Ga naar inhoud

Hoe lang voordat E. Cuniculi klachten over gaan?


FvD

Aanbevolen berichten

Begin vorige week hield Beer opeens op met eten. De dierenarts kon niks vinden, dus gaf haar pijnstiller. Het leek niet echt pijn te zijn, dus dat hebben we maar een paar dagen gegeven. Door vooral lekkere dingen (basilicum, appel, enz.) te geven lukte het uiteindelijk om Beer weer aan het eten te krijgen.

In het weekend begon ze opeens haar hoofd scheef te houden en sleepte ze haar achterlichaam een beetje met zich mee. Ze at wel weer gewoon, alleen niet meer haar hele bakje aan één stuk. We moesten haar een beetje helpen door te voeren.

Omdat ze inmiddels ook last had gekregen van haar evenwicht (ze valt dan om en krijgt een soort epileptische aanval) ging ik afgelopen maandag weer naar de dierenarts. Het was maar goed dat ik inmiddels van alles had gegoogled, want daardoor lukte het vrij makkelijk om de dierenarts te overtuigen dat het E. Cuniculi zou kunnen zijn (de dierenarts kwam er niet zelf mee). Daarop kreeg ik Panacur mee.

Sinds maandagavond hebben we haar iedere avond Panacur gegeven, maar de evenwichtsproblemen lijken niet minder te worden. Ze heeft een aantal keer per avond dat ze valt en zo'n aanval krijgt. Dat is echt heel erg om te zien. Zeker omdat het heel lastig is om haar weer recht te krijgen. Ze is volledig gedraaid (kop onder, pootjes boven, of andersom).

Nu vraag ik me af. Hoe lang zou het moeten duren voordat deze klachten minder worden? En zouden we moeten overwegen om haar in te laten slapen als het niet minder wordt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn konijn duurt het al weken. Ik weet even niet meer wanneer ik begonnen ben fenbendrops te geven. Maar er zijn minimaal 4 weken voorbij en het is nog niet zoals het moet zijn. Mijn konijn is 4 dagen bij de dierenarts geweest en heeft 3 dagen spuiten gehad en dat heeft heel goed geholpen ze is toen echt heel goed verbeterd. Ze rent en huppelt nu gewoon door de ren en is steeds moeilijker te vangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vooral benieuwd hoe lang het duurt voordat de evenwichtsaanvallen overgaan. Als je haar nu oppakt, raakt ze direct in paniek en begint ze om haar as te draaien. Ze stopt pas weer als het gelukt is om (met heel veel moeite) alle vier haar pootjes op de grond te krijgen (op de goede plek).

Met de andere symptonen heb ik wel wat meer geduld, maar dit is echt zo zielig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons heeft het met een konijn ongv ook echt 2 a 3 maanden geduurt.. Maar toen ook echt dat ie geen last meer had, tuurlijk valt hij soms nog wel 's 1x om, maar dat is misschien alleen maar nu als je hem op de bank zet en hij een obstakel op en af loopt.

Veel beterschap!

Geef hem alsjeblieft de kans, en laat hem NIET inslapen! Geef hem de kans ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op korte tijd ook 2 konijnen verloren aan ec. Ik durf ook geen nieuw konijn meer te kopen. Vanaf juni (of eind mei) geteld is dit nummer 3 met ec. Allemaal hebben ze hier goed gegeten. De 2 konijnen heb ik laten inslapen omdat het echt niet meer konijnwaardig was. Achteraf gezien heb ik het nog te lang gerekt. Ze konden niet meer lopen hun kopjes waren 180 graden gedraaid. Het konijntje wat nu ec heeft kan wel huppelen en tolt niet meer. Dat tollen is overgegaan nadat ze opgenomen is geweest bij de dierenarts. Ze kan nog gewoon het wc'tje in en het onderhok lukt ook maar ik heb haar niet meer boven in het hok kunnen betrappen. Haar kopje is een klein beetje scheef. Met het 3e konijntje ben ik naar een andere dierenarts gegaan en deze stelde voor om haar op te nemen zodat ze 3 dagen een spuitje kon krijgen wat de druk in haar kopje zou doen laten afnemen. De andere 2 hebben deze spuiten niet gehad. In ieder geval heeft het voor konijn 3 geholpen. Voorlopig durf ik nog niet te stoppen met fenbendrops.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dexamethason. Ik vond het zelf fijn dat het konijn 4 dagen daar kon blijven. Met de andere konijnen zijn we zo vaak bij de dierenarts geweest dat was elke keer zeer stress vol. Het verblijf bij de dierenarts was echt zeer betaalbaar. Ik geloof ongeveer 3 euro per dag en dan kwamen de spuiten, het consult en een flesje fenbendrops erbij. Ik geloof in totaal iets van 65 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren had ze wel zes keer een aanval. Als het zo blijft dan moeten we haar denk ik wel in laten slapen. Als ze omvalt dan spant ze al haar spieren en trilt over haar hele lichaam. Het kost dan heel veel moeite haar weer rustig te krijgen.

@Manon: Onze dierenarts neemt geen konijnen op geloof ik. Ik vrees dat we al te laat zijn om haar nog ergens anders heen te brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zij (en haar huisgenoot ook) krijgt dagelijks panacur sinds vorige week maandag. Omdat ze verder goed eet (met wat hulp door te voeren) krijgt ze verder niks.

Van ons hoeft ze niet in te slapen, maar het lijkt me voor haar zo verschrikkelijk dat ze zo vaak valt en dan een aanval krijgt omdat ze niet meer weet wat boven en onder is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .