Ga naar inhoud

Savooikool


Kelleke01

Aanbevolen berichten

In de opvang had ik gezien dat de konijnen daar savooikool gevoed kregen, dus ik was dat ook eens gaan halen, mijn nijnen kregen 1 blad per dag... nooit problemen mee.

Nu lees ik per toevang dat savooikool bij de giftige groentenlijst staan?? ik ben onmiddellijk gestopt met het te geven... maar vraag me nu wel af of dit echt zo slecht is.. mijn nijnen hebben er nooit op gereageerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het probleem zit in het feit dat een kool is. Koolsoorten zijn namelijk gasvormend en ik denk dat het daarom op de giftige lijst staat.

In ieder geval met mate geven, zoals alle gasvormende groente. (Tenminste, als er verder niets giftigs aan is, want dat weet ik niet ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het probleem zit in het feit dat een kool is. Koolsoorten zijn namelijk gasvormend en ik denk dat het daarom op de giftige lijst staat.

In ieder geval met mate geven, zoals alle gasvormende groente. (Tenminste, als er verder niets giftigs aan is, want dat weet ik niet ;) )

Koolsoorten zijn volgens mijn da (konijnkundig) niet gasvormend. Misschien staat savooi op de lijst omdat ze op lange termijn schadelijk is, of bij (te) grote hoeveelheden? Mijn konijn krijgt ook savooi zo nu en dan trouwens..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geleerd dat sluitkolen gasvorming kunnen veroorzaken.

Bloemkool zou dat dus bijvoorbeeld niet doen, al geef ik dat voor de zekerheid ook maar met mate.

Savooikool hoort ook bij de sluitkolen, net als witte kool, rode kool en spitskool.

Ik zou dus vooral niet teveel voeren.

Ik moet zeggen dat ik vroeger ook rode en witte klaver voerde, dat stond in mijn konijnenboekje als eetbare planten.

Nu heb ik inmiddels meerdere keren gelezen dat rode klaver ook gasvorming kan veroorzaken.

Nooit last van gehad, maar dat kan per konijn wel verschillend zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, het lijkt me ook maar net hoe gevoelig het konijn er zelf voor is. Paar maand geleden heeft mn moeder wat witte kool aan de nijnen gegeven *roll eyes*. Drie hadden nergens last van, maar Freya had plakpoep. (Heb mn ouders nu verboden mijn konijnen 'groenten' te geven XD). Maar ik neem vaak het zekere voor het onzekere, als het als giftig wordt aangegeven, geef ik het niet. Er zijn zoveel 'veilige' groenten die je nog kunt geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .