij ook al meerdere keren E. c. heeft gehad..

Dat in combinatie met of het goed of slecht is, zijn leeftijd en dat hij vatbaar is voor E.c...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou TS graag tips willen geven, maar kan dit helaas niet. Misschien kan je Zaza een pb sturen? Zij weet vaak nogal veel van de medische kanten..

Ik stelde mijn bovenstaande vraag omdat ik weleens dingen opvang over bepaalde voeding die dieren (en mensen) krijgen en de omgeving waarin ze wonen, in combinatie met gezwellen/tumoren. Ik wil hier verder niet te veel over uitwijken omdat dit topic niet over deze dingen gaat, maar over advies aan TS.

Ik ben alleen nog wel nieuwsgierig naar het merk gemengde voer ;)

Verder wil ik TS heel veel sterkte wensen in deze zeer zware tijd. Maak de beslissingen met je hoofd en je hart. Vertrouw op je dierenarts, maar ga zelf ook informatie opzoeken en overleg deze info weer met je dierenarts. Meer kun je helaas niet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jenniferzz,

Het is een tumor...

Een tumor is heel iets anders dan een abces en niet zomaar weg te halen.

@TS,

Ik heb geen tips, maar wel heel veel sterkte!

Een tumor is een zwelling dus een abces is ook een tumor :)

Alex, ed is 6.5. Hij is op leeftijd, maar niet stokoud. Stel dat het gewoon een abces is, dan is het mogelijk goed te verwijderen en is de kans groot dat Ed nog veel langer bij jullie kan blijven. Jij moet zelf de afweging maken wat je met Ed gaat doen, ook met zijn ECgeschiedenis. Hoe staat je dierenarts tegenover opereren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tumor is een zwelling dus een abces is ook een tumor :)

Alex, ed is 6.5. Hij is op leeftijd, maar niet stokoud. Stel dat het gewoon een abces is, dan is het mogelijk goed te verwijderen en is de kans groot dat Ed nog veel langer bij jullie kan blijven. Jij moet zelf de afweging maken wat je met Ed gaat doen, ook met zijn ECgeschiedenis. Hoe staat je dierenarts tegenover opereren?

:oh:dat wist ik helemaal niet! Mijn excuses aan jenniferzz :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Lianne,

Het is duidelijk een tumor en geen abses.. Ze hebben gister een prikkentest gedaan en inplaats van pus kwam er bloed uit en het gezwel was massief..

Ze dachten dat het door de prikken was, maar die gaan meestal uit zichzelf weg.. En het is bij edje nu binnen 3 maanden van een erwtje naar een walnoot gegroeid..

De dierenarts adviseerde, om hem zowiezo ongeacht of het goed of kwaadaardig is te verwijderen.

Ik vraag me af, of ik hem dit allemaal wil aandoen.. Ook gezien zijn verleden.. Tis allemaal zo onzeker..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een konijn gehad, ze had melkkliertumoren en waren kwaadaardig. Ik zou eerst goed overleggen of een operatie wel 'zin' heeft. En daarmee bedoel ik, of je konijn het aan zou kunnen. Mijn konijn, die tumoren had, herstelde erg goed van de operaties (ze heeft er twee gehad) en het waren toch flinke operaties: vrij grote operatie wond, wat suf, minder actief (als ik het vergelijk met de castratie van mijn huidige voedster...). Daarna bleek dat er in een zeer korte tijd een groot gezwel te groeien tussen haar voorpoten die ik compleet gemist had tijdens de wekelijke controle. Operatie werd lastiger omdat er weinig huid overbleef. Ik heb uiteindelijk geen operatie laten doen, maar het is na een paar maanden wel uitgezaaid naar de rest van haar lichaam.

Wat ik je wel aanraad is om een monster op te laten sturen naar het laboratorium, dan kunnen ze zien om wat voor soort tumor het gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Tinus is afgelopen juni een tumor verwijderd van een van zijn flanken en dat is reuze meegevallen. Het was gelukkig goedaardig en er is ook niks teruggekomen na de operatie.

Nu is hij nog wel een stuk jonger en heeft geen EC gehad, maar als je DA er positief tegenover staat zou ik het wel overwegen om de operatie te laten doen. In de nek is er waarschijnlijk voldoende huid om na verwijdering de wond goed te kunnen sluiten en als je nijn verder in goede conditie is zou je kunnen proberen om met echinacea en eventueel Bach therapie respectievelijk weerstand en rust voor je nijn te bewerkstelligen ter voorbereiding op de ingreep. Ik wens je sterkte, succes en wijsheid bij je overwegingen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste is het niet zo makkelijk om een abces bij een konijn uit te sluiten d.m.v. een naaldaspiratie (punctie met een naald). De pus bij konijnen heeft een veel vastere vorm dan bij andere dieren.

Of het nu een abces of een tumor is, het chirurgisch weghalen is in beide gevallen de beste optie.

- De overlevingskans…

Tja, daar kan ik niet zo veel op zeggen. Als hij nu in goede conditie is, dan zou het opzich niet zo’n probleem mogen zijn. Let er wel op dat je bij een DA gaat die wel wat ervaring heeft met konijnen (en narcose bij konijnen).

Bovenste staat wel los van de EC (daar kom ik zo op terug) en wat er exact wordt gevonden.

- EC…

Narcose bij konijnen met EC is lastiger. Hun weerstand verlaagt sowieso door de narcose en de nasleep daarvan.

Ik heb ook konijnen met EC gehad. Eén ervan is na een actieve periode daarna nog een paar keer onder narcose geweest (tandproblemen) en dit loopt altijd goed.

Wat ik wel doe is één week voor narcose starten met panacur en dat voor 2 weken. Dus 1 week voor en 1 week na de narcose. Dit verkleint de kans op een nieuwe opstoot heel erg. In de UK en de VS doen ze het heel erg vaak zo bij konijnen met EC als ze onder narcose moeten.

Sowieso moet je hem daarna in de gaten houden, maar dat doe je waarschijnlijk gewoon ook.

- Als het een kwaadaardig gezwel is…

Dat weet je nooit op voorhand. En dan nog is het afwachten om te weten welke soort en wat de prognose is.

Heel veel succes met beslissen!

Als je nog vragen hebt, stel gerust!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .